I
Hej,

Idag tog vi äntligen på oss jobbet att byta den sista dörren i huset. Tyvärr nådde vi inte hela vägen, dörren tar i den karm som sitter skruvad i sidoljuset.

9cSNHtj.jpg
D7Gx5Hp.jpg
Det började egentligen med att det blev en väldig glipa mellan sidoljus och dörrkarm på utsidan efter att skruven var på plats samt att fönsterkarmen bågnade på mitten. Vi hittade inget vis att få ihop detta förutom att borra 4 nya hål och sätta skruv även på utsidan

8nK5Dlw.jpg

Detta gav oss en jämn liten springa på både insida och utsidan. Mellan dörrkarm och sidoljus drevade vi mycket tunt med glasfiber.

Problemet med bågnande dörr karm blev bättre, så pass att dörren går att stänga men den tar emot på mitten.
pOF5cwf.jpg
zyFoiFc.jpg

Hade dörren inte haft något sidoljus här så hade det varit till att justera men här ser vi inga fler möjligheter till detta?

Någon idé på vad som gått fel och hur man kan lösa det?

S
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Vi drog in karmskruven så att de blev "flush" och sen resande vi bort rester så det blev helt plant med kniv. När det gäller drevningen tog vi 1/3 av tjockleken på vanligt drev och satte det i mitten. Det var en trång inpassning så man fick se till att trycka drevningen på plats med spackel samtidigt som sidoljuset trycket in i hålet. Det är möjligt att drevningen knölande sig någonstans även om vi försökte undvika just detta.

Du har säkert rätt, vi måste plocka bort sidoljuset igen och kanske skippa drevningen.

Diplomat manualen följde med och vill tro att vi följden den hyfsat bra.

S
I Ironside skrev:
Vi drog in karmskruven så att de blev "flush" och sen resande vi bort rester så det blev helt plant med kniv. När det gäller drevningen tog vi 1/3 av tjockleken på vanligt drev och satte det i mitten. Det var en trång inpassning så man fick se till att trycka drevningen på plats med spackel samtidigt som sidoljuset trycket in i hålet. Det är möjligt att drevningen knölande sig någonstans även om vi försökte undvika just detta.

Du har säkert rätt, vi måste plocka bort sidoljuset igen och kanske skippa drevningen.

Diplomat manualen följde med och vill tro att vi följden den hyfsat bra.

Skruva ihop sidoljus och dörrkarm innan ni ställer in paketet i hålet i väggen. Drevar ni bara i mitten så blir det så klart en bula där. Klotsar ni nere och uppe med inte i mitten går det att justera lite med skruvarna.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Hur ser gångjärnsidan ut?
Ta bort drevet mellan sidoljus och dörrkarm och täta med en sträng mjukfog på in och utsida av karmen innan du monterar ihop dessa.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Kan tillägga att den dörrkarm som sitter i väggen, den sitter perfekt, bågnar inte alls. Med devningen är det en ganska tajt inpassning, det går egentligen inte att skruva karmarna som sitter i tegelväggen kängre in mot denne.

I
Jag funderade ett tag på om det kunde vara så att man skruvande in skruven som håller ihop sidoljus och dörrkarm i fel ordning. När man sen försökte skruva ihop karmarna i mitten så fanns det inget utrymme upp eller nedåt(eftersom här redan satt skruv.

I
S sinuslinus skrev:
Skruva ihop sidoljus och dörrkarm innan ni ställer in paketet i hålet i väggen. Drevar ni bara i mitten så blir det så klart en bula där. Klotsar ni nere och uppe med inte i mitten går det att justera lite med skruvarna.
Sidoljuset var väldigt tungt så vi valde att sätta dörrkarmen på plats i hålet först och sen tryckte vi in sidoljuset som då skruvades fast i karmen på rätt höjd. Det stod i manualen och var uppenbarligen en miss från vår sida.

S
Det är en dag imorgon också. Bryt ihop, ta ur karmen imorgon och gör om. (y)

Om det är tajt på bredden kan man såga eller hyvla ner karmen lite.

I
Kontrollerade sidoljusets karm mot ytterdörren med rätskivan och kan se att den buktar på mitten 1-2 mm mot ytterdörren på både insida och utsida. Det borde egentligen tyda på att det inte beror på något som ligger mellan de 2 karmarna?

Jag vill minnas att när dörrkarmen var på plats utan sidoljus så buktade karmen redan då men vi tog för givet att den skulle rätta till sig när den skruvades i sidoljuset.

Såga\hyvla ner karmen är överkurs för min del, det jag möjligen kan göra är plocka bort lite isolering vid sidan men det ska inte behövas egentligen. Sidoljuset gick att knuffa in på plats, det som tog tid var att trycka mellan isoleringen så den inte knölade sig. Vi valde nämligen att klamra fast isoleringen i dörrhålet samt mellan dörrkarm och sidoljuset innan sidoljuset sattes på plats.

I
- Plockade ner sidoljuset
- tog bort all isolering och jämnade till på båda sidor.

