Fönster & Dörrar
InsidersUnited: Är ju fint med glasad nederdel på dörr. Kan du inte ta ut glaskassetten och åka till ett glasmästeri. Be dem göra ett runt hål i alla glasen. Täta noga mellan glasen med silkon runt hålet och alla glas. Du kommer tappa en del av isoleringseffekten då du inte längra har något vakuum mellan rutorna men det kanske du kan leva med. Hitta en lämplig kattlucka som du skär till luckan så
Aunty: [citat] jag skulle bytt ut gångjärnet helt och hållet mot ett par moderna som går att justera åt alla håll och kanter samt att när man öppnar så dörrbladet trycks ut
pacman42: [citat] Och kom ihåg att ha ett 9V batteri gömt någonstans också...
Xhdgahhh: [citat] Intressant. Dörren har vänts fram och tillbaka på bockarna när den slipats och målats men den kanske blev liggandes mer tid åt det ena hållet
123abc: Det vanligaste felet när handtaget brister är att det använts en för kort tryckespinne vid installationen, en tryckespinne i rätt längd stadgar upp trycket. Det är viktigt att installationen blir korrekt utförd. Med Yale doorman L3 ser jag att vissa mäter längden utan att ha enheten på plats eller att tryckepinnen inte styrt in i låshusets tryckesroddare och då blir det problem.
Tompafix: [citat] Trälim på avbrutna tändstickor räcker oftast för att få skruven att fästa igen. Vad är det för väggmaterial där konsolen satt?
Miscela: Hej, Vi har ett gammalt hus från ca 1909 där takstolarna ser ut ungefär som på bilderna. På skissen är det gröna för att visa den balk som ligger ovanpå takstolarna. Det mesta i takkonstruktionen är lagt i motsatt riktning jämfört med dagens standard. Men nu till frågorna. 1. Har någon här satt in takfönster i ett hus med såna här takstolar? Om ja, berätta gärna om er
madde_r: Vi håller på att bygga ut huset och skall beställa fönster inom kort. Det kommer bli sidohängda och vi är inne på 2 liggande spröjs på fönstren och 3 liggande på helglasade fönsterdörrarna. De kommer i så fall inte linjera med varandra. Hur viktigt är det att de gör det på ett gammalt hus? Se ritningen. Väggen till vänster med fyra fönster och väggen "nedanför" med en
pl259: Ja bygga ihop en sådan blir nog dyrt. Och för min del så blir det för krångligt att måla om dom bruna till vita. Min bekant som tog bort plastdörren hängde upp ett draperi istället.
Hans G2: Jag köpte Traryd tidigare i år (samma som SP, men samma profil). Köpte via Bygglagret och fick både bra pris och service. Vid leverans var det problem med någon list, delvis pga av mig, delvis pga av säljaren, men det var inget snack, de tillverkade nya och en tekniker kom ut och fixade
AndersS: [citat] Ok, ni har frånluftsventiler i sovrummen som går upp på taket för självdrag? Har ni inte det behöver dörren vara öppen för att varmt luft ska komma in. Och som du också noterar att vid minusgrader blir det kallt i sovrummen. Så springor under behöver något som gör att luften sugs in, för den kan inte tryckas in då luften strävar mot toa/badrum där det finns utsug. Sedan
123abc: Om de vänt det ena gångjärnet så får du skruva loss den ena gångjärnshalvan sedan kan du haka av dörren. Vanligtvis när det är såhär så är det det övre gångjärnet som är annorlunda där ena halvan ska lossas.
Ronny Ronnski Pettersson: [citat] Det har inte hänt något. De hävdar att jag skall justera på karmskruven. Men problemet är att bågarna sitter på olika höjd och gångjärnen är inte justerbara i höjd. Mittposterna är som sagt sneda också. Tyvärr så skiter de i det. Jag avråder alla att köpa från elitfönster.
Jodåsatteh: [citat] Jag har precis flyttat vårt L3 från en dörr till en annan och skulle behöva ändra inställningen ang vilket håll på vredet som låser och låser upp. Går inte detta att göra på annat sätt än att återställa hela rasket? Förvånande dåligt i så fall, men jag lyckas inte hitta det alls... inte det minsta sugen på att återställa allt eftersom det var ett rent helvete med
Robin Johansson: Aha, men kanske isolerar fönstren för bra då? Ser ju inte ut
123abc: Om det fungerar bra mekaniskt så bör felet ligga i låset, kanske är det mjukvara som löses med en uppdatering. Det du kan testa är att öppna dörren och trycka in den lilla trekantiga kolven och hålla den intryckt (simulera stäng dörr) och kontrollera om det fungerar då.
123abc: Något är fel är det tidigare bostadsrättsinnehavare eller föreningen som som ligger bakom dörren? Smutsranden avslöjar att det drar genom dörren. Det är inte bara is på anslagssidan utan även i underkant på gångjärnssidan, tar dörrbladet i tröskeln? Vet du vem som sålt och monterat dörren så kan du fråga om de har några tips då de bör ha bra produktkännedom. Det
heimlaga: Jag tror inte du behöver någon ftx. Kasta inte ut pengar i onödan.
CODE: Hej, vi har ett ”vinterbonat” uterum med skjutfönster och skjutdörrar från ca 2006 som saknar bruten köldbrygga. Vi har länge tänkt att vi ska byta ut dem och nu är det verkligen dags! Ni som har glaspartier (vi behöver inte skjutfönster, öppnar dem sällan) och skjutdörrar, vad har ni för erfarenhet av de tillverkare ni valt? Som de flesta andra vill vi ha bra kvalitet till så
eborgelin: Se upp för Mockfjärds! Vi bytte alla fönster i hela huset för två år sedan (och det var inte direkt gratis). "Fönstermästaren" lovade ett professionellt utförande men det gick snett direkt. Vi har fortfarande flera oåtgärdade fel efter installationen och tre fönster har spruckit i söderläge pga "termiska skador" då det blir för varmt när solen står lågt och en mörkläggande
Harrel: Tusen tack för alla svar! Jag mailade SP-fönster som bekräftade att det var deras fönster men som numer heter STABIL och inte CLASSIC. Får pipa förbi en återförsäljare och se om man kan få rundad profil.
calvin82: Beställde en 4+6+4. Prisskillnaden var inte enorm
Toblin77: Bor i en bostadsrätt och har bara bott där drygt ett halvår. Föreningen har ersatt elelement med vattenburen värme via element och en gaspanna som värmer vattnet. Vattenrören har för det mest dragits i lister som är extra breda. På ett ställe efter dörrkarmen in i bostadsrätten går vattenröret under en metallplatta med bockat kant som ligger löst (se bilder) efter träkarmen.
sunne: Hur kall är det rimligt att en fönsterkarm är på insidan om det exempelvis är -10 grader på utsidan? Nu har jag aluminiumkarm, men jag är nyfiken på hur mycket kyla som kan hållas ute med bästa karmvalet. Förstår att det beror på en massa andra faktorer, men ändå intressant hur effektiv en karm kan vara. Här hos mig är karmarna mellan 6-10 grader när det är -10 grader ute.