F
fribygg: [citat] Visst vet jag hur man byter fönster, tveksamt om det är lönsamt och meningsfullt utifrån din bild. Hur många kWh årligen ska fönstren du byter till spara och hur lång tid tar det innan de nya fönstren ser likadana ut som de du har om underhållet inte är nogrannare och frekventare än på de befintliga? Du har säkert U värde på dina befintliga fönster och vet kanske att det
4 svar · 1,1k läst
·
1
123abc: Jag känner inte till detta fönster. Jag hade skickat frågan i ett mejl till Elitfönster och sedan uppdaterat tråden med ett korrekt svar.
4 svar · 3,8k läst
·
Suhagg
Suhagg: FYI Mina fönster med alu utsida ser som nya ut efter 10år. Velfac blev det.
8 svar · 5,3k läst
J
JeeyBee: [citat] Nej men jag funderar på att göra det, vi har ett par fönster som är rätt kass så det skulle inte göra så mycket om man laborerade med dem.
24 svar · 20,7k läst
·
R
Rolle85: Ja precis, de får bli detta på ovansidan av alla fönster, kom inte in med bruk där.
16 svar · 4,6k läst
·
R
rispalt: Körde husmors (vaktmästar) receptet med grön såpa. Brukar fungera bra men det var så galet mycket färg, fick liksom ingen början på det utan att skrapa. Brukar använda en träpinne av ek, men nu blev det hårdare tag.. Ska testa färgborttaging nästa gång, funderat på det men varit nöjd med såpa i tidigare projekt. Jag fick iaf en fungerande dörr efter rengöring. Kan bli att jag
5 svar · 3,4k läst
·
Sommarstugelivet
Sommarstugelivet: Någon som vet hur stort utrymme det behöver vara mellan luftvärmepump och fönster? Läst att det behövs minst 3cm mellan tak och lvp.
14 svar · 4,8k läst
·
M
Mormors_hus: Gammal tråd här.. men vi har samma problem så jag tänkte fråga om du hittade en lösning?? :cool:
4 svar · 5,7k läst
P
Peter321: [citat] Ah, så är det förstås. Tack! ☺️
2 svar · 3,2k läst
·
P
petererlandsson1194: Jag tog hem en plåtslagare som knäckte till och plåtade allt på utsidan ungefär som på bilden du la in. Han popnitade i plasten och fogade med mjukfog där det behövdes. Blev jättesnyggt
3 svar · 1,3k läst
·
I
Isajo: [citat] Är i behov av samma list till min flickväns ytterdörrskarm. Vad fick du för råd hos Leif Arvidsson?
3 svar · 3,0k läst
·
S
Snickarsmurfen: [citat] Brukar inte vara någon idé att limma fane'r. Enklast är att spika på en sparkplåt i något lämpligt material typ koppar eller rostfritt
1 svar · 3,7k läst
B
Bengt-54: Vi är jättenöjda med Ekstrands: SVERIGE104 TRÄ
10 svar · 2,8k läst
·
E
Element-Bosse: Tack för svar. [citat] Tack för svar. Då gör jag så
6 svar · 4,6k läst
·
J
Jayei: Tack för svaren, alla. Ni har nog rätt. Jag får gå vidare till nästa sak på min spara-el-lista :)
4 svar · 1,8k läst
1
123abc: Brickan på insidan sitter med 2st stjärnskruv och under den sitter det plomberade insexskruv. Plomberingarna borras bort med en 3,5mm borr, därefter kan du lossa insexskruvarna och demontera låscylindrarna.
1 svar · 677 läst
L
Lars Ditzinger: Problemet är löst. Borra bort kulorna för att komma åt insexskruvarna.
3 svar · 1,0k läst
T
Tompafix: [citat] Antingen så sätter du fodret så det följer sidofönstrets lutning och sågar en sned smyg för utrymmet som bildas vid dörrkarmen. Eller så sätter du en smyg som bygger lika mkt som där det sticker ut som mest på dörrkarmsidan och sedan sågar en sned smyg på sidofönstret, då sitter fodret i lod mot dörren.
1 svar · 1,2k läst
·
K
Karl-E: Sätt foder är mitt tips, släkting köpte fina paketet med infällda karmar. Hus rör på sig, de har redan efter 6mån sprickor i gips och i kakel på badrummsdörren. Det behövs mellanrum av en anledning. Såg inte direkt snyggt ut ändå, mest ofärdigt i mina ögon.
1 svar · 2,4k läst
·
G
Gabbe1: Beror väl lite på hur väderutsatt det är, vindriktning, och hur mycket snö som normalt faller i området. Såhär blev det när jag renoverade en takkupa på mitt hus, inte i närheten av 30cm men med 34º taklutning. Har funkat bra i några år nu och jag är inte det minsta orolig. [bild]
3 svar · 2,6k läst
·
O
Orkidevägen: Hej. Jag vill gärna ha tips så hur jag kan få innerdörrarna till sovrummen att smälta in med väggen. Måste man ha en dold karm eller kan man lösa det på andra sätt? Någon som vet vart man kan få tag på billig dold karm? Lägger upp några inspo bilder.
0 svar · 898 läst
·
1
123abc: Byt ut hela det låsbara handtaget (835S) mot ett nytt däremot skiljer infästningen för den övre skruven mot ditt gamla handtag. När handtaget släpper så brukar det saknas gods efter slitage vilket gör att hela låsbara handtaget måste bytas ut
11 svar · 6,9k läst
·
professionalhomeowner
professionalhomeowner: [citat] Tack för tipset! Vissa har ju rätt överkomliga priser ser jag :D [citat] Ja det där var mer likt! Tack
6 svar · 1,7k läst
·
T
tomasjo: [citat] Tusen tack för hjälpen :D Jag har svårt att få tiden att räcka till mellan småbarn så sannolikt måste vi lägga ut det ändå, men det hade varit väldigt tillfredställande att lyckas med själv.
8 svar · 1,1k läst
·
T
tomas.lundell78: [citat] Tackar för den länken. Där löste TS det på samma sätt som jag funderade på genom att borra. Så det blir att testa.
8 svar · 2,5k läst
·
W
WILANZ: Hej! Jag står inför samma utmaning, gick det bra att byta ut detta låshus?
2 svar · 2,7k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Satsa på en gåt, här hittar du en video hur man gör: [MEDIA=facebook]208702513753886[/MEDIA]
6 svar · 1,3k läst
·
B
BosseHansson: Tror de kvittar vid ny produktion. Om man inte springer och öppnar konstant så kvittar ju även hur de öppnas.
5 svar · 3,0k läst
T
tergo: byt gångjärn
4 svar · 1,8k läst
·
I
Ironside: Diplomat service tekniker har nu varit ute och tittat på installationen och anser att den är korrekt genomförd samt att sidoljuset bågnad ca 2-3 mm på mitten. Man ser ingen risk och man tror inte att fabriken kommer vara intresserad av att byta eller kompensera även om det var rejält huvudbry att få det på plats.
17 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.