8 177 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Problem vid montering av ytterdörr med sidoljus!
när jag satte fönster i jobbet så satte jag ett i taget med självhäftande fönsterpackning i mellan och skruvade ihop fönsterna på plats med 50mm karmskruvI Ironside skrev:
ytterdörr med sidoljus satte jag normalt sidoljuset först sen karmen
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Karmen bågnar väl lite. Är ju massivträ. Det justerar man i vanliga fall med karmskruvarna.
Om du kan sätta distanser eller klotsar upp och nere som det står om i anvisningen så kan du rikta upp dörrkarmen med sidoljuset med skruvarna mellan karmarna. Nu gör du samma sak fast med karmskruvar i väggen.
Du skulle kunna prova utan att ta loss något att skruva dörrkarmen närmare väggen med karmskruvarna på gångjärnssidan. Då kanske du kan skruva tillbaka sidoljuset lite om det behövs.
Om du kan sätta distanser eller klotsar upp och nere som det står om i anvisningen så kan du rikta upp dörrkarmen med sidoljuset med skruvarna mellan karmarna. Nu gör du samma sak fast med karmskruvar i väggen.
Du skulle kunna prova utan att ta loss något att skruva dörrkarmen närmare väggen med karmskruvarna på gångjärnssidan. Då kanske du kan skruva tillbaka sidoljuset lite om det behövs.
Diplomat service tekniker har nu varit ute och tittat på installationen och anser att den är korrekt genomförd samt att sidoljuset bågnad ca 2-3 mm på mitten. Man ser ingen risk och man tror inte att fabriken kommer vara intresserad av att byta eller kompensera även om det var rejält huvudbry att få det på plats.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden