4 501 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Sätta upp stor spegel på innerdörr i badrum
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Hej 
Ska sätta upp en denna spegel = LÄRBRO Spegel, 48x120 cm - IKEA
Det det ingår 4 olika spegelfästen manual = document16670932480871328889.indd (ikea.com)
Dörren är av Gabon utgår jag ifrån efter att ha tittat på dörren och har som en tätningskant på 1 cm runt om
1. Dörren är inte massiv på nåt sätt och har väl nån fyllning av spån, papper, jag vet inte?
Vet ni ?
Dörrmodell =
https://www.optimera.se/bygghandel/proffs/interiör-snickerivaror/dörrar/innerdörrar/innerdörr-easy-nature-gw-gabon-gammal-standard
https://hemmatema.se/dorrar/innerdorrar/swedoor-easy-nature-g21-gabon-innerdorr/
Spegeln ska alltså sitta på insidan av denna dörr till ett mindre duschrum ca 2 m x 2 m. Det kommer garanterat bli imma, kondens ev vattenstänk på spegeln / dörren även med nåt duschdraperi.
Poängen är att alltså att sen vika upp dörren 90 grader och spegla sig utanför duschrummet eftersom utrymmet är så litet i där men inte utanför dörren är avståndet bättre.
Jag vet att det är ingen bra placering av spegeln både med tanke på ångan och att man ska svänga med dörren fram och åter genom att öppna och stänga dörren men nu är det som det är
Så jag anser att det definitivt behövs fler spegelfästen / clips / hållare än bara 4 st. Rotationsrörelsen i dörren ger ju tryckkrafter i olika riktningar på spegeln inkl centrifugalkrafter
2. Så fler monteringsfästen är definitivt nödvändiga men hur hittar man dessa ytterskruvade fästen ? =
Hanging Mirror with OOK Clips - YouTube
3. Vilken infästning av spegeln ska jag använda pga dörrens material ?
Typ universalplugg, rundad skruv etc ?
4. Och kan det vara nödvändigt med nån form av fyllnings, tätningslims, limsäkring för pluggen, isf vilka ?
Mvh
Tacksam för bra svar
Ska sätta upp en denna spegel = LÄRBRO Spegel, 48x120 cm - IKEA
Det det ingår 4 olika spegelfästen manual = document16670932480871328889.indd (ikea.com)
Dörren är av Gabon utgår jag ifrån efter att ha tittat på dörren och har som en tätningskant på 1 cm runt om
1. Dörren är inte massiv på nåt sätt och har väl nån fyllning av spån, papper, jag vet inte?
Vet ni ?
Dörrmodell =
https://www.optimera.se/bygghandel/proffs/interiör-snickerivaror/dörrar/innerdörrar/innerdörr-easy-nature-gw-gabon-gammal-standard
https://hemmatema.se/dorrar/innerdorrar/swedoor-easy-nature-g21-gabon-innerdorr/
Spegeln ska alltså sitta på insidan av denna dörr till ett mindre duschrum ca 2 m x 2 m. Det kommer garanterat bli imma, kondens ev vattenstänk på spegeln / dörren även med nåt duschdraperi.
Poängen är att alltså att sen vika upp dörren 90 grader och spegla sig utanför duschrummet eftersom utrymmet är så litet i där men inte utanför dörren är avståndet bättre.
Jag vet att det är ingen bra placering av spegeln både med tanke på ångan och att man ska svänga med dörren fram och åter genom att öppna och stänga dörren men nu är det som det är
Så jag anser att det definitivt behövs fler spegelfästen / clips / hållare än bara 4 st. Rotationsrörelsen i dörren ger ju tryckkrafter i olika riktningar på spegeln inkl centrifugalkrafter
2. Så fler monteringsfästen är definitivt nödvändiga men hur hittar man dessa ytterskruvade fästen ? =
Hanging Mirror with OOK Clips - YouTube
3. Vilken infästning av spegeln ska jag använda pga dörrens material ?
Typ universalplugg, rundad skruv etc ?
4. Och kan det vara nödvändigt med nån form av fyllnings, tätningslims, limsäkring för pluggen, isf vilka ?
Mvh
Tacksam för bra svar
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Häng av dörren och limma upp spegeln, en gabondörr är inte mycket o skruva i, speciellt i en dörr som man svänger o drar i jämt o ständigt. Bor du i hyresrätt så passa på å köpa ett till dörrblad som du kan ersätta när du flyttar sen, altenativt sätt upp spegeln på en vägg.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
D Danne213 skrev:
Det stämmer att det är i en lägenhet, inte min bostad iaf. Det finns reservdörrar i neutrala förråd av dessa äldre modeller av dörrar men det bästa vore att man kan ta lös spegeln sen. Ja man får ev sätta spegeln på utsidan av dörren. Det är dock en i avlång hall eller korridor mellan 2 rum som inte är så bred.L Liljeros skrev:
Risken finns att man använder spegeln som stöd genom att luta sig emot den, slår emot med armbågen mot dörren (utsidan) eller stryka sig med överarmen emot spegeln. Eller att man snavar och ramlar snett in mot dörren Ja det kan låta klumpigt men om korridoren är bara 90 cm bred så och det har jag mätt upp förr
Sätter jag alltså spegeln på betongväggen i korridoren är det alltså 90 cm avstånd men såklart mindre eftersom kroppsvolym halverar det avståndet kan man säga. Marginalerna till diverse foder och karmar och trösklar är nära spegelns bredd ochså
1. Sätter man det på utsidan av dörren är det ju starkare skivmaterial, vilket och hur tjockt är det (tex 1 cm) ?
2. Finns det nåt "spegelskydd, hölje, kåpa" som är lätt att ta av och på ?
3. Vet ni av några utvändiga "skruvklämmor" i transparant plast. Jag hittar liksom inget där man anger spegelns tjocklek ca 5 mm men kanske dessa osv =
100st Plastglashållare Transparent Spegelskåp Fix Clips | Fruugo SE
Glasklämma - Specialbeslag
Brukar väl vara så att ju mer du handskruvar i slutet av skruven in i pluggen ju mer klämmer de åt men inte för hårt såklart för då spricker kanterna på spegeln
I övrigt kommer det alldrig på frågan att sätta spegeln i andra rum tyvärr
Dumt att Ikea bara skickar med 4 skruvbeslag för spegeln. Dom är ju rättså bra eftersom du kan ju justera i sidled och höjdled beroende på om du sätter spegelhållarna på sidan eller under spegeln. Bara det känns ostabilt
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Handlar om ett färgsatt spackeljobb sen om man vill dölja skruvhålen efter spegeln. Vet inte hur snyggt det kan bli men det borde ju kunna smälta in med träslags faneren = (Dabema) länk =
Woods of Gabon – Akiba Furniture
Woods of Gabon – Akiba Furniture
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jag tror inte det själv om du har redan ett set med lack eller färg och dörrarna var det länge sen de oljades eller ev lackades. Det är i beiga och bruna kulörer med stråk handlar om finlir med en liten pensel, samt att dörrarn är redan något repiga med mörkare bruna kulörer och torra, har fotat dom men glömde av att ladda upp bilderna härAlfredo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden