20 726 läst ·
24 svar
21k läst
24 svar
Lönt att montera isolerglaskasett i kopplad båge ?
Tittar på att göra så som du skrev.
Man ska tydligen fästa rutan med trälister på insidan och det blir inte mycket trä över om man både ska fräsa ut för kassetten och för trälisten, kan man lösa det på något mer platsbesparande sätt?
Man ska tydligen fästa rutan med trälister på insidan och det blir inte mycket trä över om man både ska fräsa ut för kassetten och för trälisten, kan man lösa det på något mer platsbesparande sätt?
Jag kommer inte ihåg, vi köpte fönstren -80 och bytte från sådana som har lösa innanfönster. Vi blev rejält besvikna då det under vintertid blev kondens och frös is på glasets nederkant. När vi fick tips om att detta gick att göra hade det gått några år, jag ser att det står -88 i kassetten och efter det var kondens och isproblemet borta. Jag har inget minna av vad det kostade.J JeeyBee skrev:
Man behöver nog inte vara glasmästare för att utföra det där, det räcker om man kan hantera en överhandsfräs, kassetterna kan man nog beställa hos t ex Emmaboda glas.
Testade du detta? Resultat? Funderar på att göra så - superenkelt, och så blir det ett "4-glas-fönster". frågan är om det kan bli kondens?J JeeyBee skrev:Om man bortser från den extra vikten hur skulle det bli om man köper en 2-glas kassett för några hundralappar och bara trycker dit den på insidan direkt mot innerrutan och sedan tätar runt om? Risk för kondens mellan kassett och gamla rutan?
Grundel gör ju liknande ingrepp som jag förstår förutom att de har en distans och sedan ruta och suger ut luften men det känns ju svårare att göra diy så att säga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden