Toblin77
Toblin77: Bor i en bostadsrätt och har bara bott där drygt ett halvår. Föreningen har ersatt elelement med vattenburen värme via element och en gaspanna som värmer vattnet. Vattenrören har för det mest dragits i lister som är extra breda. På ett ställe efter dörrkarmen in i bostadsrätten går vattenröret under en metallplatta med bockat kant som ligger löst (se bilder) efter träkarmen.
0 svar · 1,5k läst
·
S
sunne: Hur kall är det rimligt att en fönsterkarm är på insidan om det exempelvis är -10 grader på utsidan? Nu har jag aluminiumkarm, men jag är nyfiken på hur mycket kyla som kan hållas ute med bästa karmvalet. Förstår att det beror på en massa andra faktorer, men ändå intressant hur effektiv en karm kan vara. Här hos mig är karmarna mellan 6-10 grader när det är -10 grader ute.
0 svar · 1,2k läst
A
AG A: Den fungerar utmärkt överallt. Om inte är det bara fråga om smak. Jag skulle ha använt samma.
1 svar · 1,9k läst
·
G
guggen: I ett gammalt hus med enkelglas är otäta fönster normalt en del av ventilationen. Men på vintern sätter man in innerfönster som tejpas med pappersremsor, man får då en helt tät innesida och isoleringsvärden som motsvarar minst 2 glas fönster, ofta bättre. Draget när man eldar på vintern gör att luften tas från alla andra klipor i huset, grunden etc. Ni har inte sådana antar jag,
6 svar · 5,3k läst
J
JonasJN: Hur ser tätningslisterna ut, om det finns några? Förr kunde man plocka bort den undre eller fler av listerna i en karm för att bättra på ventilationen.
1 svar · 1,9k läst
D
David Delight: [citat] Evrisol tillverkas inte länge.
2 svar · 2,5k läst
·
H
henk2055: [citat] Det vet inte jag, jag har inte gjort det under det året vi har bott här, däremot har jag dammsugit dom någon gång. Beställer genast nya filter!
5 svar · 1,5k läst
MultiMan
MultiMan: Är det vanligt gummi så brukar glycerol vara bra. Är man extra lat finns ju gummilistpennor mm till bilar, men risken är att man får med silikonolja som sedan gör att ommålning blir hopplös. Annars är det som så ofta att förebyggande underhåll är det bästa. Regelbunden behandling hindrar syret att komma till, som bidrar till att göra dem hårda. Silikongummi är bäst, men inte ens
1 svar · 2,0k läst
J
jliljeha: Installerade ett Linus för ett par veckor sedan, har Assa 2002 men använder inte nyckel. Hade tänkt byta låshus men det känns inte riktigt som det behövs. Behöver vi gå in med nyckel har vi en annan dörr. Låset är tyst, mycket tystare än andra lås jag råkat ut för. Med koddosan fungerar det 100% stabilt att låsa/låsa upp tycker jag. Har även ställt in på att låsa efter 5
11 svar · 8,7k läst
O
Oladaun: Jag har ett gammalt yale v2n. Jag har köpt till en fjärrlåsmodul och en connectbridge. jag försökte lägga till serienummer för låset i appen men den felkodar med ”serienr ej giltigt” man kan lägga till utan qr och serienr men hittar inte vilken modell jag ska välja. Någon som vet hur man gör?
0 svar · 2,6k läst
D
Dlunfin: Var väl något otydlig i min frågeställning. Karmyttermåtten på 7x21 är jag medveten om och att dörren de facto går in i öppningen, var väl snarare huruvida differensen mellan karm- och öppningsmåttet - eller avsaknaden av denna i mitt fall - ställde till det med att få dörren rak och funktionsduglig. @tergo kopplade vad jag menade och reglarna hade jag fått i lod. Så något blev
6 svar · 2,1k läst
·
R
RanSan23: Hej! vi har 2 st 90cm dörrblad, finns i södra Skåne. Mvh/
8 svar · 5,1k läst
·
K
Kittas: Du har redan 3 glas,troligt är att tätlisten är trasig eller saknas börja med att klistra 2 lager silvertejp närmast rummet vänta några dar o se om det blivit bättre
12 svar · 2,3k läst
·
L
Luthor: Hej! Ska sätta in ett Velux takfönster! Har 970 mm mellan takstolarna och funderar på om jag kan ta en bredd på 940 mm på fönstret eller om jag måste gå ner till 780 mm? Anledningen är att det står så här på Velux hemsida: Tänk på att det ska finnas plats för isolering/drevning (ca 4-6 cm). Kan det funka ändå, även om det blir lite ”tight”? Mvh, Lasse
0 svar · 525 läst
1
123abc: Något är fel, använder du möjligtvis en låscylinder med lång medbringare?
