E
egge80: Börja så och blir det inte tillräckligt är det omvänt i nederkant
3 svar · 2,3k läst
1
16386: Gabon är ju fanér. Är det verkligen en gabondörr du har?
7 svar · 4,5k läst
1
123abc: Den länken innehåller inte det måttet. Denna länken ger måttet 255,5-205=50,5mm från centrum trycke till underkant på utsidan. https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman.180234/page-174#post-4887012 Om gummit tätar är det endast estetiskt om det sticker lite utanför nedåt, om gummit inte skulle göra det kan man använda täckskyltar (+7mm nedåt).
2 svar · 2,4k läst
·
ullet
ullet: Tack, men det verkar inte riktigt vara så enkelt. Jag ringde Elitfönsters kundservice o frågade. Enligt dom måste man ha ett 11x14-fönster för att leva upp till reglerna med vridfönster.
2 svar · 1,4k läst
C
cazz: [citat] Ahh visst det är den ju, tänkte mer på de dörrsystem vi har på jobbet som har fast ström installation och har batteri vid nödfall. Gillar inte riktigt att den har någon slags fysisk backup om låset skulle få något elektroniskt fel.
2 svar · 1,3k läst
nino
nino: Jag ska göra samma i vår. Tror jag borrar i alla hörn med en tunn lång borr, ritar på utvändigt, vinkelslip med stenskiva för att såga genom putsen, knacka bort den, sen såga från utsidan och riva ut isoleringen ( i mitt fall spån) Kapa ev stående regel och stoppa i dubbla stående reglar. Sen såga upp på insidan Om det är rätt vet jag inte men det känns som det borde funka?
4 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Om det är samma bredd så kan ju nuvarande avväxling behållas men annars behövs det ny.
35 svar · 44,1k läst
·
J
Jo Mel: [citat] Hej. Det var fläckar från linoljekitt och silicon som satt på fönstren och det gick att torka bort med T-röd som Du sa utan att skada energiskiktet. Tack för ditt svar.
3 svar · 1,7k läst
I
InsidersUnited: 1Vilken snickare som helst. 2Gå till en plåtslagare med ett foto/ritning, antingen kan han eller så känner han garanterat en gubbe som kan.
1 svar · 1,2k läst
K
Kaffeböna: [citat] Ett tag sedan du postade, men var köpte du plåten och membranet?
5 svar · 10,1k läst
·
T
Trrttsch: Precis. Jag hade samma problem och det var ett himla trixande att få det bra. Tror det är viktigt att handtagen sitter helt rakt och centrerade. Testa att lossa på skruvarna, ruska om så det känns löst och friktionsfritt. Sen dra åt lite och repetera.
7 svar · 6,2k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Bart trä i en bra konstruktion och rimligt skyddat läge håller väldigt länge! att använda linoljefärg är otroligt mycket viktigare än hur man gör under hörnjärnen.
9 svar · 3,6k läst
·
hellborg
hellborg: [citat] Ja, lod på gångjärnen kanske funkar. Får pröva. Misstänker att det är millimeterprecision på det hela då man får en felfortplantning, minsta fel med gångjärnen ger ett större utslag på dörren då den stängs. Men det är nog bästa metoden. Tack för tipset.
4 svar · 1,6k läst
1
123abc: [citat] Instickslås kan fungera till 2011 men inte till cylinderlås. Roddare finns i samtliga låshus och är namn på de detaljer i låshuset som används för att manövrera låshuset t.ex tryckesroddaren är den detalj som påverkar när du använder trycket (handtaget), i ett cylinderlås finns det även roddare som låscylindern eller vredet påverkar osv.
