Jag vill härmed starkt avråda dig som går i fönsterbytestankar från att göra samma misstag som vi. Då några av husets fönster var i dåligt skick och i behov av byte gjorde vi under förra våren en kartläggning av möjliga fönsterleverantörer på marknaden. Vi ville gärna ha en helhetsleverantör som kunde hjälpa oss hela vägen och ge oss bra råd i den stora investering som ett fönsterbyte innebär.
När vi valde Mockfjärds inbillade vi oss att det var ett tryggt premiumval som vi kunde lita på. Men ack vad vi bedrog oss.
1. det löfte vi fick om planerad tid för installation vid vår muntliga överenskommelse på telefon visade sig senarelagd med hela 2 månader i den skriftliga överenskommelsen. Men ok, nu har vi kommit så långt i vår planering och gjorda beslut.
2. Leveransen av fönstren visar sig sedan ske med ytterligare en månads försening. Det gigantiska paketet med fönstren levererades på vår uppfart/parkeringsplats framför huset av en fristående transportfirma med instruktioner om att nu kontakta montören för att själva boka in en tid för installation.
3. Vi ringer, mejlar och sms:ar angiven montör utan att få kontakt. Kontaktar då istället Mockfjärds kundservice för att be om hjälp. De mejlar från sitt håll. Ingen kontakt. Efter flera försök från vårt håll får vi nu istället kontaktuppgifter till annan underleverantör som lovar komma och montera fönstren. Det har nu gått ytterligare veckor efter leverans av monsterpaketet med fönster. Inget visat intresse från Mockfjärds. Vi känner oss trötta och besvikna och inser att vi kunnat ordna nya fönster enklare och billigare själva med en lokal snickare.
4. Fönstermontörerna kommer till sist och genomför fönsterbyten. Det sker under två veckors tid. Bra personer och prydligt jobb. Men det visar sig att i vårt pris ingår inte nya överbleck ovanför fönstren och inte heller städning varken inomhus eller utomhus med bortforsling av allt byggskräp såsom gamla fönster, plåtbitar, sågspån, spikar och skruvar etc etc. Ok??
5. Vad mer kan nu gå fel?
Jo, det element som blev bortmonterat i samband med fönsterbyte i sovrummet är efter mer än 2 månader fortfarande inte inkopplat. Iskallt utan element i sovrummet mitt i vintern kan tilläggas. Vi påminner och får till sist den lilla malören fixad.
6. De plisséer som vi beställt till resp fönster för mörkläggning i sovrum resp solskydd i vardagsrum visar sig inte ha kommit och kunde därför inte sättas upp vid fönsterinstallationen. Vi lackar ur och köper egna mörkläggningsgardiner till sovrummen. Nu 4-5 månader senare har de återstående plisséerna fortfarande inte kommit.
7. Slutfaktura?
Men hipp hurra, före jul innan elementet återmonterats och utan komplett leverans eller slutbesiktning får vi plötsligt en slutfaktura!!?
Våra invändningar möts med svalt intresse.
Hur Mockfjärds fönster kan sköta sina affärer på detta sätt i dagens läge är för mig en gåta. Inget i världen skulle få mig att någonsin göra affärer med dem igen. Varning alltså!! Enklare och billigare att själv fixa biffen med fönsterbyte. Med Mockfjärds får du både boka och fixa och påminna och trixa själv i alla fall. Krångligt och dyrt! Over and out.
När vi valde Mockfjärds inbillade vi oss att det var ett tryggt premiumval som vi kunde lita på. Men ack vad vi bedrog oss.
1. det löfte vi fick om planerad tid för installation vid vår muntliga överenskommelse på telefon visade sig senarelagd med hela 2 månader i den skriftliga överenskommelsen. Men ok, nu har vi kommit så långt i vår planering och gjorda beslut.
