Matti_75
Matti_75: Spontant ser det ut som karmskruvarna är för hårt dragna. Ta något rakt som är ca 150-200cm långt och lägg mot karmen när dörren är öppen. Ända längst uppifrån eller nerifrån då ser du om den skruven som sitter närmast över eller underkant sitter längre in än resten. Om så är fallet är det bara att justera ut alla skruvar. Hoppas du förstår vad jaga menar, det är
3 svar · 1,3k läst
·
T
tarevarg: Oavsett regler är det dessutom mer än lovligt dumsnålt att inte ha säkerhetsglas med tanke på de skador ni eller andra kan ådra er från vanligt glas. Bra, då kan jag hänvisa till det :) Även om glaset är 62 cm från golvet, så är det ju gränsfall, och vi har även hund och katt, det räcker om korsdragen smäller igen dörren och det blir skärvor överallt. Veterinären kostar
2 svar · 1,2k läst
AnnikaME
AnnikaME: Hej Jag ska byta ut min ytterdörr på altanen mot en altandörr med glasdel. Funderar på hur mycket detta kan kosta . Vad tycker ni är skäligt?
0 svar · 1,1k läst
Gnomeboy
Gnomeboy: Hejsan forumet ! Har bytt ytterdörr och sidoljus i min tegelkåk från -73.. Men har stött på patrull.. Dörren sitter såpass långt in i väggen så jag vet inte hur jag ska få till det hela med tröskelbleck. Som ni ser på bilderna så blir det som ett fack nedanför och jag måste få ut plåt utanför den delen. Testar just nu med ett standard tröskelbleck och ett överbleck. Fick
0 svar · 2,7k läst
·
E
Emma Jansson2: [citat] Hmm, nej det är det inte. Taket sticker på sin höjd ut nån cm. Sen är det stuprännan.
5 svar · 1,3k läst
·
stefancrs
stefancrs: Hej! Vi håller på att bygga ut och bygga om entréplan i vårt hus och ska bland annat flytta entrén till där fönstren till höger om den är i bild. Vi skulle gärna ha en farstukvist där, några förslag på hur en sådan skulle kunna utformas? [bild] [bild] Tack!
0 svar · 1,3k läst
·
V
Vedhuggarrn: Just h-fönster jobbar vi nästan uteslutande med och kvalitén är hög i mitt tycke. Va med och satte in mina första i ett hus vi bytte fönster i för sisådär 20 år sen. Va faktiskt i samma fastighet för några månader sen och gjorde lite andra jobb och tänkte då faktiskt på fönstren just för att de är uppe för diskussion här ibland. I mitt tycke inget att anmärka på fönstren,
7 svar · 4,4k läst
Ö
Örnie69: Uppdatering. LF försäkringar gick motvilligt med på att ersätta mig med 100000kr Offert som jag fått från plåtfirma/fönsterfirma kostade 164000kr Och där ingick byte av samtliga fönster och plåtning. LF hade som argument att det inte gick att bevisa att vi skulle ha kunnat förhandla med priset vid köp av huset, då var det bra med det. Man uttryckte i princip att jag skulle vara glad
28 svar · 27,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om det är inom detaljplanerat område så krävs bygglov för ändring av fönstrens utseende. Att byggnaden en gång har sett ut på ett annat sätt än idag ändrar inte på det. Bygglov utgår från ändring av befintligt utseende. Ute på landet krävs inte bygglov om kommunen inte har tagit särskilda områdesbestämmelser. (Sen finns en möjlighet att rätta en åtgärd som man har gjort
2 svar · 1,7k läst
·
1
123abc: 625x2215 är gammalstandard men troligtvis beställd extra hög kontakta en som säljer dörrar så kan du beställa efter önskat mått. 525x2010 kan vara en äldre standard som är avsågad i botten t.ex när nytt golv lagts in mät till gångjärnen så märker du om den är sågad 5mm. https://web.archive.org/web/20220504131221/https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf
1 svar · 1,1k läst
putte22
putte22: Hejsan. någon som har ett tips på en fönsterventil som kan passa i denna urfräsning eller täcka den? FönsterKarm är förmodligen från 1971. Tidigare ägare hade satt dit en Fresh40 Spaltventil som är mkt mindre och fyllt ut med typ en tub latex runt. Urfräsningsmått 406x24mm antar att det suttit något som är anpassat i det. [bild] [bild]
0 svar · 775 läst
·
A
AndersS: Har det nymonterat och som utbyte i två hus, gjort senaste 10 åren. Inget har haft skador eller behövt reklameras.
3 svar · 1,7k läst
T
tiamaria: För de som eventuellt halkar in på den här tråden så köpte vi så småningom dörren och installerade den. Den är toppen, vi är jättenöjda och jag rekommenderar den verkligen. Min sambo som är snickare ger den två tummar upp vad gäller kvalitet och även hur lätt den var att installera.
7 svar · 11,0k läst
I
Ironside: Jo vi har redan inspekterat för skador så den biten är avklarad. När vi hämtade dörren låg den ner på pall utomhus men under tak. Tidigare dörrar vi fått hem har också kommet liggande på pall så vi har bara antaget att det är så de ska förvaras. Men då vet vi, stående!
