Om jag skulle vilja byta ut ett par av låskistorna/låsen till några av våra innerdörrar från vanliga "standard" nycklar till unika till varje dörr.
Måste jag då byta hela kistan eller kan man montera en "nyckeldel" mot en vanlig standard låskista?
 
hsd
Menar Du tillhållarlås så måste Du byta hela kistan
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Lysande, tack för snabba svar :)
 
Demmpa skrev:
Det beror på hur låsdelen i befintliga låshusen ser ut.
Om du har följande låshus, [länk] så kan det gå att sätta låscylinder/nyckel.

Om du har följande låshus, [länk] så måste du byta låshus till tex, [länk]
Säljs mellan/kopplingsstycket till 414 för att kunna montera en låscylinder fortfarande?
Det finns även tillhållarlåset 2011 http://www.assa.se/sv/site/assa/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2011/
Låshus 2018 med europa cylinder har blivit vanligare på svenska marknaden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på hur låsdelen i befintliga låshusen ser ut.
Om du har följande låshus, [länk] så kan det gå att sätta låscylinder/nyckel.

Om du har följande låshus, [länk] så måste du byta låshus till tex, [länk]
Kan du nämna alla, eller några fler, låskistor med patentlås/cylinderlås som man kan byta till om man har assa 2020 i innerdörren? Behöver man borra något för att få plats med nya låset? Hur monterar man fast cylinderlåset på t.ex. låskista 9456?

Passar instickslås/detektivlås till assa 2020 från båda hållen, både för höger och vänster, 'inifrån' och 'utifrån' rummet, eller bara för att låsa 'utifrån' när man inte är i rummet?
 
Redigerat:
F frer skrev:
Kan du nämna alla, eller några fler, låskistor med patentlås/cylinderlås som man kan byta till om man har assa 2020 i innerdörren? Behöver man borra något för att få plats med nya låset? Hur monterar man fast cylinderlåset på t.ex. låskista 9456?

Passar instickslås/detektivlås till assa 2020 från båda hållen, både för höger och vänster, 'inifrån' och 'utifrån' rummet, eller bara för att låsa 'utifrån' när man inte är i rummet?
Finns det alternativt tillhållarlås som passar där assa 2020 sitter i en innerdörr och som inte kräver anpassning (borrning, etc) av dörren och dörrposten, vilka isf?

Någon som vet svar på mina frågor?
 
Tillhållarlås 2011 är för innerdörrar.
Om cylinderlås används i innerdörrar (2016, 9456, 4570, 2018) så måste man ta upp hålet lite med en fil för att låscylindern ska få plats då innerdörrar ofta endast är borrade i 40mm diameter (ytterdörrar borras 42-44mm).
Instickslås/detektivlås fungerar inte till låshus 2020.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Tillhållarlås 2011 är för innerdörrar.
Om cylinderlås används i innerdörrar (2016, 9456, 4570, 2018) så måste man ta upp hålet lite med en fil för att låscylindern ska få plats då innerdörrar ofta endast är borrade i 40mm diameter (ytterdörrar borras 42-44mm).
Instickslås/detektivlås fungerar inte till låshus 2020.
1 123abc skrev:
Tillhållarlås 2011 är för innerdörrar.
Om cylinderlås används i innerdörrar (2016, 9456, 4570, 2018) så måste man ta upp hålet lite med en fil för att låscylindern ska få plats då innerdörrar ofta endast är borrade i 40mm diameter (ytterdörrar borras 42-44mm).
Instickslås/detektivlås fungerar inte till låshus 2020.
Tack så mycket för info.

Tillhållarlås 2011 har en 'tunga' som sticker ut när man låser (som på toalettlås) men på vanlig innerdörr med assa 2020 finns ingen sån, jag antar därmed att jag behöver borra upp ett hål i dörrposten för 'tungan' som om det vore toalettlås?

Du skrev att instickslås inte passar till låskista 2020 men alla butiker (t.ex. Bauhaus, Claes Ohlson) skriver att det passar i produktbeskrivningen. Varför har de fel tycker du?
 
1 123abc skrev:
Tillhållarlås 2011 är för innerdörrar.
Om cylinderlås används i innerdörrar (2016, 9456, 4570, 2018) så måste man ta upp hålet lite med en fil för att låscylindern ska få plats då innerdörrar ofta endast är borrade i 40mm diameter (ytterdörrar borras 42-44mm).
Instickslås/detektivlås fungerar inte till låshus 2020.
Du rekommenderar tillhållarlås 2011 men är nyckeln unik (vilket är poängen)? Annars, vad är vitsen med att byta från 2020 till 2011? Är det bara cylinderlås som har unika nycklar (och aldrig tillhållarlås) för innerrumsdörr?
 
F frer skrev:
Tack så mycket för info.

Tillhållarlås 2011 har en 'tunga' som sticker ut när man låser (som på toalettlås) men på vanlig innerdörr med assa 2020 finns ingen sån, jag antar därmed att jag behöver borra upp ett hål i dörrposten för 'tungan' som om det vore toalettlås?