I detta läge gick det utmärkt att öppna och stänga dörren. Monterade tillbaka sidoljuset i dörrkarmen, nu gick den att skruva in utan att det stretade emot (på grund av isolering), men problemet med kärvande dörr kom tillbaka. Tänkte att vi kanske kan lösa detta genom att montera endast de 2 skruven i mitten av dörrkarmen (mot sidoljuset) och sen dra sidoljuset närmare den fasta väggen. Detta gjorde att vi fick tillbaka en 98% rak dörrkarm så att dörren åter gick att öppna och stänga fritt, dock blir det nu sidoljuset som bågnar:

6J4wx1x.jpg
Man ser 2 skruv här, dessa ligger fritt, d.v.s. de pressar inget. Skruvar vi in dem kärvar dörren igen.
WBeXIxA.jpg
Här kan man se att sidoljuset bågnar ca 2 mm på mitten
28T9aAT.jpg
Längst upp bågnar den ca 4 mm
DfUBJVf.jpg

Defekten som sådan tror jag inte stör när fog och list är på plats, det innebär dock en viss ostabilitet när man öppnar och stänger dörren. Provade att trycka mellan distanser och dra åt skruvarna, blev lite bättre men inte mycket. Till slut valde jag att sätta distans över dörrkarmen och köra upp en rejäl skruv i regeln ovanför, nu är det 100% stabilt!

Det låter osannolikt att sidoljuset skulle vara snett men just nu har vi ingen bättre förklaring. Att plocka ut ljuset igen för kontroll nu när vi fått tillbaka bra funktion plus fog tar emot.

Så vad kan vara problemet här? Och framför allt, är det ett problem som måste åtgärdas?

Redigerat:
Fast ska monteringen verkligen gå till så här? Det säger sig självt att det blir väldigt konstigt att montera dörren först och sen försöka få in sidoljuset och ha det på det här viset? Är det inte meningen det ska vara en glipa där emellan och man har lister som täcker? Om det ska sitta dikt emot så borde man ju montera ihop hela paketet på backen och kanske täta med fogmassa och sen montera hela?
Blir ju liksom väldigt konstigt att försöka dreva nåt som sitter dikt mot varann.

I
Enligt manualen ska man täta mellan sidoljus och ytterdörr och sen skruva ihop dem innan man fäster i väggen och det är vad vi gjort. Att dörrkarmen redan var skruvad i väggen bör inte ha någon betydelse, man måste ju kunna byta sidoljus utan att montera ut dörrkarmen först? Som jag förstår handlar det mer om att man inte ska montera sidoljuset i väggen förens man satt ihop den med dörrkarmen.

Det står inget i manualen om att man ska ha distanser mellan sidoljus och dörrkarm, det står dock att det kan underlätta med klossar. Alla andra instruktioner jag läst på montering av sidoljus har varit att de ska skruvas direkt mot dörrkarm och det var så dörren som satt där tidigare var monterad (dessutom utan isolering).

Skruvarna som håller ihop dörrkarm och sidoljus är inte jättekraftiga så tror inte mycket på att hela paketet ska monteras ihop innan det sätts in. Hur skulle det dessutom gå till om man hade flera sidoljus (=rejält tungt)?

Men i praktiken, vad kan vara fel här? Om jag nu i efterhand släpper efter på sidoljusets skruvar i väggen och skruvar ihop glipan längst upp så kommer dörrkarmen garanterat bågna så att dörren inte går att stänga (d.v.s då som det var innan). Man tycker att det i grunden egentligen inte borde vara så avancerat, om dörrkarm och sidoljus är helt raka, varför skulle de inte gå att skruva ihop utan att dörrkarmen bågnar?

Man hoppas såklart på att vi gjort rätt vid monteringen och att det är produkt defekt (som inte behöver åtgärdas). Men vi är inga hantverkare(uppenbarligen) även om vi monterat 2 ytterdörrar och 8 innerdörrar i huset utan problem tidigare. Jag har generellt höga krav på att det ska bli rätt och bra så det stör, men det får vara en balans i tid, jobb och nytta. Vill tro att många hade accepterat detta då man aldrig kommer se något problem när listen är på plats.

Möjlig risk är att det är vi som är orsaken till att sidoljuset bågnar och att detta i förläggningen innebär att livslängden förkortas avsevärt samt att garantin försvinner.

Finns nog ingen som har tänkt att man ska kunna byta komplett sidoljus på plats. Det vedertagna är nog som sagt att de skruvas dikt ihop på backen och då tätas erforderligt, sen dit med hela paketet. Sen blir det drevutrymme runt hela paketet.
Nu blir det ju som att montera två dörrar utan stolpe i mitten. karm mot karm så att säga. Det går ju det också men då har man oftast mellanrum och man sätter list över skarven.

I
Aha, kan tänka mig att man gör så på byggen men man gör alltså även så när man byter befintligt. Hur gör man med fönster som sitter sida vid sida? Är det samma sak där? Så har man 3 fönster på raket som sitter i varnadra så är det ett paket som monteras ihop? Det låter tungt.

Om vi drar slutsatsen att det inte finns något fel på produkterna, vad skulle kunna orsaka problemet som uppstått här? Jag förstår inte hur det är möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.