3 svar · 2,9k läst
Hep
Hep: Jag har inga problem med min fönsterrenovering på det sättet. Jag har paraplyer att sätta för när något ska renoveras och det rullar på. En del fixar vi själva och en del har lämnats bort. Det jag fortfarande är nyfiken på är om det verkligen finns nytillverkade fönster i plast/alu som ser ut som äldre träfönster. Med tanke på att jag har drygt 80 fönster, så vore det rätt
74 svar · 16,2k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Råden i färgaffären hänger nog ihop med vilken färg de säljer där. Man kan ha olika ambition om att behålla det som hållt i hundra år eller experimentera med moderna knep. Viktigast är att man underhåller och ser till att fukten inte kommer in för även bästa kärnvirke klarar inte att stå pall i längden utan skydd mot väta. Där det använts plastfärg verkar det ruttna under
6 svar · 3,6k läst
·
Angelica78
Angelica78: Hej Jag har ett dörrhål mellan tvättstuga och kök där jag vill sätta en dörr. Dörrhålet är dock för smalt och jag skulle därför vilja halvera reglarna (nu 42x42). Håller en regel som är 21mm att skruva en dörrkarm i? Dörr 8x20. övrigt: reglarna har ingen bärande funktion, sitter där endast för att hålla upp gipset som utgör väggarna. Att förskjuta dörren så att regeln
0 svar · 1,4k läst
T
Thomas_Blekinge: Håller på att renovera ytterdörren (Bordörr) och tänkte byta tätlist. Den ser ut såhär: [bild] Den vänstra delen sitter i ett spår i karmen. Den raka övre delen är i ett hård plastmaterial och den svängda delen är mjuk. Listen sitter fast som bara den och är väldigt svårt att få ut. Vilken list ska jag köpa eller finns det knep att återuppliva sittande list?
0 svar · 844 läst
·
T
Thomas_Blekinge: Håller på att renovera min gamla Bordörr (ytterdörr) och tänkte ersätta tätlisten. Jag pillade ut en provbit:
0 svar · 590 läst
T
Thomas_Blekinge: Jag brukar justera fönstret med träkilar och sedan fästa med byggskum. Sitter som berget och är samtidigt drevning. Vid stora fönster ska man spruta i skummet i omgångar så att inte karmen buktar sig inåt.
9 svar · 4,0k läst
·
K
Kenneth Hol: [citat] Hadde litt stor avstand, men har justert denne. Vrideren vil ikke selv om jeg har døren åpen og holder inne.. kan jeg resette til fabrikk i app og så på låsen for å nullstille den 100%?
2 svar · 1,8k läst
MultiMan
MultiMan: Min lokala glasnisse skar och bröt fönsterglas på löpande band med en diamant när jag beställde lite blandat, så nog används det av proffsen.
4 svar · 1,2k läst
T
Trrttsch: Ah, ja någon gång har det ju oljats förstås. Och det lär ju ta ett tag innan olja dunstar.
2 svar · 1,5k läst
·
R
Rolle85: Ajdå
4 svar · 905 läst
·
R
4 svar · 905 läst
·
N
Nillea: Jag har ett 60-tals hus där de flesta fönstren är i bra skick, några skulle behöva bytas en bit trä på och kittas om. Samtliga behöver en översyn och ommålning av fönster och karm. Funderar även på att sätta in energiglas på vissa fönster som är fasta. Är det någon som har ett tips om firma att använda (eller undvika)? Och vad man bör tänka på att fråga efter, kontrollera
0 svar · 738 läst
1
123abc: Ofta sitter det ett gamla ASSA 404 låhus i de dörrarna, du kan köpa en nyckel 404 som ska passa. Kontrollera om det fungerar med en nyckel från en innerdörr i huset. Det kan vara så att tryckesroddaren gått sonder och du därför inte kan öppna men då kan man peta in kolven med något tunt t.ex en bordskniv och dra upp dörren.
1 svar · 2,1k läst
·
1
123abc: [citat] Om det är endast ett stort hål under nyckelskylten så bör de gå hyfsat lätt att byta till ett cylinderlås om inte så måste hålet borras upp.
7 svar · 8,9k läst
·
R
Richard Bergman1: [citat] Ja denna dörr är gissningsvis från 70-talet. Konstruktionen verkar vara en ca 5 cm solid front i ek (med klossar limmade på) och som är tunnare "i mitten" där det sitter ett tjockt lager komposit, och sedan på baksidan faner. Ja, jag är helt inne på att lämna in till möbelsnickare för att laga skadade delar. Jag saknar verktyg och kompetens för detta moment. Att byta de
2 svar · 3,9k läst
·
1
123abc: [citat] Med skruvar i rosetterna är detta monteringsanvisningen. [bild]
10 svar · 3,8k läst
·
K
kalle22: Nu är smygen på plats. Det blev en ca 3-5 mm springa och materialet rör sig flera millimeter. Jag tror att en fog skulle spricka. Utan fog går det även enkelt att lossa smygen med velux klick-fäste. Därför blir det utan fog, precis som hantverkaren förespråkade. Men tror ni det skulle vara bra med en dold gummitätningslist mellan smygens foder och innertaket? (om ett barn skulle råka
7 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.