Hej,

Skall installera ett Yale Doorman L3 men stötte på patrull direkt. Skulle montera bort det gamla slutblecket. Det befintliga slutblecket, som måste bytas, har pi skruv i "brunnarna" som man måste skruva på för att få ut slutblecket. Dom blir kvar sen när själva slutblecket tagits bort. Kan inte få bort dom. Detta hör ju att jag inte kan montera det slutblecket som skall vara till Yale låstes hakregel. Bifogar lite bilder. Någon som har någon idé hu jag får bort dessa? Närbild på en gammal och slitna dörrlåsbrunn med synliga skruvar och rostfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bult och mutter som syns i en långsmal öppning på en vitmålad dörrkarm.
Skapa konto
Förstängningsmekanism på dörr med synliga skruvar och justerbar fjäderkomponent.
Skapa konto
Närkoll på ett dörrlåshus som saknar cylindern med fokus på låsöppningen och skruvar.
Skapa konto

Det är en galen lösning och jag rekommenderar en dremel till att kapa skruvarna.

Sitter de så hårt att inte en skruvmejsel fungerar? De har ju skruvats in på det sättet.

Går inte det så hitta dig ett härdat rör som är en aning större i innerdiameter än skruven, böj sedan av skruven med detta som hävarm. Här kan man vara kreativ när man letar i verktygslådor och på andra ställen.

pacman42 pacman42 skrev:
Sitter de så hårt att inte en skruvmejsel fungerar? De har ju skruvats in på det sättet.

Går inte det så hitta dig ett härdat rör som är en aning större i innerdiameter än skruven, böj sedan av skruven med detta som hävarm. Här kan man vara kreativ när man letar i verktygslådor och på andra ställen.
Skruven sitter inte fast/skruvad i själva karmen. Den är instucken genom den plåten man ser på de två första bilderna. Skallen är större än hålet. Detta så att skruven skall kunna snurra fritt. Denna gängas sen in i själva slutblecket. Skruvar jag på skruven när slutblecket är borta så snurrar den alltså bara. Känns som den är instucken där när innan karmen monterades.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är en galen lösning och jag rekommenderar en dremel till att kapa skruvarna.
Var lite inne på samma spår med dremel. Har dock inte lyckats hitta en kapskiva till den som är tillräckligt liten i diameter. Även när själva slutblecket är borta så är springan bara runt 22-24mm. Ska leta vidare lite.
Har också funderat på att borra i "plåten" och på så sätt göra hålet större och få ut skruven. Den kanske dock är härdad och svår att borra i.

Ska de förstöras så känns det enklare att bryta av dem. Försök hitta nåt rörliknande som passar exakt runt skruven och som är lite stöddig i dimensionen. Sen kan man nog med lite hävarm vicka dem upp och ner tills de går av.

S Stefan1972 skrev:
Ska de förstöras så känns det enklare att bryta av dem. Försök hitta nåt rörliknande som passar exakt runt skruven och som är lite stöddig i dimensionen. Sen kan man nog med lite hävarm vicka dem upp och ner tills de går av.
Tyvärr fungerar inte det. Skruven är "lös" så att säga. Bara skallen på skruven som håller den kvar bakom plåten. Så skruven rör sig så mycket så att det går inte att börja av den.

1 123abc skrev:
Detta problem har diskuterats i en tidigare tråd.
[länk]
Tackar för den länken. Där löste TS det på samma sätt som jag funderade på genom att borra. Så det blir att testa.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.