Tommty
Hej,

Håller på att renovera upp gamla 70 tals kopplade 2 glas fönster och har nu kommit till källarfönstrena.

Dessa är små 9x5 fönster och blev förvånad att ingen av dessa har tätningslister?

Alla fönster på övervåningen har detta men inget källarfönster har det, Finns det en anlening till detta eller ska jag även montera dit tätningslister?

Tommty Tommty skrev:
Finns det en anlening till detta eller ska jag även montera dit tätningslister?
kanske för att få in friskluft ev dåligt med friskluftsventiler i källaren

Bara för tydlighetens skull. Menar du mellan båge och karm eller mellan ytter- och innerbåge? Mellan båge och karm är mitt bud att du absolut skall ha tätningslister. Mellan ytter- och innerbåge är det lite upp till diskussion. Det ökar risken för kondens mellan rutorna men det kan ofta fungera bra ändå.

Tommty
T tergo skrev:
kanske för att få in friskluft ev dåligt med friskluftsventiler i källaren
borde inte friskluftventilerna sköta detta? (sitter ventiler i varje rum i källaren förutom badrum)

A Avemo skrev:
Bara för tydlighetens skull. Menar du mellan båge och karm eller mellan ytter- och innerbåge? Mellan båge och karm är mitt bud att du absolut skall ha tätningslister. Mellan ytter- och innerbåge är det lite upp till diskussion. Det ökar risken för kondens mellan rutorna men det kan ofta fungera bra ändå.
Mellan båge och karm är det jag menar i detta fallet.

känns konstigt att det inte har suttit något där tidigare? inga spår av limrester, missfärgningar eller häftstift

Bästa svaret

När huset byggdes målades fönstren, var troligtvis omålade och inga lister monterades.
Bara att lista med ny tätningslist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.