Gör du som jag skrev så har du fönster som precis motsvarar färdiga treglasfönster, allt annat är B.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Tittar på att göra så som du skrev.
Man ska tydligen fästa rutan med trälister på insidan och det blir inte mycket trä över om man både ska fräsa ut för kassetten och för trälisten, kan man lösa det på något mer platsbesparande sätt?
 
J JeeyBee skrev:
Tittar på att göra så som du skrev.
Man ska tydligen fästa rutan med trälister på insidan och det blir inte mycket trä över om man både ska fräsa ut för kassetten och för trälisten, kan man lösa det på något mer platsbesparande sätt?
Närbild på ett fönster från 1980-talet med insatt glaskassett och en smal båge kvar, utsikt över ett snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut hos oss, fönsterbåge från -80 som försetts med glaskassett. Kanske 5 mm kvar av bågen där kassetten frästs in.
 
Ok, hur tjock kassett valde ni?
 
J JeeyBee skrev:
Ok, hur tjock kassett valde ni?
Inget val jag gjorde utan glasmästaren gjorde allt så jag vet inte tjockleken på glaskassetten
 
Ok, vad kostade det ungefär per ruta att göra det?
Ringde närmaste glasmästaren här men det var inte intressant överhuvudtaget att göra det för dem.
 
J JeeyBee skrev:
Ok, vad kostade det ungefär per ruta att göra det?
Ringde närmaste glasmästaren här men det var inte intressant överhuvudtaget att göra det för dem.
Jag kommer inte ihåg, vi köpte fönstren -80 och bytte från sådana som har lösa innanfönster. Vi blev rejält besvikna då det under vintertid blev kondens och frös is på glasets nederkant. När vi fick tips om att detta gick att göra hade det gått några år, jag ser att det står -88 i kassetten och efter det var kondens och isproblemet borta. Jag har inget minna av vad det kostade.
Man behöver nog inte vara glasmästare för att utföra det där, det räcker om man kan hantera en överhandsfräs, kassetterna kan man nog beställa hos t ex Emmaboda glas.
 
Ok tack för info.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
J JeeyBee skrev:
Om man bortser från den extra vikten hur skulle det bli om man köper en 2-glas kassett för några hundralappar och bara trycker dit den på insidan direkt mot innerrutan och sedan tätar runt om? Risk för kondens mellan kassett och gamla rutan?
Grundel gör ju liknande ingrepp som jag förstår förutom att de har en distans och sedan ruta och suger ut luften men det känns ju svårare att göra diy så att säga.
Testade du detta? Resultat? Funderar på att göra så - superenkelt, och så blir det ett "4-glas-fönster". frågan är om det kan bli kondens?
 
R RATK skrev:
Testade du detta? Resultat? Funderar på att göra så - superenkelt, och så blir det ett "4-glas-fönster". frågan är om det kan bli kondens?
Nej men jag funderar på att göra det, vi har ett par fönster som är rätt kass så det skulle inte göra så mycket om man laborerade med dem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.