mexitegel
mexitegel: Nej, gamla sanningar om återbetalmning för energibesparingar gäller inte längre. Det nästan elakt att dra upp ett 10 år gammalt inlägg med tvärsäkra sanningar om energi nu när energipriserna är helt utom kontroll ;). Gamla kopplade 2-glas fönster har ett u-värde på c:a 3, är de dragiga är det säkert mer och med nya kommer man ner runt 1. Jag räknade bara för någon vecka sedan
8 svar · 5,7k läst
1
123abc: [citat] Det är ingen skillnad från en vanlig dörr utan de öppnas och stängs via handtag däremot så får de dra igen båda dörrbladen "samtidigt" om det inte är möjligt att dra igen det uppställda dörrbladet (komplettera med extra draghandtag/snöre) efter att det första stängts. Det brukar gå att lösa om en rullstolsburen behöver använda dörrarna samt att de ofta är vana och
7 svar · 5,1k läst
1
123abc: Du bör välja ett låsbart handtag som inte är i vägen för olika öppningslägen och då det är pvc så måste det finnas i 7mm t.ex Vinga 7312 med 7mm sprint och en vinga-låscylinder. Du behöver även ett handtag till utsidan och en handtagskoppling 833 7mm samt fästskruv. Det enklaste är nog att gå förbi en en låssmed så får du hjälp med vad du behöver samt att du kan få
2 svar · 2,1k läst
·
I
Ingela1978: [citat] Ok tack för ditt svar
41 svar · 3,9k läst
·
Sergio Olsson
Sergio Olsson: [citat] Bloody legend mate! Bara att sätta igång imorgon
2 svar · 2,0k läst
·
1
123abc: [citat] Antingen det eller såga bort lite från överstycket.
11 svar · 3,3k läst
·
H
Hans G2: Svårt att se vad det ska vara, men medbringaren kan antingen kortas eller bytas till en kort.
10 svar · 2,4k läst
·
madsfrollasen
madsfrollasen: Hej! Jag har en ytterdörr som när den är öppen är aningens för smal, dörrbladet är 90 cm men själva öppningen blir ner mot 80 cm eftersom bladet tar upp en del plats när den är öppen. Såg någonstans att det finns speciella gångjärn som gör att dörrbladet hamnar utanför dörröppningen när dörren är öppen. Detta skulle lösa mina problem så frågan är dels vad sådana
0 svar · 791 läst
A
Alexander Nyman: Fick fram på sparfönster att de skulle kosta 63k, då är det utan smygare fönsterbleck mm.
3 svar · 2,5k läst
·
M
Magnamagna: Bor i gammalt funkis (40-tal) med hiskeligt stora 2-glasfönster som fortfarande är i sådant skick att de kan renoveras o hålla en god stund till, troligen många år. (Plus att byta till nya i trä med samma mått skulle kosta multum…!). De har ett bedrövligt u-värde o släpper även igenom mycket buller från vägen utanför så har kikat på olika lösningar för isolering, främst
0 svar · 1,1k läst
E
erikssonjorgen: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fa-ut-denna-karmskruv-bild.175580/#post-1347565
4 svar · 1,0k läst
·
I
Ivar Nelson: Hej Här kommer lite funderingar som jag undrar om ni har lust att ta ställning till. Jag ska montera en dubbeldörr med två fönster som ett parti. Har, efter konsultation med tillverkaren, bestämt mig för att köra reglar mellan dörrkarm och fönsterkarm. Det kommer separera dörr och fönster med 45+15+15 = 75mm men jag kommer i gengäld ha lättare att justera varje del för sig. Nedan
0 svar · 946 läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Ingen fara. Ingen använder väl krypton i fönster för det är ju extremt dyrt. Fönstersäljare är ju extremt duktiga att marknadsföra dyra lösningar med hänvisning till energibesparingar. Det som många fönsterkunder (mig inbegripen) har svårt att förstå är skillnaden på U-värdet på själva glaskonstruktion (glas+gas+glas+gas+glas) mot värdet på hela konstruktionen med
8 svar · 2,5k läst
X
xorocs: [citat] Nej det var i våras när fönstren monterades :D
4 svar · 1,7k läst
·
E
epw: Långa karmskruv och bred drevremsa så är det inga problem.
1 svar · 937 läst
C
cpalm: [citat] Har förvisso aldrig målat med just drygolin, men linoljefärgens stora akilleshäl i sammanhanget är de långa torktiderna och den dåliga täckförmågan. Kanske också att själva anstrykningen är lite mer arbetskrävande. Så man förstår ju att yrkesmålare inte ser det som ett alternativ. Men målar man själv är det fördel linoljefärg enligt min åsikt.
