Fönster & Dörrar
Ironside: Diplomat service tekniker har nu varit ute och tittat på installationen och anser att den är korrekt genomförd samt att sidoljuset bågnad ca 2-3 mm på mitten. Man ser ingen risk och man tror inte att fabriken kommer vara intresserad av att byta eller kompensera även om det var rejält huvudbry att få det på plats.
WILANZ: [citat] Tack för svar! Ja jag skruvade loss det och insåg att det nog krävs lite jobb för att få in något nytt låshus. Bland annat så är låsstolpen på mitt existerande lås inte lika hög som den på det 2002 connect jag köpt vilket gör att tillhållarlåset som sitter ovanför är i vägen för låsstolpen på det nya låshuset... /Anton
123abc: Behörsats ASSA Entré B(och en siffra) är det som rekommenderas om det är till en bostad. Då det inte brukar vara borrat för en vredskylt är det möjligt med andra lösningar om så önskas. Prisvärda förslag https://www.bauhaus.se/lassats-habo-sakra-utan-lashus-krom https://www.hornbach.se/shop/AssA-Behorssats-entre-B1-nickel/8390208/artikel-detaljer.html
123abc: Du har ett Boda 451 låshus. Det går att byta till Yale Doorman eventuellt kan du behöva täckskyltar. Angående att vredet inte fungerar så är frågan om låscylindern sitter löst annars lossa vredet och vänd på medbringarbrickan då de med den tunna brickan kan böjas och rappa över.
Knubbe 37: Hej! Jag undrar om invändig tröskel ska liva med golv eller ramen till altandörr? / [bild] Micke
BirgitS: Kan du länka till skjutdörren och dess skena? Kolla att golvet och skenan fortfarande är vågräta samt att öppningens två diagonaler är lika långa.
fribygg: Jag tror handtaget är av märke 'FIX' leifarvidsson.se brukar ha alla delar och detaljer som kan behövas till Fix beslag.
Trollfjord: [citat] Ser att tråden är gammal men undrar om du fick någon lösning på detta problem då jag har exakt samma bekymmer med en garderobsdörr :)
Mats-S: Det är ofta speciallister i ytterdörrarna, vanliga standard hos typ Jula funkar inte. Jag hade samma problem och mailade dörrtillverkaren som hänvisade mig till en specialaffär som hade listen jag behövde. Testa det :cool: Alternativt gör en seriös googling och se om du kan hitta något som matchar, jag fick upp det här på amazon.se, dom kanske har flera som ligger i närheten av din.
imported_Benno: I gamla fönster är det springans bredd som är viktig. För smal och det drar in vatten, för bred och vatten kommer också in. Bottenstycket på fönsterbågen kan gärna luta utåt något som en droppnäsa och karmens understycke också luta lite så vatten inte rinner inåt. Underblecket bör täta ordentligt mot karmen. Det ser ut att vara ett utsatt läge så det är viktigt att
Tomture61: Har fönster från Elitfönster (välj med aluminium på utsidan) Dörrar från Snickarper . Absolut viktigaste med ytterdörrar är att det inte förekommer HDF/MDF i sniderier . Ytterdörrar bör ha tak över sig . Kvalitet kostar mer än billigt skräp !
TanjaPG: Hej! Vi köpte vårt hus för bara ett par år sedan och har fixat lite här och var med det sedan dess. För ett tag sedan försökte jag fixa till en väldigt lång spricka som uppkommit i skarven mellan väggen och vår balkongdörr. Jag spacklade vissa bitar där det blivit väldigt stora sprickor och sen i delen närmast själva dörren körde jag med silikon. Men på vissa ställen har det
gaia: sök på firmor som säljer natursten och jämför deras utbud med din bänk
123abc: [citat] Du får borra hålet för vredet själv, ibland följer det med en papp eller kartong mall för att märka ut hålet för vredet. [bild]
mlindsten: [citat] Det har du såklart rätt i - vi måste bara komma på vilket sätt vi ska belöna istället (därav den här tråden). :)
CeciliasHus: [citat] Jag har haft andra plastlister i huset som jag bara dragit loss. Men efter att ha slitit mycket och försökt skära loss den med kniv så börjar jag undra om den inte sitter ihop med karmen? Kan det vara så? Jag får inte loss den med våld. Får isåfall skära loss den helt med kniv. Men börjar luta emot att den nu får vara kvar.
Boende45: Lägre än u-värde 1,0 för hela konstruktionen. Helst ner mot 0,6-0,7.
turbo100: [citat] Är det alltså ett mindre problem om det drar runt karmen på ytterbågen om innerbågen är tejpad? Jag tycker det låter bra men inte säker jag fattar hur det påverkar energiförlusten om ytterbågen är dragig eller tät.. Jag är nybörjare på detta för jag brukar inte täta innerbåge eller ytterbåge men med dessa energipriser så har jag tänkt om.. - så all hjälp mottages
Tierp555: [citat] Efter lite "trixande" så funkade det :-) super. Pallade upp under dörren med brädor och en kofot som jag använde som "domkraft/hävarm", lossade dom två översta glidfästena så dom gled lätt, och samtidigt som jag lossade den nedersta så tryckte/höll emot dörren med kofoten för att den inte skulle åka ner, sen var det bara att pressa upp dörren och se till att det nedersta
Fixarjon: Målar om nya huset och börjat klura på entretaket över dörren. Idag sitter ett tråkigt med konsoler och plast. Finns ju snyggare röda i plåt för ca 15 tkr som hade varit betydligt snyggare, men vi fundera några vändor till. Eller ska man släppa ned taket och låta det täcka över dörren? Eller blir det fel? Måste taket luta ut ifrån dörren
Mnbvcxz: Jag har ett liknande fönster och gör samma sak fast med ullgarn istället. Det drar ingenting alls från fönstret och det är enkelt att ta bort om det behövs.
Cold Gin: [citat] Ring dörrtillverkaren och fråga. Ska vara en etikett på sidan av ramen mot gångjärnssidan på karmen. Har också liknande på ett fönster jag köpte förra året o reagera också på att det inte va den vanligaste typen av list.
topmount: Skulle säga att just de där fjädrande stål listerna brukar fungera riktigt bra och är svåra att ersätta eftersom de täcker en så stor glipa.
Guzzen: Okej grymt stort tack för svar. Låter både rimligt och att tidigare person som gjort det hade koll :) Då kör jag på det!
Kolle64: [citat] hej det är ett tegelhus så ser ut som en stålbalk ovan så inte möjligt att höja. Kan lägga in ett foto senare. Bra ide att höra med hantverkaren först, lång beställntid på dörren bara så drygt att vänta men trist om det blir fel!
kniv: [citat] Du lär ju regla runt dörren så karmen har något att fästa i, så det verkar du ju ha koll på. Svårt att veta om de satte fast syllen i betongplattan när dom byggde väggen eller om de nöjde sig med att fästa i vardera vägg, och därav tog tre plank för att öka styvheten. Jag hade kapat syllen och därefter känt hur stabila dom är, sitter dom stumt när du rör i sidled så