5 655 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Hur ska jag göra mitt falska fönster?
Vi har ett fönster i badrummet, det sitter 90 cm över golvet över badkaret, dvs i våtzon 1. Fasaden är rappad tegel, dvs besvärligt att sätta igen osynligt. Dessutom är det ett modulhus så karmen kan vara bärande. Jag funderar därför på att sätta igen fönstret bara på insidan och låta fasaden vara oförändrad. Jag har tänkt montera nån "oskärpefilm" på insidan av rutan för att det ska se ut som att ljuset bara är släckt när man ser det utifrån. Frågan är vad jag monterar mot glaset på insidan för att undvika problem med kondens o.d?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Se bara till att det finns ventilation i karmen utifrån, fuktspärr bakåt och välgjord isolering. Hur mycket utrymme finns det inåt från fönsterkarmen till innerväggsmaterialet?
Vi satte blindfönster i nya huset. Det var helt nya grunda karmar med 1-glasfönster som öppnas utifrån med bajonettskruv. På insidan, men på den kalla sidan sitter en gardin och bakom denna i botten, en ljusslang kopplad till takbelysningen i rummet innanför. Man får alltså intrycket av att fönstret är "på riktigt" med den svaga ljuskällan
Vi satte blindfönster i nya huset. Det var helt nya grunda karmar med 1-glasfönster som öppnas utifrån med bajonettskruv. På insidan, men på den kalla sidan sitter en gardin och bakom denna i botten, en ljusslang kopplad till takbelysningen i rummet innanför. Man får alltså intrycket av att fönstret är "på riktigt" med den svaga ljuskällan
+1 på det som Johan skrev ovan, det är nog en lösning som fungerar om den underhålls väl.
Jag öppnade upp tre blindfönster som sattes igen i vårt hus någon gång under en renovering på 1970-talet. Detta var helt vanliga fönster vilka man hade täkt med målad Masonite på insidan och sedan byggt igen innerväggen.
Synen som möte mej var ganska förfärande.
Eftersom fönstren inte använts på över 30 år hade ingen uppmärksammat vilket dåligt skick de befann sig i. Därmed hade det börjat tränga in vatten och fukt (vem kollar tätningslister på ett blindfönster?). Utrymmet bakom fönstren var således rötskadat och mögligt, även fönsterkarmar och bågar var i ett mycket dåligt skick.
Out of sight is out of mind, som dom säger.
Bygger man blindfönster så måste man komma ihåg att de inte är en del av väggen utan kräver minst lika mycket underhåll som vanliga fönster, annars får man problem.
Jag öppnade upp tre blindfönster som sattes igen i vårt hus någon gång under en renovering på 1970-talet. Detta var helt vanliga fönster vilka man hade täkt med målad Masonite på insidan och sedan byggt igen innerväggen.
Synen som möte mej var ganska förfärande.
Eftersom fönstren inte använts på över 30 år hade ingen uppmärksammat vilket dåligt skick de befann sig i. Därmed hade det börjat tränga in vatten och fukt (vem kollar tätningslister på ett blindfönster?). Utrymmet bakom fönstren var således rötskadat och mögligt, även fönsterkarmar och bågar var i ett mycket dåligt skick.
Out of sight is out of mind, som dom säger.
Bygger man blindfönster så måste man komma ihåg att de inte är en del av väggen utan kräver minst lika mycket underhåll som vanliga fönster, annars får man problem.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Gammal tråd här.. men vi har samma problem så jag tänkte fråga om du hittade en lösning?? 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden