Har ett äldre hus, 1850-tal, där vi har tagit ut ett fönster ur vardagsrummet då det behövdes bättre i köket. I vardagsrummet tänkte vi istället ha en dörr ut till en liten glasveranda som förhoppningsvis ska börja byggas nästa år. Jag skulle gärna vilja ha en snygg pardörr ut dit, men frågan är om man kan "återanvända" fönstergluggen som blev nu för detta, bredden är lite drygt 110cm. Hur smal kan en pardörr vara utan att det ser heltokigt ut? Frun i huset tror att det kan vara för smalt.
Anledningen till att jag vill ha en pardörr är förstås att jag tror att det matchar bäst till befintliga fönster, lite symmetri alltså...men frun brukar ju ha rätt oftast. Inte jämt dock! :)
Någon som kan komma med lite råd (eller kanske avråd)?
20120827_150905x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur brett du kan ha beror på två saker, dels rent praktiskt och dels estetiskt.

Rent praktiskt måste du ju kunna passera gångdörren, om du inte tänkt dig att man ska öppna bägge dörrarna varje gång man passerar.

Rent estetiskt blir det konstigt med smala och höga dörrar, ju lägre dörrarna är, dest smalare kan du ha dom. Av bilden att döma kommer det att se konstigt ut med så smala och höga dörrar som det ser ut som att det kommer att bli.

Att öka bredden med 100 mm kommer ingen att märka.

Du kan ju sätta in en enkeldörr som till utseendet ser ut som en pardörr, inget konstigt med det ;)

För utseendets skull skulle jag starkt rekommendera en dörr som har liknande dimensioner som fönstren och kanske ffa samma spröjsning. Några centimeter kan man kanske öka men inte så mycket mer. Försök följa samma övre linje som fönstren också så fönsterdelen på dörren hamnar i samma höjd som fönstren.

Så här ser det ut hos oss. Hade ingen särskilt bra bild tillgänglig nu (denna är mörk och vi håller på och målar och har lite saker liggandes). Men placeringen av dörren påminner om ert hus. Du har ju dock lite smalare och högre fönster än oss vilket kanske gör det klurigare

Inte vi som satt in dörren men vi tycker lösningen är rätt bra. Att sätta in en vanlig altandörr med stora glasade ytor tycker jag ser ut som hål i fasaden på ett gammalt hus.

ImageUploadedByTapatalk1346271951.750770.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi målade om valde vi att måla fönsterbågarna i grön jord (ser mörkare ut än det är på bilden). Funderade lite över hur vi skulle måla dörren men kände att grönt där också skulle bli för mycket. Rätt beslut? Vet inte, vi är nöjda med utseendet men visst sticker dörren ut men det är ju svårt att undvika.

Vårt dörrhål är 115 cm brett mätt inifrån. Det funkar bra för oss. Har man mycket folk hemma får man öppna båda dörrarna.

Redigerat:
  • Gilla
Furutorp
  • Laddar…
Tackar för svar. Jag tror nog att om vi hade pardörr så skulle båda öppnas, det känns som att gå igenom en av dem skulle bli för trångt. Macarus: jag antar att du med dörrhål menar måttet mellan insidan karm? De 110 jag pratar om är utsida karm. Att öka måttet som Kurtivan tycker kan vi förstås göra men då måste vi ta lite våld på de bastanta regelverket som finns runt fönstret, men med en schysst motorsåg kan man ju göra det mesta :) Fast jag vill helst undvika det...
Att dörr (enkel- eller par-) skall harmoniera med fönstren är självklart och visst finns det enkel dörr som skulle kunna passa, men personligen är jag lite rädd för att de skall se ut för mycket som en altandörr på ett fritidshus eller nåt :confused: Vill att det ska se lite ..hmmm...mer traditionellt ut (??). Någon tidigare ägare har tyvärr hottat upp huset till 80-tals look och som vi vill bli av med.

Ska du använda det frekvent och inte behöva öppna båda dörrarna så säger jag 20/21*14. Vi tvekade mellan 12 och 14, men blev övertygade om att välja 14. Och med facit i hand var det rätt val.
Det viktigaste är att de harmoniserar med dina fönster i utformning och det gör inget att det är lite bredare än fönstren då det trots allt är dörrar. Att försöka hålla samma bred som fönstren skulle se mycket märkligt ut, höga och smala. Du har det dessutom ganska taksamt då dina foder går i samma färg som fasaden.
Du kan se på "macarus" bild hur målningen av fönster respektive dörr i olika färg gör att spröjsen på dörrarna syns mycket mera och framhäver dörren samt att fönsterglasen ser mindre ut på dörren än fönster. Skulle nog inte se fel ut att måla dörren i en annan färg, t.ex. en variant av den gröna på fönstren då den vita "lyser" om man vill få det att se äldre ut, samt att det var det vanligaste förr och behålla de vita fodren.

Redigerat:
Lite svårt att se hur högt det är till överkanten på fönstren från golvet, men jag förutsätter att dörren kommer gå ända upp och nästan ända ner till grunden? då tror jag att det kommer bli väl smalt med en dubbeldörr.
Men min dubbeldörr hemma är dock bara 120 bred, men den är nog lite lägre än din tror jag.

Kan du inte rita upp det skalenligt eller photoshoppa in en dörr i hålet?

Varför inte en vanlig dörr, med modulmått 11? Dvs 110 cm bred.
Beställ med spröjs så det blir som befintliga fönster.

Pardörr kan ju vara fint, men jag tycker nog att det ska vara riktigt brett då, då menar jag minst 140cm.
Vid normal passage så öppnar man ju bara ena halvan ändå.

Jo 115 cm är innermåttet hos oss. Förstår att det kan börja kännas smalt om du hamnar neråt 100-110 cm. Kanske finns det pardörrar där den "fasta" dörren har någon smidig öppningslösning så det inte är så farligt att behöva öppna båda?

Det finns de med handtag på båda, varav det ena dörrbladets handtag styr en spanjolett och det andra ett "vanligt" lås.

Jag börjar tveka själv nu angående pardörr, även om jag tycker bäst om den tanken fast om förutsättningarna finns, vilket de kanske inte gör. Även om man inte kommer att se dörren utifrån så mycket, eftersom planen är en glasveranda, så inser jag att 110 är ganska smalt...Det får antingen bli en enkeldörr eller så tar jag fram stora sågen och breddar upp öppningen. Tvivlar att jag hinner med detta i år dock eftersom köks- och badrumsrenoveringen är i full gång. Tack för alla svar dock!

En pardörr behöver inte tvunget vara två lika stora dörrblad. Man kan göra den aktiva dörren bredare än den passiva.

verktygsgurun skrev:
En pardörr behöver inte tvunget vara två lika stora dörrblad. Man kan göra den aktiva dörren bredare än den passiva.
Men skulle du välja den på TS hus från 1800-talet om man vill behålla det äldre utseendet? Det blir mera av en dörr med sidoljus.

AndersS skrev:
Men skulle du välja den på TS hus från 1800-talet om man vill behålla det äldre utseendet? Det blir mera av en dörr med sidoljus.
Nej det ser nog konstigt ut. Ville bara förmedla att det det finns den möjligheten då många tror att en pardörr är två lika stora dörrblad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.