2 324 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vridfönster som tar i karmen
Hej,
Har ett vridfönster från Traryd.
Fönstret tar i vänster ovankant och flyttas någon mm i sidled då det stängs.
Har försökt åtgärda detta men utan någon större framgång... har inte lyckats hitta något som förklarar på ett bra sätt hur man ska tänka för att flytta fönsterbågen något åt höger så inte vänster ovanhörn tar i karmen.
Kan någon hjälpa mig med en förklaring på hur man ska tänka för att åtgärda mitt problem?
Hur justerar man fönsterbågens läge generellt?
Problemet är att fönsterbågen är flyttat åt vänster. Det är den vertikala linjen till vänster som är för nära karmen. Horisonetella linjerna är OK och den högra vertikala är för stort avtånd till karmen, ni förstår vad jag menar...
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Har ett vridfönster från Traryd.
Fönstret tar i vänster ovankant och flyttas någon mm i sidled då det stängs.
Har försökt åtgärda detta men utan någon större framgång... har inte lyckats hitta något som förklarar på ett bra sätt hur man ska tänka för att flytta fönsterbågen något åt höger så inte vänster ovanhörn tar i karmen.
Kan någon hjälpa mig med en förklaring på hur man ska tänka för att åtgärda mitt problem?
Hur justerar man fönsterbågens läge generellt?
Problemet är att fönsterbågen är flyttat åt vänster. Det är den vertikala linjen till vänster som är för nära karmen. Horisonetella linjerna är OK och den högra vertikala är för stort avtånd till karmen, ni förstår vad jag menar...
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Ok, så...E egge80 skrev:
1.) Karmskruven höger uppe lossas helt.
2.) Karmskruven vänster uppe dras åt tills bågen inte tar i karmen långre.
3.) Skruva tillbaka karmskruv höger uppe tills det börjar dra åt.
Ingen risk för snedställning i nederkant?
Jag behöver inte göra något med karmskruvarna i nedre delen av fönstret?
Produkter som diskuteras: "Karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden