Fönster & Dörrar
kniv: [citat] Du lär ju regla runt dörren så karmen har något att fästa i, så det verkar du ju ha koll på. Svårt att veta om de satte fast syllen i betongplattan när dom byggde väggen eller om de nöjde sig med att fästa i vardera vägg, och därav tog tre plank för att öka styvheten. Jag hade kapat syllen och därefter känt hur stabila dom är, sitter dom stumt när du rör i sidled så
Peter321: [citat] Bröt ut detta till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/tre-reglar-pa-varandra-i-botten-av-innervaeggen.468540/
123abc: Det finns inga reservdelar till den gamla spanjoletten. Du får mäta spanjoletten och beställa en ny. https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/oem/order/Orderblankett%20Spanjolett%20ASSA%20ABLOY.pdf
Krypstocken: Crawfords mått i mitt fall sämre i.e. djupare https://static.byggtjanst.se/byggkatalogen/documents/dokument/5924/brochure-osd-se-0315-view2.pdf
Chimen: Jag har exakt likadana gångjärn och har problem att hitta dörrdel som passar. Finns i plast men de är inte lika djupa och sjunker därför in i dörren för långt vilket gör att dörren hamnar för nära karmen.
pestopina: [citat] Ska kika på stensåpa! Bra tips, tack!
123abc: Det går att beställa tillhållarlås efter befintlig låsning (samma nycklar som tidigare). Det finns även tillhållarlås som utgått på marknaden och då blir det problem.
cpalm: [citat] I övre ytterhörnet låser den mot "armen", det är en lite mer komplicerad mekanism, men jag har för mig att på de skenorna jag har fortfarande är en rulle som går in i ett spår, men i armen snarare än karmen. När vredet är i öppningsläge (till skillnad mot vädringsläge) skall "armbågen" på armen vara låst så att fönstret inte tippar inåt. Ser ut som att den hamnat i
Chivas66: Vad har ni för smarta/snygga lösningar med PVC fönster mot tegelvägg för att dölja springan efter drevning ? Har sett några skräck exempel och några snygga lösningar. Vill gärna ha lite bilder och tips kollar på Menta fönster just nu.
Porsibygg: [citat] observera att fönstret var en ”no go zone” hos oss och man fick bara inte öppna det. Och lite 5-56 löste ett problem vi hade haft i flertalet år.
martin43: Jag fixade dörren till garaget i somras (flyttade in 2014...) då det bara var drevat och en plåt, dvs det gick att krypa in genom isoleringen. Jag följde denna beskrivning. Då blirndörrkarmen tät, sen kan du lägga i något snyggt för att täcka glappet till golvet. https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/montera-dorr/
123abc: Om det är hakgångjärn så lägg något under dörrbladet så det kommer upp lite innan du sätter dit gångjärnen. Om du inte kan få upp dörrbladet så kan det behövas att gångjärnen monteras snett för att uppnå bra funktion.
ToRy: Så kan det ju såklart vara. Det bäst kanske vore om du kan lyfta ur dörren, lägga den på ett plant underlag och undersöka lite närmare hur det ser ut och hänger ihop. Kanske lossa lite på den där skruven och se vad den håller fast. Eller naturligtvis se om du kan hitta en monterings/skötselanvisning, även om det vore ett smärre nederlag. :rofl:
fhaan: [citat] den som hade portvakt! Det är inte Paris det här…:rofl:
123abc: Spårlist eller sågspårslist brukar de kallas men det finns väldigt många olika varianter på dessa lister. https://www.leifarvidsson.se/search/?q=spårlist
Pumabjörnen: [citat] Passar väl utmärkt om du tycker det gör det, enda tipset jag kan komma med är att välja ett bredare foder mellan fönstrena för att helt överbygga väggsnutten mellan.
richardtenggren: Har inte många pivotdörrar draghandtag bara? Brukar bara synas en cylinder :)
IngemarB: I ett inlägg tidigare i somras " Laga murket trä under fönsterbleck, best practice? | Byggahus.se " så beskrev jag att nedre delen av ett fönster var murket. Hade inte överdriven lust att fixa det själv men efter att ha kontaktat två firmor med negativt resultat så blev jag lite småsur och gav mig fan på att fixa det själv. Den första hade inte tid förrän i oktober(!) och den andre
chrham: Hej! Tänkte fästa musnät mot diverse håligheter i en betong/stengrund. Vad fäster man nätet lämpligast med?
123abc: Om trycket sitter löst och du inte kan spänna det med så är skruvarna för långa. Om du vill ha bort problemet med att trycket skaver så kan du komplettera med en täckskylt (täckskylten bygger lite och kan kräva längre tryckesskruv). Det finns olika täcksyltar men om du inte vill ha så stora och det stämmer med din ytbehandling så kan monteringsbricka 468866 användas. Om ett trycke
AG A: [citat] Det är iochförsig riktigt. Men jag tror inte att man kan lyckas med att inte greppa hylsan, om man får tag i skruven. Med största sannolikhet är det inget fel på karmskruven i detta fall. Utan sannolikt har den nött ut träet i karmen, och får inte grepp.
-MH-: Finns det några bra tumregler eller tips för att placera fönster *i sidled* på fasaden? Gör nu en ombyggnad och skall regla upp vägg med nya fönster. Höjd hade jag inte så mycket val. Gå efter fasadpanelens bredd och placering? Gå efter 600mm c/c för isoleringen? Använda något gyllene snitt eller annat helt friformsmässigt?
munspelarn: toppen, tack för hjälpen, jag skall göra ett försök till helgen..:)
Karl-Bertil Jonsson: Jag vet att både SP och Traryd har valet att ha furulasyr på insidan av sina trä/alufönster, men det finns inte ett enda foto på detta på nätet. Finns de i det vilda, eller är de bara en myt? Skulle verkligen uppskatta om någon kunde dela med sig av foton på hur dessa fönster ser ut i verkligheten (om de nu existerar).