P
Går det och är det lönsamt ? Har ett litet fönster på övervåningen 8x12 men karmen är ok och jag har precis renoverat invändigt så är inte så sugen på att riva ut allt plus att ska fönstret bytas måste jag ha ställning så jag funderade på om det går att fräsa in en isolerglaskasett i bågen. Kanske den är för klen eller inte tillräckligt djup för att det ska gå.

S
Finns firmor som gör sånt så det funkar.
http://www.nyab.nu/fonsterbyte.html

Annars kan man i samband med fönsterrenovering byta innerglaset till energiglas och sätta nya tätlister. Blir kostnadseffektivare.

P
Energiglas låter ju enklare att sätta i. Gör inget om fönstret dämpar ljudet lite bättre också, kanske även ska sätta i en ny ytterruta då jag skulle gissa på att dagens glas är lite tjockare än 60-talsfönstrets glas ?

Jag instämmer med sinuslinus. Att byta innerglaset till energiglas är betydligt billigare och ger ungefär samma U-värde. Dessutom har det kopplade fönstret bättre ljudreduktion än 2-glas isolerruta. Ytterrutan var nog 3 mm redan på 60-talet. Man får nog gå till 30-talet för att hitta 2 mm fönsterglas.

Har gjort det på alla fönster i källaren. Har tagit bort de gamla tvåglasen och satt i tvåglaskassetter.
Inga konstigheter utan bara lite fräsarbete. Handlar grejorna jag behöver av http://www.glasnet.nu/ Glas, glasningslister, tätningslister, etc.
Och det blir bättre ljuddämpning än de gamla tvåglasen, så att det blir sämre stämmer inte.
Fräser ur det som krävs, limmar/skruvar samman tvåglasbågarna, i med lister och glasningslister,
Målar allt färdigt innan jag satt i glaset.
Och sedan har man bara två sidor att putsa, det är faktiskt den största vinsten.

• Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Den slutliga ljudreduktionen är avhängigt många parametrar som har med tätning, glastjocklek mm att göra, men teoretiskt kan det större glasavståndet i ett kopplat fönster ge bättre värden. Jag har sett många lyckade exempel på insatta isolerkasetter. Men det måste rimligen bli dyrare.

Jag satte också kassetter från glasnet i ett stort 5-kantingt fönster med 3 bågar som skulle kosta mer än 20k att specialbeställa nytt.
Orginalrutorna från -58 var mycket tunnare och jag fick sätta en trälist innanpå karmen för att få plats med kassetterna.
Mycket nöjd, fönstren känns mycket stabilare och ljudisoleringen är markant förbättrad.

Edit: Ersatte alltså endast innerrutan med en kassett och fick 2+1. Teck vare detta upplever jag att detta fönster är tystare än de vanliga 3-glasflnster jag satt in.

Redigerat:
P
Tror ni missförstod mig. Tanken var en 2 glaskasett i innerbågen och behåla ytterbågen som den är. 2+1 alltså. Sådana fönster har jag bytt till på 75% av huset och med kittad spröjs i ytterbågen. Blev betydligt tystare och varmare.

justusandersson skrev:
Den slutliga ljudreduktionen är avhängigt många parametrar som har med tätning, glastjocklek mm att göra, men teoretiskt kan det större glasavståndet i ett kopplat fönster ge bättre värden. Jag har sett många lyckade exempel på insatta isolerkasetter. Men det måste rimligen bli dyrare.
Inte materialmässigt tycker jag men det är en hel del arbete för att det ska bli bra och framför allt målning.

Nackdelen med 2+1 är ju lika många sidor som ska putsas, vilket inte är en oväsentlig del varför man också gör det.
Men det finns ju RUT så det går att lösa ;)

Generellt sett tycker jag det är bra om man med en fönsterrenovering, som att sätta in en isolerglaskasett i en befintlig båge, kan bevara ett befintligt fasaduttryck, framför att byta allt till ofta trista plastfönster med treglas. Men man har ju ett antal andra aspekter att ta hänsyn till: Underhållsbehov inklusive fönsterputs, slutligt U-värde, ljudreduktion och inte minst kostnad.

Ett byte av det innersta glaset i en vanlig kopplad fönsterbåge mot energiglas brukar ge en sänkning av U-värdet från ca 2,5 till 1,5. Ersätter man det innersta glaset istället med en isolerglaskasett med två glas borde man komma ner till ett U-värde kring 1. Bättre än så kan det nästan inte bli.

Om man bortser från den extra vikten hur skulle det bli om man köper en 2-glas kassett för några hundralappar och bara trycker dit den på insidan direkt mot innerrutan och sedan tätar runt om? Risk för kondens mellan kassett och gamla rutan?
Grundel gör ju liknande ingrepp som jag förstår förutom att de har en distans och sedan ruta och suger ut luften men det känns ju svårare att göra diy så att säga.

J JeeyBee skrev:
Om man bortser från den extra vikten hur skulle det bli om man köper en 2-glas kassett för några hundralappar och bara trycker dit den på insidan direkt mot innerrutan och sedan tätar runt om? Risk för kondens mellan kassett och gamla rutan?
Grundel gör ju liknande ingrepp som jag förstår förutom att de har en distans och sedan ruta och suger ut luften men det känns ju svårare att göra diy så att säga.
Det känns som att det inte blir bra med två glas mot varandra, det rätta är att ta bort glaset i innerbågen och fräsa ur för en kassett som sedan hålls på plats med lister.

• Gilla
JeeyBee
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det känns som att det inte blir bra med två glas mot varandra, det rätta är att ta bort glaset i innerbågen och fräsa ur för en kassett som sedan hålls på plats med lister.
Håller med.

• Gilla
JeeyBee och 1 till
  • Laddar…
Säg att man skulle lägga en gummilist runt om och sedan rutan på den då. Är det risk för kondens mellan då?
Förstår ju att det är bättre att byta rutan och fräsa ut för en kassett men det är ju en helt annan sak att ta bort alla fönster och göra om dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.