2. Leveransen av fönstren visar sig sedan ske med ytterligare en månads försening. Det gigantiska paketet med fönstren levererades på vår uppfart/parkeringsplats framför huset av en fristående transportfirma med instruktioner om att nu kontakta montören för att själva boka in en tid för installation.
3. Vi ringer, mejlar och sms:ar angiven montör utan att få kontakt. Kontaktar då istället Mockfjärds kundservice för att be om hjälp. De mejlar från sitt håll. Ingen kontakt. Efter flera försök från vårt håll får vi nu istället kontaktuppgifter till annan underleverantör som lovar komma och montera fönstren. Det har nu gått ytterligare veckor efter leverans av monsterpaketet med fönster. Inget visat intresse från Mockfjärds. Vi känner oss trötta och besvikna och inser att vi kunnat ordna nya fönster enklare och billigare själva med en lokal snickare.
4. Fönstermontörerna kommer till sist och genomför fönsterbyten. Det sker under två veckors tid. Bra personer och prydligt jobb. Men det visar sig att i vårt pris ingår inte nya överbleck ovanför fönstren och inte heller städning varken inomhus eller utomhus med bortforsling av allt byggskräp såsom gamla fönster, plåtbitar, sågspån, spikar och skruvar etc etc. Ok??
5. Vad mer kan nu gå fel?
Jo, det element som blev bortmonterat i samband med fönsterbyte i sovrummet är efter mer än 2 månader fortfarande inte inkopplat. Iskallt utan element i sovrummet mitt i vintern kan tilläggas. Vi påminner och får till sist den lilla malören fixad.
6. De plisséer som vi beställt till resp fönster för mörkläggning i sovrum resp solskydd i vardagsrum visar sig inte ha kommit och kunde därför inte sättas upp vid fönsterinstallationen. Vi lackar ur och köper egna mörkläggningsgardiner till sovrummen. Nu 4-5 månader senare har de återstående plisséerna fortfarande inte kommit.
7. Slutfaktura?
Men hipp hurra, före jul innan elementet återmonterats och utan komplett leverans eller slutbesiktning får vi plötsligt en slutfaktura!!?
Våra invändningar möts med svalt intresse.
Hur Mockfjärds fönster kan sköta sina affärer på detta sätt i dagens läge är för mig en gåta. Inget i världen skulle få mig att någonsin göra affärer med dem igen. Varning alltså!! Enklare och billigare att själv fixa biffen med fönsterbyte. Med Mockfjärds får du både boka och fixa och påminna och trixa själv i alla fall. Krångligt och dyrt! Over and out.
Det är inte bara Corona som smittar. Idag för 3 veckor sedan, stod en bil från Mockfjärdsfönster parkerad på andra sidan gatan. 3 man var i färd med att riva bort över och underbleck samt utvändiga foder, något var tydligen på gång. nu har det regnat närapå varje dag sedan dess, man kan ju undra hur mycket vatten som trängt in i väggarna. till saken hör att min och grannens kåk är exakt lika gamla och har fönster på millimetern lika stora, tillverkade samtidigt hos den lokala fönsterfabriken 1948. Lite färg har flagnat och blivit övermålat under åren men varken bågar eller karmar är ruttna. Nu vet inte jag varför grannen byter fönster, men jag gissar att de tycker kåken är kall. Väggarna är väldigt tunna på våra hus, det är där värmen försvinner, man borde ha ägnat sig åt tilläggsisolering i stället.
Tänk vilka lustiga sammanträffanden, bara 1 tim efter mitt senaste inlägg, ramlar adresserad reklam från Mockfjärdsfönster i brevlådan, den säger att snart byter mina grannar fönster. Nu funderar jag på om jag skulle erbjuda mig att bära bort ett fönster helt gratis. Man kan ju inte veta om man i framtiden skulle behöva fönster. Jag har en annan granne som kastar sten på mina katter, ett fönster har han prickat tidigare, man kan behöva reservdelar.
