Hej i vår nyköpta lya har vi upptäckt att de laminerat gabondörrarna med en slags plastfilm. En vän sa att Ikea sålde sånt en gång i tiden. Någon som tagit bort det på ett smidigt sätt? Jag har testat lite, men limmet tenderar att skada fanéren. Jag tänker eventuellt värmepistol eller speedheater, men det finns kanske något bättre förslag?
En gabondörr med partiellt avlägsnad plastfilm som visar det underliggande limmet och fanéren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Värmepistol hade jag nog provat,kanske kan mjuka upp limmet.

Ja tänker det också! Jävla ofog folk har för sig

Jag skulle nog prova med en vanlig hårfön först, det kan räcka med lite värme och riskerar inte att skada dörren som värmepistol kan göra.

Hej! Lyckades du lösa det på något sätt? Vi har väldigt lik plastfilm på vad vi misstänker är ganska fina orginaldörrar… och om du hittat nån bra lösning tar vi tacksamt emot tips innan vi går lös och börjar prova oss fram.
Tack på förhand!

Hej!

Jo det gick galant! Plast är bättre än om de är målade, för då måste man slipa också.

Jag började med värmepistol och spackel, enklast att värma ovanifrån och jobba sig under med spackel (med handtag).

Sen behöver du bra limborttagningsmedel. Jag testade mig fram till att Liberon Stripper funkar bäst. Det är lite som tapetklister som ska verka en stund på ytan. Sen drog jag med spackeln när limmet lösts upp. Det behöva göras lite extra på vissa ställen beroende på lim-mängd. Sen tog jag även Casco limtvätt efter och rengjorde lite extra med en Skursvamp. Torka av och olja in med teakolja, sen körde jag lite möbelpolish för extra uppfräschning. Har gjort 3 dörrar likadant, se bilder och ett litet klipp nedan

Renoverad dörr efter avlägsnande av lim och målning med spackel och värmepistol mot en omålad vägg.
Skapa konto

Dörryta där gammalt lim avlägsnats med värmepistol och spackel, redo för rengöring.
Skapa konto

Renoverad trädörr efter borttagning av lim och behandling med teakolja och möbelpolish.
Skapa konto

W Williamarne skrev:
Hej i vår nyköpta lya har vi upptäckt att de laminerat gabondörrarna med en slags plastfilm. En vän sa att Ikea sålde sånt en gång i tiden. Någon som tagit bort det på ett smidigt sätt? Jag har testat lite, men limmet tenderar att skada fanéren. Jag tänker eventuellt värmepistol eller speedheater, men det finns kanske något bättre förslag?
[bild]

• Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Då finns det ju hopp om de här :) Med andra handtag såklart…

• Vit innerdörr med klassisk panel och dörrhandtag vid en vägg.
    Skapa konto
Det ska nog gå fint! Vet inte hur era sidor ser ut, men våra var målade så en del värme, skrapande och färgborttagning där med. Sen la jag på en oljebets så att eventuella färgrester inte syntes så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.