Du skrev att instickslås inte passar till låskista 2020 men alla butiker (t.ex. Bauhaus, Claes Ohlson) skriver att det passar i produktbeskrivningen. Varför har de fel tycker du?
Om innerdörren är någorlunda ny så passar det rakt av men om det är en gammal dörr så bör slutblecket bytas mot ett nytt som eventuellt medföljer det nya låshuset.
Det slutbleck som ibland medföljer är 0045 som är lika slutbleck 6510 och det är lite större än gamla slutbleck.
Låshus 2011 är 109mm högt medan 2020 är 102mm så ibland kan det krävas att infällningen justeras lite i höjdled medan det ibland passar rakt av.
Låshus 2011 har 250st nyckelkombinationer med ett cylinderlås så får du flera kombinationer.

Instickslås passa inte på grund av dess funktion meningen är att instickslåset låser fast i låshusets nyckelhål samt styr mot nyckelskylten.
Ett mellandörrslåshus (innerdörrslåshus) som 2020 har inget vanligt nyckelhål i låshuset utan har istället en roddare som fungerar med wc-behör (toalett vred) samt nyckel (skruvmejsel eller vad som helst som påverkar roddaren) denna konstruktion gör att instickslås inte är lämpligt.
Ritning låshus 2020
Teknisk ritning av dörrlås med måttangivelser, perspektivvy, detaljerad, svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning låshus 2011
Teknisk ritning, dörrlås mekanism, måttangivelser, konstruktionsdetaljer, perspektivvy, ingenjörsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning Slutbleck 0045
 
  • Teknisk ritning av en metallbeslag med dimensioner, utsnitt och hål för montering avslöjad.
Redigerat:
1 123abc skrev:
Om innerdörren är någorlunda ny så passar det rakt av men om det är en gammal dörr så bör slutblecket bytas mot ett nytt som eventuellt medföljer det nya låshuset.
Det slutbleck som ibland medföljer är 0045 som är lika slutbleck 6510 och det är lite större än gamla slutbleck.
Låshus 2011 är 109mm högt medan 2020 är 102mm så ibland kan det krävas att infällningen justeras lite i höjdled medan det ibland passar rakt av.
Låshus 2011 har 250st nyckelkombinationer med ett cylinderlås så får du flera kombinationer.

Instickslås passa inte på grund av dess funktion meningen är att instickslåset låser fast i låshusets nyckelhål samt styr mot nyckelskylten.
Ett mellandörrslåshus (innerdörrslåshus) som 2020 har inget vanligt nyckelhål i låshuset utan har istället en roddare som fungerar med wc-behör (toalett vred) samt nyckel (skruvmejsel eller vad som helst som påverkar roddaren) denna konstruktion gör att instickslås inte är lämpligt.
Ritning låshus 2020
[bild]

Ritning låshus 2011
[bild]

Ritning Slutbleck 0045
Tac
1 123abc skrev:
Om innerdörren är någorlunda ny så passar det rakt av men om det är en gammal dörr så bör slutblecket bytas mot ett nytt som eventuellt medföljer det nya låshuset.
Det slutbleck som ibland medföljer är 0045 som är lika slutbleck 6510 och det är lite större än gamla slutbleck.
Låshus 2011 är 109mm högt medan 2020 är 102mm så ibland kan det krävas att infällningen justeras lite i höjdled medan det ibland passar rakt av.
Låshus 2011 har 250st nyckelkombinationer med ett cylinderlås så får du flera kombinationer.

Instickslås passa inte på grund av dess funktion meningen är att instickslåset låser fast i låshusets nyckelhål samt styr mot nyckelskylten.
Ett mellandörrslåshus (innerdörrslåshus) som 2020 har inget vanligt nyckelhål i låshuset utan har istället en roddare som fungerar med wc-behör (toalett vred) samt nyckel (skruvmejsel eller vad som helst som påverkar roddaren) denna konstruktion gör att instickslås inte är lämpligt.
Ritning låshus 2020
[bild]

Ritning låshus 2011
[bild]

Ritning Slutbleck 0045
2011 passade direkt. Tack.

Menar du att instickslås passar till tillhållarlås (2011 etc) och cylinderlås (men inte till 'roddar-lås')? Vad händer om instickslås används på 'roddarlås' som t.ex. assa 2020, sitter den då så löst att den kan tas ut från låshusets nyckelhål?
 
F frer skrev:
Menar du att instickslås passar till tillhållarlås (2011 etc) och cylinderlås (men inte till 'roddar-lås')? Vad händer om instickslås används på 'roddarlås' som t.ex. assa 2020, sitter den då så löst att den kan tas ut från låshusets nyckelhål?
Instickslås kan fungera till 2011 men inte till cylinderlås.
Roddare finns i samtliga låshus och är namn på de detaljer i låshuset som används för att manövrera låshuset t.ex tryckesroddaren är den detalj som påverkar när du använder trycket (handtaget), i ett cylinderlås finns det även roddare som låscylindern eller vredet påverkar osv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.