20 061 läst ·
12 svar
20k läst
12 svar
Montering av BT 2016 från Biltema
Hej!
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av att få ihop nedanstående Låshus/cylinder.
Jag förstår inte hur jag skall göra för att fästa låscylindern, något måste saknas. Låshuset har ju någon liten rödplast bit samt två skruvar som sitter på sidan, vad skall göras med plastbiten och skruvarna. Allting passar in i dörren men förstår inte vart jag skall fästa låscylindern.
Låshus
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Lashus/Lashus-for-cylinder-BT-2016-2000022879/
Låscylinder
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Lascylinder/Lascylinder-2000019716/
Cylinderring 11mm
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrigt/Cylinderring-2000032625/
Tack på förhand!
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av att få ihop nedanstående Låshus/cylinder.
Jag förstår inte hur jag skall göra för att fästa låscylindern, något måste saknas. Låshuset har ju någon liten rödplast bit samt två skruvar som sitter på sidan, vad skall göras med plastbiten och skruvarna. Allting passar in i dörren men förstår inte vart jag skall fästa låscylindern.
Låshus
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Lashus/Lashus-for-cylinder-BT-2016-2000022879/
Låscylinder
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Lascylinder/Lascylinder-2000019716/
Cylinderring 11mm
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrigt/Cylinderring-2000032625/
Tack på förhand!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Finnsd et inte plts för två långa skryva som skall hålla fast låscylindern (brevid den röda plastbiten) ?
/K
/K
Låscylindern sitter i det nedre hålet och upp och ner, det känns lite konstigt med ett norskt montage men det ska sitta upp och ned och det är faktiskt så de monteras i Norge.
På många dörrar krävs det att man tar ur lite i nederkanten för låscylindern.
Du borde köpt en komplett vredsats istället för endast cylinderring och då en innerdörr oftast är rätt tunn är det vanligast med 21mm cylinderring men högsta på biltema verkar vara 16mm så det blir nog bra.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrigt/Cylinderring-set-2000023010/
Cylinderskruvarna ska gå på varsin sida om den röda plastbiten precis som skruvarna sitter vanligtvis i Sverige.
Överkurs.
Den röda plastbiten har endast en funktion tillsammans med Norska låscylindrar med Norsk fastsättning då ska plastbiten tas bort och den norska låscylindern skruvas fast med skruvarna i stolpen, men jag tror inte någon kommer behöva göra det i Sverige då vi inte har den Norska fastsättningen.
På många dörrar krävs det att man tar ur lite i nederkanten för låscylindern.
Du borde köpt en komplett vredsats istället för endast cylinderring och då en innerdörr oftast är rätt tunn är det vanligast med 21mm cylinderring men högsta på biltema verkar vara 16mm så det blir nog bra.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrigt/Cylinderring-set-2000023010/
Cylinderskruvarna ska gå på varsin sida om den röda plastbiten precis som skruvarna sitter vanligtvis i Sverige.
Överkurs.
Den röda plastbiten har endast en funktion tillsammans med Norska låscylindrar med Norsk fastsättning då ska plastbiten tas bort och den norska låscylindern skruvas fast med skruvarna i stolpen, men jag tror inte någon kommer behöva göra det i Sverige då vi inte har den Norska fastsättningen.
Jag blev också förvirrad, monterade som jag brukar med låscylindern i övre hålet. Men då måste man öppna med dörrhandtaget uppåt, vilket blir fel.
Monterar jag med låscylindern nederst så måste nyckeln vara upp och ner.
Trodde jag gjorde ett kap som köpte låshus billigt på Biltema, blir till att köpa ett svenskt låshus.
Monterar jag med låscylindern nederst så måste nyckeln vara upp och ner.
Trodde jag gjorde ett kap som köpte låshus billigt på Biltema, blir till att köpa ett svenskt låshus.
Lite stolt. Ni har alla underlåtit att lossa två skruvar och vrida 180 grader på tryckesfallet. Gör man det blir handtaget nedåtgående när man öppnar. Brukar ta instruktioner av andra, så lite kul var det. Men även jag var less i 20 minuter. 
Se där, grymt bra jobbat. Blir till att göra om och rätt.L lirare skrev:
Jag kanske är korkad. Står och monterar detta låshus just nu. Att vända tryckesfallet hjälper inte mig om jag har en vänsterhängd dörr och vill ha handtaget nederst. De enda skruvarna som finns är de som går till röda plastbiten.L lirare skrev:
Om du vill ha trycket (handtaget) nederst och låscylinder överst så krävs ett annat låshus då 2016 har låscylindern under trycket.scareman skrev:
Exempel på motsvarande låshus med låscylinder ovan trycket 9456 eller 4570
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/9456
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/4570
Klicka här för att svara
