F
fribygg: [citat] Man får ha karmskruv om man vill, och var man vill. Jag skulle skicka tillbaka dörren om den inte är felfri.
5 svar · 1,3k läst
M
-MH-: Mina gamla fönster (~1937) var ej målade bakom infällda beslag (kantgångjärn, infällda hörnjärn). Tror ni det ökar livslängd på elzinkade beslag och träet bakom om man olja/målar under? Annars gör jag nog det som är lättast, olja/grundar bakom vissa och andra inte.
0 svar · 526 läst
C
Carlzonen: Ser ut ungefär som min dörr (också Ji-Te från ~1980). Jag skruvade av aluminumtröskeln med gummilist, då den gamla listen gick sönder om man försökte dra loss den. Se profil och gammal list på bilden. Ersatte helt enkelt med en samma typ av V-list som till övriga delar av dörren (fräst spår för listen). Jag testar hur bra det funkar men det drar inte i underkant på dörren vilket
1 svar · 7,4k läst
·
S
s97danl: Du måste ha yale doorman v2n låskstan. Annars har du ingen nytta av inner och ytterdel.
1 svar · 2,9k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Då finns det inte chans att undvika kondens. Sluta tumla ett tag ock se om det löser problemet. Om luftintagen: Det får inte finnas några filter i dem om fläkten skall orka.
8 svar · 2,2k läst
D
Dilato: Cylinderlås är mer lättdyrkade. [MEDIA=youtube]c0a5OyqEfmA[/MEDIA] [MEDIA=youtube]hl1kzaRha3c[/MEDIA] vissa är helt enkelt usla. [MEDIA=youtube]QrEizJNRNlo[/MEDIA] [MEDIA=youtube]r3cuVPSySZw[/MEDIA]
2 svar · 2,3k läst
L
Liljeros: [citat] Man kan säkert få till det med bättre precision med andra verktyg men är ju lite gammal småspik och annat skräp man inte vill sätta ett frästål i. För mig blev det fullgott och jag sågade även ur glasen på samma gång, hade kopplade fönster där jag sågade hela vägen ner till inre falsen. Lade ett par snitt bredvid varann efteråt så hela falsen försvann. Sen satte jag i
13 svar · 1,9k läst
·
1
123abc: [citat] Gå förbi en låssmed, järnhandel eller välsorterat byggvaruhus. Om det är infällda spanjoletter så finns det standard spanjoletter och spanjoflex utöver det så måttbeställer man spanjoletter, de flesta fönster och fönsterdörrar har måttbeställda spanjoletter. https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/oem/order/Orderblankett%20Spanjolett%20ASSA%20ABLOY.pdf
2 svar · 1,5k läst
L
Liljeros: Vart att tänka på att är det en BRF kan det vara bra att förankra eventuella åtgärder med styrelsen. Viktigast är att få bukt med tätningslisten, ska det läggas till eller bytas glas är laminerade att föredra framför tjocka enkelglas
5 svar · 3,1k läst
·
R
Risseboy: [citat] Okej, då gå de bort. Tack. Får testa limningen å se hur de går.
4 svar · 1,2k läst
·
Haverdaden
Haverdaden: [citat] Har inte gjort det men är ett framtida projekt. Finns även glipor under. Ska prova lägga till en extra list som andra nämnde här och se hur det blir.
5 svar · 1,7k läst
·
T
Tobias_75: [citat] OK. Tack för förklaringen, fattar hur du menar. Jag hade bara jagat ut skruvarna helt. (y)
2 svar · 2,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Skruva in skruvarna som sitter i leden på gångjärnet så bromsar dom dörren
2 svar · 2,3k läst
·
H
Harald Blåtumme: På mina gångjärn av liknande modell sitter det en täckskruv överst på själva gångjärnsdelen (insex), skruvar man bort denna så kan tappens höjd justeras via lämplig insexnyckel - dvs man justerar dörrbladets höjd. Man får se till att justera alla gångjärnen på samma höjd så belastningen blir likartad.
4 svar · 8,4k läst
·
S
Svempa_88: Foga igen det med en utomhusfog med rätt kullör.
1 svar · 3,6k läst
·
M
MBZV: Såg ju riktigt smidigt ut! Ska kolla upp i veckan (y)
2 svar · 1,6k läst
B
Bröstmjölk: Rundstav i rätt diameter. En klick lim och tryck dit staven. Såga av staven som sticker ut. Repetera.
5 svar · 2,6k läst
R
rastlos: Håller egentligen med ang plastfärg, men vill hålla det symmetriskt runt fönstret invändigt. Kanske går att bryta linolja till 0502 men där sätter jag punkt. Glasmästaren menade på att de sett en del problem med konens mellan fönstren när de monterat isolerglasen i innerbågen så går på deras rekommendationer.
3 svar · 1,7k läst
1
123abc: [citat] Det räcker en 309 uppfyller även kl3 (SSF 3522:2).
28 svar · 3,1k läst
·
1
123abc: Om ni är två som bär så är det möjligt framförallt om ni burit med sele/spännband förr. Lite bredare spännband brukar jag använda. Är det många och branta trappor eller ska det bara bäras in från samma våningsplan?
1 svar · 1,1k läst
A
Alexn72: [citat] Han kanske bara sätter in pvc fönster;)
23 svar · 4,7k läst
·
S
Sebastian Eriksson4: [citat] Bra idé de också, tack
8 svar · 1,9k läst
Tor Ivar
Tor Ivar: [citat] 3,2-3,3m är optimalt
12 svar · 4,3k läst
·
Y
Ypzon: [citat] Den köptes får 2 år sen fick jag reda på, och taket och stuprännan sticker ut en bit utanför så det bör inte komma regn på som standard, är om det är väldigt mycket blåst in mot samtidigt som det kan komma på nedre delarna.
5 svar · 3,3k läst
·
T
TobiasK233: [citat] Jag beställde måttanpassade fönsterbänkar i svart granit från Helsingborgs Sten 8st urjackade och bara att montera varav en styck var över 2 meter bred, det löste dem i ett stycke. Supernöjd, betalade 16000:- Mars 2022 https://helsingborgssten.com/
5 svar · 2,5k läst
A
ante.b: [citat] Vad har jag för papp som är brun och glatt på en sida och blank silver på andra på innervägg mot isoleringen? Hur ska fönstret tätas då? Mvh.
24 svar · 2,0k läst
fremax
fremax: [citat] yes, bort med lister och glas, sedan byte av tätningslist. Med vänlig hälsning, fremax
11 svar · 8,0k läst
·
1
123abc: [citat] Du lossar skruvarna till gångjärnet med fönstret på vid gavel. Alternativt kan det vara möjligt att knacka ur gångjärnstappen.
5 svar · 2,4k läst
·
H
Hans Snidare: [citat] I mina ögon så ser det mer ut som att dom har spräckt träet när dom satte in gångjärnet. Men att översta delen av sprickan har målats över. Det är som en kil från fästet och ner.
2 svar · 1,2k läst
·
D
dureglam: Aha, det förklarar då. Det verkar som tidigare ägarna har gjort något slags hemmabygge, fattar inte. Men då ska jag prova det. Tusen tack för tips!
6 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.