Hej Småbarnsmamman,
vi fick också ett offert från mockfjärds för trä/alu fönster men när vi såg priset bestämnde vi oss för Ydre Fönster. Självklart är det ingen trä/alu fönster, vi valde underhållsfria PVC-fönster och altandörrar och ytterdörr i trä. Men ändå är vi förvånade över prisskillnaden men se själv. Samma antal, samma storlek, bättre U-värde. Bra montering, leverans efter 2 vecka, montering efter leverans 2 vecka. Monteuren tog emot nya fönster och tog med sig de gamla fönstren.
Monterad och klart 6 vecka efter beställning
vi fick också ett offert från mockfjärds för trä/alu fönster men när vi såg priset bestämnde vi oss för Ydre Fönster. Självklart är det ingen trä/alu fönster, vi valde underhållsfria PVC-fönster och altandörrar och ytterdörr i trä. Men ändå är vi förvånade över prisskillnaden men se själv. Samma antal, samma storlek, bättre U-värde. Bra montering, leverans efter 2 vecka, montering efter leverans 2 vecka. Monteuren tog emot nya fönster och tog med sig de gamla fönstren.
Monterad och klart 6 vecka efter beställning
I morgon är det två månader sedan jag gjorde mitt inlägg om Mockfjärdsfönster. Ännu har de inte synts till för fönsterbyte hos grannen tvärs över gatan, men jag har fått ännu ett erbjudande från dem om fönsterbyte.V vedklyv skrev:Tänk vilka lustiga sammanträffanden, bara 1 tim efter mitt senaste inlägg, ramlar adresserad reklam från Mockfjärdsfönster i brevlådan, den säger att snart byter mina grannar fönster. Nu funderar jag på om jag skulle erbjuda mig att bära bort ett fönster helt gratis. Man kan ju inte veta om man i framtiden skulle behöva fönster. Jag har en annan granne som kastar sten på mina katter, ett fönster har han prickat tidigare, man kan behöva reservdelar.
Men det är väl övertäckt på något sätt där blecken har suttit? Vad säger grannen själv?V vedklyv skrev:
Över och underbleck saknas samt foder. Vet inte vad han tycker om detta men han skulle spara massor med pengar på uppvärmning med nya fönster. Det är väggarna som kyler våra kåkar, 10 cm med ytterpanel och treetex på insidan plus 5-6 lager tapet.H Husbuset skrev:
Undrar om du inte missuppfattat vad jag sagt, gamla fönsterna sitter fortfarande kvar i kåken, nya står på pall ute, inget arbete påbörjat. Dom tog bort foder och bleck för att kunna mäta.H Husbuset skrev:
Nej, jag har inte missförstått. Jag ser arbetet som påbörjat när de har tagit bort foder och bleck. Det finns snygga spända dukar som företaget kan sätta fast på utsidan. Som det ser ut nu borde vatten kunna tränga sig in då foder och bleck är borttagna.
Dessutom är det ofta glädjekalkyler map besparing. Många byter fönster i onödan. Extra tragiskt på gamla hus där fönster, foder, omfattningar ofta är hantverksmässigt gjorda i virke med exceptionellt bra kvalitet och efter bytet inte ser bra ut. Det finns nytillverkade fönster som är snygga, man kan spara foder eller återmontera gamla - men ofta görs ett fult arbete. 
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Det är så dyra så att man blir mörkrädd!lagom2 skrev:
Hej Småbarnsmamman,
Monterad och klart 6 vecka efter beställning![]()
Jag satt in ELITFÖNSTER med 3-glas Aliuminium utsida i hela huset till mindre av halvs priset som offerten som kom från Mockfjärd. Flera som jag känner har samma erfarenhet.
Skulle vilja varna alla för att använda mockfjärds. Flera månader försenad leverans. Dyker inte upp till avtalade tider. Drar lögner om att de ringt (vilket är ju ganska lätt att se med mobiltelefon). Aldrig stött på ett sämre företag.