Hej!
Vi har ett par stora 60-talsfönster som öppnas och stängs mekaniskt genom att man vrider på en spak som sitter under fönstret (se bilder). Nu har spaken till ett av fönstren gått av, förmodligen pga många års slitage, ev i kombination med att någon tog i för hårt eller vred åt fel håll. Utan spak går det inte att öppna fönstret, och inte heller putsa eller göra rent mellan glasen (vilket redan nu behövs).
Vad göra? Finns det någon chans att det går att hitta reservdelar till sådan här gammal teknik, och vem vänder man sig i så fall till som kan göra jobbet? Eller kan man byta till nån annan teknik för öppning och stängning? Vill ogärna byta hela fönstret om det går att undvika.
Vi har ett par stora 60-talsfönster som öppnas och stängs mekaniskt genom att man vrider på en spak som sitter under fönstret (se bilder). Nu har spaken till ett av fönstren gått av, förmodligen pga många års slitage, ev i kombination med att någon tog i för hårt eller vred åt fel håll. Utan spak går det inte att öppna fönstret, och inte heller putsa eller göra rent mellan glasen (vilket redan nu behövs).
Vad göra? Finns det någon chans att det går att hitta reservdelar till sådan här gammal teknik, och vem vänder man sig i så fall till som kan göra jobbet? Eller kan man byta till nån annan teknik för öppning och stängning? Vill ogärna byta hela fönstret om det går att undvika.
Bästa svaret
Det du ska köpa är "Spärrhandtag EFO-61" som du kan köpa hos en låssmed eller välsorterad järnhandel, byggvaruhus.
https://www.beslagsgruppen.se/product/efo-61
Bytet klarar du av själv då du endast behöver lossa de 4 spårskruvarna och sedan skruva dit det nya handtaget, det enda du behöver tänka på är att handtaget är i rätt position.
Om de inte känner till produkten så visa dom länken jag postat i detta inlägg.
https://www.beslagsgruppen.se/product/efo-61
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytet klarar du av själv då du endast behöver lossa de 4 spårskruvarna och sedan skruva dit det nya handtaget, det enda du behöver tänka på är att handtaget är i rätt position.
Om de inte känner till produkten så visa dom länken jag postat i detta inlägg.
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Vi har ett liknande, men kanske ännu äldre. Inne i fönstret verkar det finnas en massa mekanik med skramlande stänger eftersom det finns låsning i alla fyra hörnen. Mekaniken hakar upp sig så att fönstret inte kan låsas och sedan får man rycka i handtaget tills det plötsligt fungerar. Ungefär lika ofta som man får jackpot på en enarmad bandit. Verkar var något som precis hakar upp sig. Någon som plockat isär ett sådan fönster?
Skapa en ny tråd med lite bilder så kanske någon kan hjälpa dig.imported_Benno skrev:
Vi har ett liknande, men kanske ännu äldre. Inne i fönstret verkar det finnas en massa mekanik med skramlande stänger eftersom det finns låsning i alla fyra hörnen. Mekaniken hakar upp sig så att fönstret inte kan låsas och sedan får man rycka i handtaget tills det plötsligt fungerar. Ungefär lika ofta som man får jackpot på en enarmad bandit. Verkar var något som precis hakar upp sig. Någon som plockat isär ett sådan fönster?
Du kanske redan har testat, men brukar funka att ta bort handtaget och spruta in lite smörj i hålet, samt praya in lite där "kolvarna går in i fönstret"imported_Benno skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Håller på måla om fönstret nu och passade på att plocka ur hela stängningsmekanismen när fönstret lyfts ur karmen.Z zzoink skrev:
Det var en av de nedre låskolvarna som kärvade. Den bågformade "kolven" ska glida på det yttre beslaget och fällas ut när skenan inuti rör sig. Lite smörja på den hade löst 18 års problem med att stänga fönstret. En pust med 5-56 och det släppte direkt.
Nu fick alla glidytor lite smörjning och allt går hur lätt som helst.
Så tipset ovan var bra.
Jag jobbade som fastighetsskötare förut i ett 60-talshus där det ringde titt som tätt om fönster som kärvade i låsningen.. 90% gick att lösa med lite sprayimported_Benno skrev:
Håller på måla om fönstret nu och passade på att plocka ur hela stängningsmekanismen när fönstret lyfts ur karmen.
Det var en av de nedre låskolvarna som kärvade. Den bågformade "kolven" ska glida på det yttre beslaget och fällas ut när skenan inuti rör sig. Lite smörja på den hade löst 18 års problem med att stänga fönstret. En pust med 5-56 och det släppte direkt.
Så tipset ovan var bra.![]()
Skönt att det löste sig för dig!
imported_Benno skrev:
Håller på måla om fönstret nu och passade på att plocka ur hela stängningsmekanismen när fönstret lyfts ur karmen.
Så tipset ovan var bra.![]()
Skulle vara guld värt att få se bilder på detta, var man ska smörja specifikt. Verkar ha att göra med likadana eller iaf liknande fönster som inte går att öppna.
Kapar tråden med en relaterad fråga om hur man öppnar inuti på dessa fönster? Vi har fönster m liknande teknik och som öppnar utåt på en "vertikal" axel. Problemet jag har är att när jag försöker öppna fönstret inuti (för att laga persienn) så nyper gångjärnssidan i mot fönsterkarmen så fort fönstret är något öppet. Den enda vinkeln jag hittat är när fönstret är helt stängt, dvs att jag öppnar rakt ut. Men då nyper översidan av ytterfönstret fortfarande i överkanten av fönsterkarmen. Det går att mjukt rycka upp bit för bit, men jag körde inte hela vägen då jag var rädd att glaset skulle spräckas. Men tänker att det borde vara den rätta vinkeln att få upp den i, annars hade ju ytterfönstret inte gått att öppna helt och det skulle vara omöjligt att putsa insidan av fönsterglasen.
Har även likadana fönster som öppnar på en "horisontell" axel, vilka är enklare att få upp. Dessa kilar i och för sig också fast en del i övre/nedre fönsterkarm vid öppning, men går ändå enklare.
Så, frågan är väl egentligen om det borde vara ok att öppna ytterfönstret rätt utåt?
Har även likadana fönster som öppnar på en "horisontell" axel, vilka är enklare att få upp. Dessa kilar i och för sig också fast en del i övre/nedre fönsterkarm vid öppning, men går ändå enklare.
Så, frågan är väl egentligen om det borde vara ok att öppna ytterfönstret rätt utåt?
Det är när jag ska dela som det blir problem med att det nyper. Att dela när fönstret är öppet verkar inte gå pga att sidan motsatt koppelskruvarna trycks in mot karmen. När fönstret är stängt försvinner det problemet, men då nyper fönstret i ovansida av karm. Det jag tänker är att det kanske funkar med lite milt våld i stängt läge. Men som sagt orolig att råka knäcka glaset/ramen1 123abc skrev:
Ja exakt. Som du ser på bilderna är det för tight att öppna när fönstret är öppet1 123abc skrev: