Om du står på gångjärnsidan och stänger dörren rör sig gångjärnen då?
Har du kontrollerar så dörrbladet inte tar i tröskel eller överstycke?

1 123abc skrev:
Om du står på gångjärnsidan och stänger dörren rör sig gångjärnen då?
Har du kontrollerar så dörrbladet inte tar i tröskel eller överstycke?
Gångjärnen sitter fast och dörren är helt centrerad i karmen, det är lika stor springa runt om.

När vi installerade dörren då skruvade vi först gångjärnssidan och hängde i Dörrbladet, och felet fanns även då, så vi försökte spänna lite fram och tillbaka i andra sidan av karmen när dörren var stängd men det gick inte att få bort problemet.

så vi mätte in karmen och installerade allt rakt å fint, försökte då istället att justera på skruvarna i slutblecket så bladet tvingas in vid låssidan men då blir den ohyggligt svår att stänga.

när jag stänger dörren så tar listen i uppe och nere samtidigt.
Om ni kollar på filmen, ska listen klämmas på de viset vid gångjärnssidan?

min känsla är att antingen listen är för stor, eller att dörrbladet sitter lite för långt in i djupled på gångjärnssidan.

Det handlar inte om gångjärnen sitter fast utan om du knäcker gångjärnen när du stänger sista biten.
Det är det första jag tittar vid liknande problem.

1 123abc skrev:
Det handlar inte om gångjärnen sitter fast utan om du knäcker gångjärnen när du stänger sista biten.
Det är det första jag tittar vid liknande problem.
Nu har jag tittat och känt på gångjärnen när man stänger dörren och även drar in den max så den livar med karmen, men dom är opåverkade.

stör mig på listen som inte går innanför innerdelen på karmen utan kläms, ska det vara så? Jag får åka till någon bygghandel annars och titta hur det är på andra dörrar.

Se video och bild.

Jag har också problem med att stänga en relativt nymonterad dörr av erkänd kvalitet. Det är precis som att tätningslisten (p-list i sågspår) är för tjock även fast den tillhör dörren, man behöver trycka till rejält för att stänga. Med tätningslisten borttagen stänger dörren med andra ord mycket enkelt.

Väl stängd sticker dörren ut någon mm längst ned. Det är en mycket tight glipa intill karm både till höger och vänster och dörren lutar lite närmre karm mot sidoljus på ovansidan. Jag har försökt att rikta gångjärnen men de verkar orubbliga.

Då jag är lekman i ärendet fick jag hjälp att montera dörren för några månader sedan. Finns det något mindre ingrepp jag som ohändig kan pröva själv för att få dörren att stängas lättare eller bör jag ringa efter snickare?

Nyinstallerad ytterdörr med fönsterstrimla, handtag och kodlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MagnusMaggie
  • Laddar…
E
Du har väldigt tight mellan karm och dörrblad, detta gör att du sannolikt får för mycket tätlist mellan karm och dörrblad. Försök att juistera ut karmen på vänstra sidan utifrån så avståndet ökar.

• Gilla
rabert
  • Laddar…
Menar du mer åt vänster mot sidoljuset till? Jag är rädd att jag påfrestar och ev spräcker glaset i sidoljuset om jag spänner karmen mer åt det hållet?

E
Exakt, det bör vara åtminstone 5mm + mellan karm och dörrblad.

Hmm du har ju en yaledoorman som lås. Har du byt slutblecket? För på den som ingår i paketet har ju så du kan justera. För annars får du precis det problem som du beskriver.

och nu ser jag att tråden har nått år på nacken... aja.

Min fråga är dock ny så jag är tacksam för alla tips.
Ja, jag var lite för snabb med att byta till Yales slutbleck. Jag hade inte behövt göra det, dörrens medföljande bleck hade passat bättre och har större justeringsmöjligheter. Jag är förvisso ganska säker på att slutblecket inte påverkar här, det beror nog snarare på att tätningslisten tar emot för mycket. Kanske pga att glipan mellan dörrblad och karm är för tight som nämnts ovan.

Jag byte min ytterdörr i höstas. En Swedoor med exakt samma problem som dig, dvs att tätningslisten är för stor. Jag ökade då på lite på slutblecket tills jag blev nöjd och dörren går nu lätt att stänga.

Ah, se där. Och dörrens framsida ligger i linje med karmen också eller sticker den ut något?

Jag har också försökt justera, men den sticker ändå ut några millimeter och den blir svårstängd.
Sen gillar inte min yale detta då låskolven inte faller ut 100% och jag får ”misslyckad låsmanöver” och jag måste putta in dörren tills jag hör ett klick

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.