12 svar · 6,2k läst
·
L
Liljeros: Det ser inte ut att finnas särskilt mycket plats att lyfta fönstrets hängning, kan bli mycket svårt att utreda utifrån bilder men troligtvis så hänger fönstret ner sig en del i gångjärnen vart efter tiden går. Om inte det går att justera i gångjärnen så kan hela karmen behöva justeras, förslagsvis släpper man på fodren och försöker höja på karmen genom att lyfta den några
1 svar · 1,4k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Sätt inte dammtätning mellan bågarna det blir för tätt och leder till kondens o röta uteluften skall cirkulera mellan bågarna tätningen skall vara mellan inre bågens insida o karmen
5 svar · 2,4k läst
L
Liljeros: Optimalt så sätter man ju en dammlist mellan inner och ytterbåge, det kan ju vara så att tätningen mellan innerglaset och bågen börjat ge med sig och fuktig lukt letar sig ut mot ytterglaset. Fönstret om det är original tillhör en av dom rent tekniskt kanske sämsta byggperioderna i Sverige beträffande kvalite så skulle säga att det nog tyvärr börjar bli dags att byta och att
17 svar · 8,8k läst
·
1
123abc: Normalt kan det behövas en fyrkantshylsa 8-9mm när man monterar ett nytt trycke med 8mm fyrkantspinne i ett äldre låshus med 9mm roddare. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/dorr-lasbeslag/fyrkantshylsor-316392/ Om du har andra problem med låshusen så kan dessa bytas ut mot nya låshus.
1 svar · 3,5k läst
1
123abc: Kontakta Lås & Trygghet i Helsingborg. https://las-trygghet.se/
7 svar · 3,6k läst
·
rickardg
rickardg: Om det går att köpa är det värt mycket. Är mest om det är specialmått som det kan vara värt jobbet. Handtag är den enkla biten, bara att köpa färdiga grejjer och sätta dit, dock kostar alla låsbeslag en del. Är en del pyssel att bygga ett dörrblad som inte slår sig, finns trådar i forumet som tar upp byggande av dörrblad genom att klyva och vända på virket för att kompensera
1 svar · 1,8k läst
T
tergo: kanske ev här Hitta beslag, ventiler, fogmassa (leifarvidsson.se)
1 svar · 767 läst
·
mikethebik
mikethebik: [citat] Ditt sätt att skriva är för någon som mig som ser lite längre mycket underhållande, fortsätt gärna med anekdoter ur arbetslivet så att man får skratta lite istället för att sucka över alla dolda fel, asbestnoja och övriga trådar som inte roar.
27 svar · 6,0k läst
·
mr.Wolf
mr.Wolf: [citat] Det låter ju bra, kör på med fler lager då! Tack för svar!
2 svar · 1,5k läst
·
Microkatten
Microkatten: Du skall se till att de två principerna följs: ngn lite ventilation mellan ytterbåge och karm, innerbåge tätad mot karm så varm inneluft inte smiter igenom till mellanrummet mellan ytter- och innerbåge. Samt se till att bågarna i sig själv inte läcker vatten/luft, t.ex. om kittet är dåligt. Om t.ex. någon ytterbåge har tätningslist kan det bero på att det kom in för mycket
7 svar · 4,3k läst
H
HerrOso: Pratade med en arkitekt, som spontant sa fönster. För att altandörrar dels tillverkas av fönstermakare (i vårt fall Elitfönster) men också för att man normalt benämner det fönsterdörr i projekt. Som krydda på moset så är det olika utförande i mitt område (ett område med likadana hus byggda av samma byggherre). Vissa har plåtarbeten som ser ut som för fönster enligt
16 svar · 71,9k läst
·
C
Cstrum: [citat] Hej!!! Vi har en dörr från 70-talet osymmetriskt och jag sökte och googlade för att se om det överhuvud taget går att montera en Yale doorman på den. De flesta forum stod det att det inte går eller att man behöver komplettera med annat borrskydd mm. Verisure, som vi har som larmleverantör kunde inte garantera att den passar. Jag ringde därefter en låssmed som sa att det är
5 svar · 10,8k läst
·
1
123abc: [citat] Bry dig inte om hängningen av dörren utan till fönster och fönsterdörrar med spanjolett så köper du handtag efter svängning av handtaget. Du köper alltså egentligen inte ett höger handtag utan ett högersvängt handtag. Svängda handtag används för att få ett avstånd från karmen för att få bättre plats för att greppa om handtaget.
2 svar · 4,2k läst
1
123abc: [citat] Om du vill ha trycket (handtaget) nederst och låscylinder överst så krävs ett annat låshus då 2016 har låscylindern under trycket. Exempel på motsvarande låshus med låscylinder ovan trycket 9456 eller 4570 https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/9456 https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/4570
12 svar · 20,1k läst
L
Lasselano: Sitter det en anslagslist i passiva dörrbladet kommer den krocka med Yale Doorman V2N. L3 är smalare på insidan och bör gå fri från anslagslisten.
2 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.