1
123abc: [citat] Jag länkade först de klippet men tog bort det innan jag postade. [MEDIA=youtube]IRVAJWHwnoI[/MEDIA]
9 svar · 7,7k läst
·
L
Liljeros: Det är korrekt att tröskeln minskar glipan, miss av mig där men det är ändå en glipa stor nog för att inte på något sätt hindra ljud, det finns anslagströsklar att köpa men ventilationslösningarna idag bygger på att dörren inte är helt tät. Tilluften i rum måste kunna ta sig till rum med frånluft även om dörren är stängd. Självklart kan man sätta överluftsdon för att
9 svar · 6,4k läst
B
basseman: Det finns ett flertal tillverkare som har dörrar med gammal standard och de har även karmar. Minrörr, gkdoor swedoor och diplomat är några av tillverkarna. Eftersom man har moddat/förstört den gamla karmen så kan det vara enklare att byta ut både dörr och karm.
9 svar · 5,2k läst
·
smh
smh: Utmärkt! Det var vad jag hoppades på, då blir det till att leta handtag idag. Stort tack!
4 svar · 1,9k läst
Y
Yojimbo22: Jo, det kommer förstås inte bli helt isolerat ljudmässigt men dörren kommer ge avskärmning och i kombination med akustikpanel tänker jag att ljudet bör minskas ganska mycket, särskilt efterklang i rummet och ljud ut från tvrum. Ska kolla HAWA, tack!
6 svar · 3,6k läst
·
Matti_75
Matti_75: Är drevmånen lufttätad på insidan? Om så är fallet kan ni googla på nattutstrålning.
2 svar · 2,1k läst
V
varrg: Då det är garage är kanske finishen mindre viktig, men köp bredare smygar och klyv! De på 75 sparas till framtida projekt! Du har ju bra stöd åt sidorna att fästa smygen, måste inte fästas i fönstret!
3 svar · 5,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Då kanske du behöver en balk ovanför pocketkarmen för att avväxla och en godkänd bygganmälan behövs för ingrepp i bärande konstruktioner
4 svar · 1,6k läst
T
tittibitti: Det kan vara spanjoletten som har hoppat ur eller gått sönder. Försök att öppna locket på handtaget och få upp det den vägen. Vi hade samma problem i förra huset. Fick en ny spanjolett av Elitfönster på garantin. Nu hade den inte gått sönder hos oss utan bara hoppat ur visade det sig. Men det var inte så svårt som vi trodde. Googla på instruktioner för detta eller ring
8 svar · 8,0k läst
·
T
Tompafix: [citat] Tycker som du. Ser mest naturligt ut också.
1 svar · 2,2k läst
·
E
Embr10: [citat] [citat] Tack, men ganska sannolikt att man må kapa dörren tänker jag?
3 svar · 962 läst
E
emilioo: Då verkar jag bara ha varit hos en dålig låssmed. Stort tack för alla tips :)
5 svar · 3,2k läst
·
1
123abc: [citat] Det är en skruv samt en stoppbricka islagen. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fa-ut-denna-karmskruv-bild.175580/ Karmen justeras genom att man skruvar på stjärnskruven med en skruvmejsel.
6 svar · 1,9k läst
·
SC Aero
SC Aero: Jag har 4st 9x16 fasta fönster monterade mot varandra. [bild]
6 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: Låt det vara och dreva. Du behöver inte ha en speciel drevsats, går bra med vanlig isolering. Dreva inte för hårt så du trycker ihop karmarna bara. Lätt hänt Lite lagom tryck för att få dit det. En bred vävtape på utsidan gör att det inte kan blåsa/dra i mellan.
7 svar · 2,6k läst
·
Drömmenomhus
Drömmenomhus: Hej, Vi söker en dörrleveratör som kan leverera innerdörrar (både vanliga och skjutdörrar) med 280 i höjdmått. Vilka leverantörer rekommenderar ni? Skjutdörrarna vill vi ska vara takupphängda och fällas in i vägg. Ekstrands verkar ha en del i sitt sortiment, vet ni vad de har för priser? Svårt att hitta info på nätet/deras sida.
