Hej,

Hoppas på att få lite råd från detta forum har läst runt på olika ställen men tycker jag får olika råd hela tiden. Jag bor i stort hus från 1800-talet, fönstren är väldigt stora en del är kopplade men en del är inte kopplade. På en del fönster (fönster som ej är kopplade) har vi problem med kondens på ytterfönstrets insida, skulle säga att det är väldigt blött. Ytterfönstren öppnas utåt och innerfönstren inåt. Fönstren är också så stora så att de ibland är uppdelade i ett mindre fönster upptill och sedan ett större undertill. Vi har golvvärme i hela huset. Vi har inte tätat några innerfönster med fönsterremsor däremot så har vi lagt fönstervadd i tidningspapper mellan fönsterna. Men jag blir lite halvt galen på detta då jag inte finner någon logik en del fönster som inte har ngn vadd har ingen kondens, medans andra har. Har testat att försöka täta innerfönstren med fönsterremsor som man klistrar på men det har inte gjort ngt resultat samtidigt så verkar det inte behövas alls på en del fönster. Ytterfönstren är ibland tätade med ullgarn enligt gammalt sätt och en del har moderna fönsterlister. Men då ytterfönstren är så gamla så har jag svårt att tro att de är för täta, dock är de tätade både på kortsidor och långsidor. Har läst på en del sidor att man ska täta innerfönstren men det förstår jag inte hur man ska göra förutom med vadd. För att sätta tätningslister blir svårt som jag ser eller ska man sätta det på fönsterbågarna? Samtidigt så menar en del att det ska vara helt fritt mellan inner och ytterfönster så att luften kan passera.

Vad tror ni problemet beror på, för tätt på ytterfönstren?

Ska jag inte täta ytterfönstren alls? Om man ska täta ytterfönstren är det bättre med moderna plastlister eller ullgarn, hur ska man täta alla sidor eller lämna kortsidorna fria?

Om man ska täta innerfönstren, är det vadd som gäller eller ska man sätta upp fönsterlister här också, i så fall hur?

Behöver man använda fönsterremsor som man klistrar upp på innerfönstren samtidigt så går det bra på en del fönster som inte har det?

Tack på förhand!

Microkatten
Innerbågarna skall sluta tätt mot karmen, annars läcker varm luft inifrån in mellan bågarna och kondenserar på det kalla glaset på ytterbågen. Det är därför man använde klistrade pappremsor. Man kan också/i stället använda tätningslister på vanligt sätt, t.ex ullsnöre, som sätts antingen på innerbågen eller karmen, vilket man föredrar.

Ytterbågen skall läcka in lite lagom luft, för att ventilera ut ev fukt mellan bågarna. Är bågen för otät kan man behöva täta lite 'lagom'. Vadd mellan bågarna ser ju fint ut och kan absorbera lite fukt, men den fukten måste ändå kunna ventileras ut.

Det är principerna, sedan är ju varje fönster individuellt - trä rör ju sig - och vissa fungerar som de ska medan andra kan behöva olika åtgärder.

Det kan också vara så att kittningen på ytterbågen är kass och fukt läcker in. Man kan kolla det t.ex. genom att spruta vatten på rutorna utifrån, vid torrt väder.

• Gilla
Cecilia_1234
  • Laddar…
Det ska vara fönsterremsor för att inte fuktig inomhusluft ska komma ut mellan fönstren.
Ytterbågarna ska inte tätas.
Hur ser ytterbågarna ut? Är de dåligt underhållna suger de i sig vatten som sedan blir kondens på glasen.

• Gilla
Cecilia_1234
  • Laddar…
Tack för svar.
Men det jag inte förstår är ju att jag också har några fönster som inte har pappersremsor och där blir det inte kondens, vad är förklaringen till det?

vad gäller ytterbågarna så varierar kvalitén men hittar ingen gemensam nämnare.

C Cecilia_1234 skrev:
Tack för svar.
Men det jag inte förstår är ju att jag också har några fönster som inte har pappersremsor och där blir det inte kondens, vad är förklaringen till det?

vad gäller ytterbågarna så varierar kvalitén men hittar ingen gemensam nämnare.
Där det är olika är det i samma rum?
Det kan bero på olika saker. Vindriktningen skapar undertryck på läsidan. Då vill inomhusluften ut där. Olika täta eller fuktiga ytterbågar. Det ska inte sitta tätningslister i ytterbågarna.
Se till att ytterbågarna är i bra skick. Att kittet sitter och de är målade ordentligt. Karmarna behöver också vara skyddade mot fukt med färg och fönsterbleck som sitter korrekt.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Där det är olika är det i samma rum?
Det kan bero på olika saker. Vindriktningen skapar undertryck på läsidan. Då vill inomhusluften ut där. Olika täta eller fuktiga ytterbågar. Det ska inte sitta tätningslister i ytterbågarna.
Se till att ytterbågarna är i bra skick. Att kittet sitter och de är målade ordentligt. Karmarna behöver också vara skyddade mot fukt med färg och fönsterbleck som sitter korrekt.

Ja det är samma rum men det är stort ca 60-70kvm.
Men menar du att jag inte ska vara ngr tätningslister alls på ytterfönstret? Idag sitter det platslister eller ullgarn på karmen som ytterfönstret går emot? Eller menade du att själva fönstret inte ska ha ngr tätningslister?

C Cecilia_1234 skrev:
Ja det är samma rum men det är stort ca 60-70kvm.
Men menar du att jag inte ska vara ngr tätningslister alls på ytterfönstret? Idag sitter det platslister eller ullgarn på karmen som ytterfönstret går emot? Eller menade du att själva fönstret inte ska ha ngr tätningslister?
Om det är innanfönster på plats ska det vara viss ventilation med uteluft mellan ytter- och innerbåge. Med tätningslister runt ytterbågarna hindras detta. Jämför med kopplade fönster som har ganska mycket springa runt om ytterbågen medan innerbågen tätar helt mot karmen, om man vill slippa drag och eventuell imma på insidan av ytterglasen.

• Gilla
Cecilia_1234
  • Laddar…
Microkatten
Du skall se till att de två principerna följs: ngn lite ventilation mellan ytterbåge och karm, innerbåge tätad mot karm så varm inneluft inte smiter igenom till mellanrummet mellan ytter- och innerbåge.

Samt se till att bågarna i sig själv inte läcker vatten/luft, t.ex. om kittet är dåligt.

Om t.ex. någon ytterbåge har tätningslist kan det bero på att det kom in för mycket uteluft tidigare t.ex. p.g.a. skev båge. Eller så har det blivit för tätt. Innerbåge bör sluta tätt mot falsar i karmen (eller mha pappremsor). Ibland finns inte fals på karmen mot innerbågen nertill, då kan man t.ex. sätta en lös bräda mellan bågarna. Se Gysinges beskrivning. Varje fönster kan ha olika status. Vad tillståndet är på varje fönster kontrolleras på plats, svårt att avgöra på distans.

Redigerat:
  • Gilla
Cecilia_1234
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.