Fönster & Dörrar
Hans G2: Säkerhetsdörrar går ju att få i önskvärt utseende, de har samma dörr i grunden men folierar och sätter på lite speglar/lister. Jag skulle inte vara orolig. Är man orolig så köp en ny alternativt anlita en dekormålare.
Installation: [citat] Ut med skruven och i med sättlim i hålen. När det torkat dundrar du in skruven igen. Tänk på att ställa in momentet på skruvdragarn så du inte gängar loss det. Ett annat gammalt knep är att komplettera med lite tandpetare i hålet också. Försiktig vid återmontaget kan lösa problemet.
Gummigunnar: Provade att skruva åt skruvarna på gångjärnen med skruvmejsel. Samtliga skruvar satt hårt fast förutom 3 av 4 på det översta. Dessa tre skruvar snurrar bara när jag skruvar på dom. Se bilden nedan. Kan det vara så att detta gångjärnet här släppt lite? Ser dock inte ut som att gångjärnet sitter tajt mot dörrbladet..
imported_Benno: Det finns begagnade dörrar att köpa. Men de behöver kanske målas om så lika mycket jobb som att måla den nuvarande.
pennybridge: [citat] Det är precis vad jag tänkt själv. Är gammal bilplåtslagare så har viss erfarenhet men det var ca 15 år sedan så det är nog bra att ha något bleck i reserv
Skollta: Tack för alla kommentarer! Det verkar som att det antagligen blir bra oavsett vilket fönster jag väljer. Vi har ett rum som det blir som en bastu i på sommaren precis som Harald skriver. Kanske är dt värt att skaffa ett fönster med solskydd där. Jag visste inte att Morups hade det. Dock vet jag att Elit har sådana. Jag ska även göra som fribygg skriver dvs. kolla upp montörerna. Jag
Henrik.S: Jo nog borde det där gå att fixa. Beror ju på hur du vill ha resultatet. Har du tur och det bara är panelen som är rutten kan du ju göra det enkelt och bara att kapa bort den nedersta biten av panelen och ersätta med lämplig skiva eller plåt. Här har du en tråd med en gedigen renovering av en garageport i liknande utförande:
mexitegel: Denna då kanske? https://www.hemfint.se/trafonster-utatgaende-2-glas-1-luft-vit-u-varde-1-3
Han nya husägaren: [citat] [citat] Bra tips! Vi är på väg att sätta ljusbrunnar framför källarfönstren.
123abc: [citat] Måtten är standard och valet bör även bero på vad du tänkt använda för beslagning i dörren. Vill du uppnå kl3 med det nya eller vill du endast kunna låsa? 8765 är ett classic modullåshus och om du vill använda ett connect låshus så måste även slutblecket bytas.
nikasp: [citat] Tre år sent svar men ja, det är tight men upplevs inte som ett problem alls när man vant sig.
Kravallapan: Uppdatering del två: Igår skrev jag om att jag köpt nya gångjärn som jag testat i en av tre kärvande dörrar, och att karmnyckeln till slut fick åka fram ändå. Idag monterade jag gångjärn på de andra två dörrarna - och det räckte!! Behövde alltså bara gå loss med karmnyckel litegrann på en dörr. Resten löstes enbart med nya gångjärn. Tänk om jag vetat det för en vecka
123abc: [citat] Det är en bra fråga och det rekommenderade är alkaliska batterier. Jag upplever att brunstensbatterier (ska inte användas) blivit sällsynta på marknaden och alkaliska batterier helt tagit över.
JakobEgg: [citat] Tack för svar och länk! Verkar inte bättre tyvärr. Monterade av spanjoletten och det verkar ha nötts ner och är stansat så det inte ska vara lätt att laga :/
Plutus: Eller rullgardiner som ligger dikt emot väggen så inget kallras kan uppstå, idén med cellplast fungerar säkert bra, men känns lite udda.
Argastesnickaren: Sitter inte spärren utvändigt på fästet sista bilden?
123abc: [citat] Glasningsskenan sitter oftast fast med klipps. Ett exempel på ett klipps: https://www.leifarvidsson.se/gl-glasningsskena-mont-kloss-120-st-fp Du kan se ett exempel bland bilderna i denna länken. https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/gl-glasningsskena-36-falsdjup-27-32-mm-l-3-m
severinsen: Min försäkringshandläggare verkade inte vara helt på det klara vad som gäller, men rekommenderade EI30, eller i alla fall en solid dörr.
hamla988: Tog tyvärr inga fler bilder, men när jag skruvat av den yttre ringen så satt två skruvar bakom, när man lossat dom så släppte ”ringen” även på utsidan av dörren. Sen lossade man ytterligare två skruvar innanför o då var låscylindern lös och kunde tas ut.
reez: Borde gå prima att justera med en nyckel som tex https://www.bauhaus.se/universalnyckel-karmskruv-un-t?gclid=Cj0KCQjwuuKXBhCRARIsAC-gM0gTXqwYg9tDUSt30AjRLyTl2dpYio84uG4yvCREw-Py3v4eZE-TcCwaApDqEALw_wcB
tergo: [citat] någon av de 4 gaffelliknande bitsen längst upp till höger borde funka Bitssats ”security”, 33 delar - Biltema.se
magiskafönsterfläckar: [citat] Går bort direkt av ett eller ett par svep med hushållspapper. Inga medel.
123abc: [citat] Järnnyckel ska det vara på aluminium nycklarna brister axet/flaggan efter ett tag. Hoppas du finner vad du söker efter.
Installation: [citat] Jag ser att det är en streckad på linje på en princip för putsade fasader. Texten är gällande. Sen spelar det ingen roll vilken upplaga jag har då den som gäller är den som avtalats. Har inte AMA avtalats kan den ses som jaha så kan man också göra. Har man däremot ett nytt fönster så kan det i montageanvisningen stå hur blecket skall monteras och vikas. Då har man triumf
Lelle - Hyfsat händig: Hej Zooy! Står inför ett liknade val. Vad valde du/ni? och är ni nöjda med valet.
evading: Halloj! Jag har mer eller mindre bestämt mig för att flytta ut fönstren när vi nu skall byta dem. Vårt hus är renoverat och har fått ett lager med tegel utanpå den putsade fasaden på 70-talet. Med följden att fönstren sitter väl långt in. Så nu vill jag flytta ut fönstren. Kruxet är att vi har mycket fina fönsterbänkar i sten som då inte kommer gå hela vägen ut till
Idman68: [citat] Tack detta hjälpte mig också idag
fribygg: [citat] Laga snyggt och hållbart om du kan det, (fuskar du likt tidigare ägare får du ju både kostnaden för renovering och utbyte) håll oss gärna uppdaterade med bilder, kostnader och hur lång tid det tar. Jag anser att det är en konst att skarva i nytt virke snyggt, speciellt om du inte tar bort karmen och byter hela den ruttna delen och gissar att tidsåtgången och verktygskostnaden
EmilJan: I vår nya lägenhet ser fönsterbänkarna i kalksten ut så här. Det vill säga vattenfläckar efter krukor etc. Finns det något bra sätt att snygga till dessa tro? [bild] [bild] [bild]