0 svar · 829 läst
1
123abc: Dörren är troligtvis tillverkad av HSB industrier vilka inte riktigt följde samma standard som alla andra. Det bästa är att även byta karmar.
5 svar · 3,3k läst
·
J
Jopernou: Såg nån beskrivning från Gysinge om att värma den råa linoljan till ca 80, stryka och sen torka bort överflöd. Får nog bli varianten för mig. Eller shellack då Känns som att det skulle kunna vara lite tidsbesparande om man slipper olja under. Har en hel del fönster så alla genvägar är uppskattade
10 svar · 4,2k läst
E
epw: Vilket trådlyft. Hoppas han inte hunnit köpa fönster än :rofl:
2 svar · 2,4k läst
Gustaf.P
Gustaf.P: Nu har jag beställt ett nytt fönster. Blir ett Alu/trä från SP-Fönster. Jag överväger att göra bytet själv. Aldrig bytt ett fönster tidigare men däremot ett antal innerdörrar så jag är väl bekant med karmhylsor och vattenpasset :) Däremot är jag inte helt säker på hur fönstret bäst ska tätas och drevas. Huset är från tidigt 80-tal och väggen fönstret sitter i är av
4 svar · 2,3k läst
·
K
Karin.: [citat] Oändligt många tack! Handtaget är nu väck och låset är bytt. Skönt att slippa behöva låsa med nyckel från insidan igen…
3 svar · 2,0k läst
·
G
Gunnar Johansson69: Som andra redan svarat. Dammsug och byt filter (finns hos Clas Ohlson, https://www.clasohlson.com/se/Luftfilter-för-vädringsluckor/p/Pr366014000). Om du har några tilluftsventiler på väggarna kan det vara trevligt att byta deras filter också samtidigt, så vet du när alla byttes till nästa gång. Jag byter alla våra vid ungefär samma tidpunkt varje år, och kontrollerar brandvarnarna
6 svar · 2,2k läst
H
Harald Blåtumme: Annars är klassikern filmjölk som insynsskydd. Skitenkelt, googla! Borde funka fint även för att komplettera befintligt insynsskydd av typ plastfolie.
7 svar · 4,4k läst
S
Stefan1972: Sen beror det ju på hur gammal karmen är också..........Det blir ju mickligt med gångjärn om karmen är väldigt gammal tex.
2 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: Sätt fönstret i lod och spika fast fodret, fodret bör kunna vrida sig lite. Protte
1 svar · 1,2k läst
·
mikethebik
mikethebik: Kanske lite clickbaitrubrik, men har just färdigställt byte av 7 st fönster, 6 st 2-luft 12x13, 1 st badrum 6x7, till en sammanlagd kostnad av mindre än 10 000:- När jag tvättade fönstren i höstas störde jag mig på att mina gamla 3-glasfönster inte gick att få rena. Inre bågen har en 2-glas isolerkassett, yttre bågen ett enkelglas på det sätt som man gjorde då, 1980. Trät i karm
0 svar · 1,1k läst
·
osiris
osiris: Har ett dörrpar med franska gångjärn, men saknar delarna som ska sättas i karmen. Kan man hitta några halva gångjärn någonstans? (Tror det är de som kallas 5084) [bild] [bild]
0 svar · 950 läst
·
BeatriceB
BeatriceB: [citat] Låter bra!
6 svar · 2,2k läst
·
VLJ
VLJ: Hm dörr med bröstning är kan ju vara intressant. Inget ökat ljusinsläpp dock så en del av poängen försvinner lite. Men en låg belastning och samma storlek på rutor spröjs som de på andra sidan hade kanske funkat
8 svar · 2,6k läst
·
Q
quattro80: Hej, har en gammal källarytterdörr som jag helst vill byta ut som har dörrbladsmått 1980 x 887 mm. Har inte lyckats hitta dörrar ö.h.t med detta bladmått och undrar om någon här känner igen måtten? Anledningen till att jag helst vill hitta en ny dörr med dessa mått är att dörren är ditsatt vid en tillbyggnad på 70-talet. Bjälklaget för bostadsvåningen vilar på källarväggens
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.