Fönster & Dörrar
hebn: Hej, Vi ska byta fönster på sutterängvåningen och undrar om vi ska sätta dit spröjs. Fönstren är kvadratiska och har varken spröjs eller fönsteromfattning nu, se bild nedanför. Huset har träfasad och putsad husgrund. [bild] Jag är lite inne på att lämna det som det är, dvs. bara byta fönster utan att sätta dit spröjs, för att inte ta fokus från entrévåningen. Samtidigt har
123abc: [citat] Du använder 2st standard cylinderskruvar 28mm per låscylinder/handtag (sida).
123abc: [citat] Det enklaste brukar att vara att köpa en cylinder och anpassa alla andra cylindrar efter den men det går att köpa nya nycklar och anpassa alla cylindrar efter den låsningen. Jag hittade inget riktpris i prislistorna på omläggning av d12 men det är även fri prissättning så vill du veta pris så får du fråga din låssmed.
InsidersUnited: Varför sätter du inte dit en liten klutt silkon och trycker tillbaka den istället ?
Jonasindio: Jag har tänkt sätta in ett par fönster mellan en hall och ett rum i vårt hus, för att få in mer ljus till hallen. Jag vill fortfarande behålla hallen och rummet intill, men göra det möjligt att få in mer solljus till hallen. Då jag är osäker på om väggen i fråga är bärande (reglad gipsvägg) så hade jag tänk sätta in fönstren mellan befintliga reglar i väggen, dvs ta bort
Robbinb85: Jag har också försökt justera, men den sticker ändå ut några millimeter och den blir svårstängd. Sen gillar inte min yale detta då låskolven inte faller ut 100% och jag får ”misslyckad låsmanöver” och jag måste putta in dörren tills jag hör ett klick
rickardg: Ja, typ bara If-säkerhetsbutik som har en delmängd av ASSAs Europacylindrar. Blir mycket pengar att byta ut allt på en gång, men kanske kan vara en lösning att satsa på Assa d12 för nya porten och samtidigt köpa runda cylindrar till två andra projekt som står på tur så finns möjlighet att byta ut resten senare för lika låsning på allt.
Lewdis: [citat] Tacksam för hjälp. Skall jag ta olja så det läcker in olja och sedan lägga på färg efteråt?
Williamarne: Det ska nog gå fint! Vet inte hur era sidor ser ut, men våra var målade så en del värme, skrapande och färgborttagning där med. Sen la jag på en oljebets så att eventuella färgrester inte syntes så mycket.
Belmlu: Tack för bra svar!
Grundlös: Ett kustnära ERA fönster skulle öppnas. Handtaget kärvade, en kamp uppstod, våldet eskalerade och till slut gav nån metalldel upp. Vänstra sidans låsregel hade fint följt handtagets kommando medans högra sidans låsregel alltså hade kärvat och satt kvar i låst läge. Vad göra? Hur öppna fönstret? Bilder är från ett fönstret bredvid som funkar. Handtaget går att ta bort men hur
nallepu: Köpte själv Elitfönster. 8 st och två helglasade dörrar. Blev en bra bit under 50 000:- och så gjorde jag jobbet själv under några dagar. Skulle bli mycket dyrare om jag valde en annan leverantör som i sin offert kunde bjuda på gratis montering.
Miia Eklind: [citat] Skulle gissa att du har rätt, behöver dock bara 2 så det kanske kan gå ändå.
Dial_595: [citat] Slipa för hand då eller? Så man inte skadar gummilisten? Nej, vi har inte märkt av någon fukt faktiskt. Satt element nedanför som jag plockat bort idag då de inte används (här blir inte kallt på vintern sen de bytte fönstren och installerade luftvärmepump) så funderar på om träet tom kan vara trött sen tidigare, när man bara hade 2-glas, men känns som man borde bytt
Pompadom: [citat] Ja jag kanske kör med både hängsel och livrem här, hade ju tänkt skumma runt också. Dom små fönstren på 60x120 cm får clips och skum. Idén med att väga av med skruv har jag fått från andra trådar här och franska träskruv har ganska stora skallar som dessutom kan justeras från sidan även efter man ställt på fönstret. Tänkte att 4-5 st sådana i botten borde fördela
DE73: Drar kallt på vintern så tänkte byta tätningslisterna som troligen är original från 70-talet. Men är inte listen närmast gångjärnen felmonterad? Borde inte tätningslisten sitta på karmen vid gångjärnen och resterande tre sidor på dörren? Blir lite osäker när det antagligen är monterad så från fabriken.
Ohchips: Har en exakt likadan och kan bekräfta att det är en swedoor (y)
Rolle85: Vilket putsbruk ska man ha inne och ute? Ska de vara puts ända fram till framsidorna av karmen eller mjukfog de sista?
Jotsat: Ska byta ytterdörr imorgon tänkte jag. Nuvarande är någon platsbyggd special med karmmått 850x2160mm. Har köpt en 8x21-dörr och behöver regla ut. Huset är från 30-tal och består av plank, puts och på det tilläggsisolering och träfasad. Den gamla och nya dörren sitter innanför isoleringen, dvs kan inte flyttas ut. Vad tror ni om bifogad bild, skulle det fungera? Dvs regla ut med
Anders Qvarfordt: Hej, Jag ska byta ut foder runt ett fönster och vill få tag i samma profil som tidigare så att alla fönster ser likadana ut. Mitt lokala byggvaruhus har bytt ägare och sortiment så nu säljer dom en annan profil. Någon som vet vart jag kan få tag på ett foder med profil enligt bild? Bredden är 69 mm. Tackar på förhand Anders
Matti_75: Har du tittat på andra sidan ännu? Man har dragit för mycket på karmskruvarna vilket gör att dörren tar i karmen på gångjärnsidan och studsar ut när du försöker stänga den. Det har inget med tätningslisterna att göra
fremax: [citat] beror på vart du köper, skillnaden med att köpa en hel rulle på nätet mot att handla små förpackningar på Bauhaus kan vara flera hundra procent. Är det temporärt då är det bara att köra på billigaste och enklaste ! Med vänlig hälsning, fremax
Matti_75: Du kan ju sänka hela dörren genom att släppa på dom undre skruvarna i gångjärnen
Lysekilsfärjan: [citat] om någon undrar la jag en gummilist bakom fönstret och spikade upp listerna på nytt. Jag blev nöjd med resultatet.
AndersS: När huset byggdes målades fönstren, var troligtvis omålade och inga lister monterades. Bara att lista med ny tätningslist.
boohoo: Så vitt jag vet gör schuko sina fönster i aluminium totalt, jämfört med dom flesta andra fönstertillverkarna som gör karmar av trä och ev aluminiumbeklädnad på utsidan. Allt beror på vad man vill ha. Finns hur många fönstertillverkare som helst i varierande pris och kvalitet
Fd husägare: Jag behöver byta gångjärn till några garderober från 1960-talet. Vet någon om och var det går att få tag på något som kan fungera? Tacksam för hjälp!