5 svar · 1,1k läst
H
Hejde_87: Håller med. Vi installerade också en luft/luft i våras, men kylan kommer inte upp på andra våningen. Konstigt, då vågar man inte ha öppna takfönster på natten för det kommer bli blött på golvet när det regnar. De gamla takfönsterna vi hade från 70 talet hade en längre plåtkant och det regnade aldrig in. Ah, får prata med återförsäljaren igen för att hitta en lösning. Tack
3 svar · 4,6k läst
U
Ulf67: [citat] Tack för tipset ,funkade klockrent
10 svar · 3,3k läst
·
1
123abc: Täckskyltar används till L3 för att täcka över märken efter gamla beslag i övrigt behövs de sällan. Detta då L3 är lite smalare än vad behör vanligtvis är. så de är endast estetiskt. 131b7 finns i flera dorndjup så det kan vara att det är 45mm dorndjup och det är därför det huggits ur i listen, svårt att se sånt på bild. CC40cm måttet mätts på ett annat sätt men det
5 svar · 2,4k läst
·
N
Nyttlivpagarden: Har ett enkelglas som är isolerat inifrån med en platta istället för att sätta dit ett fönster med dubbelglas. Är det OK just nu att ta bort isoleringen tillfälligt tills jag sätter dit ett fönster med dubbelglas?
0 svar · 891 läst
1
123abc: Rullås kallar man den typen men det kan även benämnas Skåpsnäppare och det där ser ut som Skåplås 2410 eller Rullås (Skåpsnäppare) 544. https://www.barebo.com/katalog/IboxServlet?p=IXK090&AID=820483 https://habo.com/se/sortiment/mobelbeslag/skapsnappare/skapsnappare-16527 Det finns även liknande på Jula
2 svar · 1,2k läst
·
C
curriiii: Hej! Vi har köpt ett hus och en bit av fönsterbrädan saknas. Då den är inbygd i väggen ser den svår ut att byta. Sedan sa någon att den kan vara inlimmad i väggen med aspestlim? Så man kanske inte ska röra den? huset är från 40 talet. Någon som vet någon "ful" lösning man kan göra för att försöka få det hyfsat fint? Eller någon som har erfarenhet av att byta dessa? Känns
0 svar · 986 läst
·
Oldboy
Oldboy: Eller ta vanlig såpa och tvätta ur den med. Det funkar. Har jag gjort i många år. Det är dock viktigt att du verköigen målar ur all färg innan tvätt. Annars blir det mkt dryg tvättning i mååånga omgångar innan penseln är ordentligt ren. Det går att ta första omgången i lite terpentin. Den urtvättningen kan hällas ner i färgburken sedan. Jag rekommenderar att du åtminstone
59 svar · 9,3k läst
·
KajjanL
KajjanL: Hej! Har flyttat in i ett hus från 1974 och upptäckt att det inte sitter några tätningslister på något av de fyra takfönstren. Ser inga limrester heller. Jag undrar, som oerfaren husägare, är det så att takfönster inte ska ha tätningslister (av någon anledning)? Någon som vet?
0 svar · 807 läst
ClasseClas
ClasseClas: Dessa gångjärn består av en hona och hane så att säga. Det är bara att lyfta av fönstret. Vicka på fönstret och pressa uppåt försiktigt. Prova att värma, använd CRC556 eller WD40 för rostlösning. Använd en träbit eller kofot försiktigt undertill på karmen för att tvinga upp fönstret. Ta bort spiken på bilden.
8 svar · 4,3k läst
·
F
fixarpelle: Detta är inte något jag kan men jag gissar att det har med gardinerna att göra.
1 svar · 1,4k läst
·
I
Ironside: Hej, Köpte fönsterbänk i MDF och upplever att den har väldigt tunnt med färg. Minsta lilla stöt så visar sig "tuffsig" MDF. Hur fungerar dessa brädet i längden? Antar att de måste målas inom par år, hur är det med skador? Enkla att laga? Blir det inte stora problem om man råkar spilla vatten(vattna blommerna)? Vi var annars inne på marmor men katterna dra tydlig med sig lite urin
0 svar · 1,4k läst
H
HSchang: Tack för tipset om multicuttern!! Jag håller på att bygga en enklare fönsterkarm till en bod och klurade just på hur jag skulle få till det spåret. Multicuttern funkade kanon! [citat]
27 svar · 24,1k läst
·
E
EThunberg: [citat] Det enda jag kan se är FIX men jag antar att det är tillverkaren av lås/beslag? Ska kika på länkarna, tack! [bild]
2 svar · 4,2k läst
·
Matti_75
Matti_75: Du monterar smygarna först och spikar panel dikt mot dessa.
1 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.