Hej! Försöker förstå vad som sker med fönstret och vad (om något) jag kan göra för att få det så bra och hållbart som möjligt.

Detta är ett stort gavelfönster i sydväst som alltså får många soltimmar, och de delar som är mest utsatta (nederkant) flagnar färgen något samt att jag noterat lite bubblor på sidorna av spröjset som också utsätts för sol. Träet under är torrt och verkar inte fuktskadat. Fönstrena är bytta för ett antal år sedan (innan vi flyttade in) så är inte jättegamla utan kanske 10 år.

Jag ska nu måla alltihop för att få en enhetlig vit nyans och funderar således på om man kan göra något förebyggande mot flagorna eller bara köra på (ska man spackla över dem?)?

• Närbild på ett fönsterhörn med sprickbildning och färgavflagning på fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilden, men jag tycker att träet ser lite trött ut där det flagat.

Ni har inte kondens på fönstret vintertid?

Du ska inte spackla över. Skrapa bort allt löst och slipa så att det blir en jämn övergång till det fasta gamla lagret färg.

P peroande skrev:
Du ska inte spackla över. Skrapa bort allt löst och slipa så att det blir en jämn övergång till det fasta gamla lagret färg.
Slipa för hand då eller? Så man inte skadar gummilisten?

Nej, vi har inte märkt av någon fukt faktiskt. Satt element nedanför som jag plockat bort idag då de inte används (här blir inte kallt på vintern sen de bytte fönstren och installerade luftvärmepump) så funderar på om träet tom kan vara trött sen tidigare, när man bara hade 2-glas, men känns som man borde bytt träet när fönstren byttes också? Har iofs haft killen hör som gjorde det bytet i annat ärende och vill minnas han sa att de bara bytte kassetter…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.