Ett hus från 50-talet där nu fönstrena behöver bytas helt (inkl karm). De är ca 50x40cm och sitter i en källarvägg och karmen är av trä. Vill gärna byta till underhållsfria pvc fönster.
Min undran är, hur får jag ut mina nuvarande fönster? Och var sågar man? Kör man tigersåg med nått speciellt blad?
Närbild på en spricka mellan en vitmålad träkarm och en grovputsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett äldre vitmålat fönster och foder med slitage och flagnande färg mot en putsad fasad.
Skapa konto
Närbild av ett fönster med en gardin, skadat fönsterkarm och fuktighetsproblem synliga.
Skapa konto
Spricka längs kanterna där en vitmålad dörrkarm möter en strukturerad vit vägg.
Skapa konto

Sitter spikade rakt in i väggen. Troligtvis behöver du knacka fram smygen från insidan.

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Samt, när man väljer modulmått, är detta fönster 50x60cm inkl karm?
Skärmdump av en webbsida som visar ett PVC-fönster 50x60 cm med valalternativ för modulmått och glas.
Skapa konto

Kan man såga med tigersåg längs med runtom och få ut hela karmen? Kör man med blad för stål hela vägen på sågen? Ska smygen sitta kvar och därmed såga bort spiken mellan smyg och karm och låta smyg sitta kvar?

Fönstret BÖR vara 15-25mm mindre än angivna karmyttermåttet (5x6 modul)(500x600mm) dvs ca 480x580mm fysiskt mått.
jag skulle börja jobba mig fram inifrån. Såga av spiken med tigersåg när putsen är bortknackad. Ladda gärna upp bilder från insidan.

Men problemet är ju att man köper färdiga modulmått som är just 50x60cm, verkar inte som man kan välja tex 48x58cm?

Är du säker på det? 100% säker?

Nä men de står bara modulmått

Nej du har rätt, de har tagit bort 2cm runtom!
Tack
Så frågan är nu hur långt in man ska såga, till smygen eller genom även smyg?

R Rolle85 skrev:
Nej du har rätt, de har tagit bort 2cm runtom!
Tack
Så frågan är nu hur långt in man ska såga, till smygen eller genom även smyg?
du kan såga utan att knacka puts på insidan. Stor risk att du går genom till utsidan eller att du nockas av tigersågen när den slår i putsen. Ett tips kan vara att såga av karmen för att sedan bryta in den och ut ur nischen. Hur som helst kommer du behöva att ta bort och ersätta putsen på in eller utsidan.

Ja okej, måste nästan ge mig på det för att se vilket modulmått de blir :/
Dock är de 4 veckors leveranstid :/

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Se här, ska båda kasetterna ut? Den vita smygen också?
Närbild på en vit och en grå fönsterkarm med sprickor och slitage tecken.
Skapa konto
Hand pekar på fönsterkarm och smyg med sprickor och slitage, ifrågasätter om demontering behövs.
Skapa konto

R Rolle85 skrev:
Ja okej, måste nästan ge mig på det för att se vilket modulmått de blir :/
Dock är de 4 veckors leveranstid :/
ladda upp bilder när det sker så lovar jag att du får hjälp med ett smidigt byte. Lycka till

I värsta fall (riktigt otur ) så har du inte modulmått och behöver göra ingrepp i väggen.. men det hoppas vi att du inte har.

Drog upp mer bilder

Ok, som det ser ut så är det nästan lättare att ta ut och montera fönstren utifrån. Hur som helst så kommer du att behöva putsa/mura/plåta för att få det fint efteråt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.