1 svar · 3,0k läst
A
AndersS: Börja med att kolla vindsisolering. Lite förvånad att det var kopplade fönster -75 trodde att man då gått över till treglaskasetter, men det var kanske i "brytningstid" och man snålade lite i kostnad.;) Och sedan tar du dig tid i vinter att se vad som mera kan göras och planerar utifrån det, fasadtyp har ju stor betydelse. Vi har tegel och vill inte lägga på någon extra isolering
15 svar · 3,6k läst
G
Grief13: [citat] körde allroundlisten, skar bort läppen på den gamla så den ligger kvar i spåret och satte den nya utanpå, upplever dock ingen superstor skillnad vid låssidan, bara upptill, får nog prova något annat.
10 svar · 5,1k läst
·
R
rastlos: Uppdatering: Efter att färgen på kittet var torrt i förrgår målade jag en andra gång vilket nu också är torrt. Kanske var så att kittet i sig var så blött, därför det tig sån tid första gången.
21 svar · 5,1k läst
L
Lasselano: En trädörr böjer sig utåt och inåt när luftfuktighet och temperatur ändras. Så kan orsaken vara att låset nyper i slutblecket pga att dörren är krokig? Med ett justerbart slutbleck (jag tror Assa 1489 funkar till Yale Doorman) kan man justera stängningstrycket allt eftersom dörren rör sig. Böjer sig dörren dock mer än 4 mm är den inte bra och bör reklameras.
2 svar · 6,5k läst
L
Lasselano: Jag misstänker att den som monterat listen dragit lite i den under monteringen, det är väldigt lätt hänt för en ovan om man trycker dit den nerifrån och upp och listen saknar tråd som motverkar att den blir längre. Med tiden drar listen ihop sig och lossnar. Jag hade kontaktat leverantören, bett att få nya lister hemskickade och monterat dem själv,
7 svar · 3,5k läst
·
Isakare
Isakare: Springan under får du foga, finns inget annat att göra när den är så lite. Kapa munstycket snett och större än springan så det ligger an mot vägg o karm. Tryck och dra fogsprutan sakta så fogen tar sig in en bit och inte bara hamnar ytligt. Se till att fogtuben är varm så massan är så smidig som möjligt. När jag fogar ute vintertid och jag fogtuberna i en hink med varmvatten.
5 svar · 3,1k läst
·
Y
yehor: [citat] Problemet är, det är ett riktigt riktigt tajt att trycka dit dom och gå ar jag köpt [citat] Någon aning var man kan köpa ett verktyg som denna? EDIT: Hittade på Amazon och Aliexpress för 1/3 av priset
3 svar · 1,9k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Tack för guidningen
6 svar · 4,5k läst
C
Civilpolisen: Min tro är att alla dörrarna i lägenheten är original sen när huset byggdes, vilket är 1965. Jag är nöjd med dörrarna i den bruna nyansen, men skulle vilja bättra på glansen en aning. Det gäller även ytterdörren. Dom ska inte se "nya" ut, dom ska se "nyare" i den tidsandan! Hur göra!? Det är fyra vanliga dörrar, en dörr med glas i, till vardagsrummet, och sen även ytterdörren
0 svar · 1,1k läst
·
P
Peter321: [citat] Tack, jag kommer ha ganska breda foder i gammal stil och dörren ska stå öppen så jag satsar på att försöka sätta karmen i lod. :)
5 svar · 3,5k läst
·
H
henche: Swedoor har en del info här: https://www.swedoor.se/tips-och-rad/gammal-standard Sen kan du exempelvis kolla https://www.mindorr.se/gammal-standard eller exempelvis (finns flera ställen) https://www.bauhaus.se/innerdorr-finland-vit-gammal-standard-m7x21 Viktigt med måtten. Där är Swedoors sida bra för att kolla att måtten stämmer om ni ska köpa nya.
4 svar · 3,4k läst
·
R
Räknenisse: [citat] Det brukar sitta en list där också. Idag är nog det vanligaste att ha en "tät" list och lämna en eller flera glipor i listen för luftväxlingen (gärna i nederkant). Poängen med att ha tätningen mot karmen klar är att du kan testa dig fram. Blir det kondens mellan rutorna behöver du mer öppet för luften. =mecka bort lite mer av listen. Det går också att ha någon form av
4 svar · 2,5k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Är du säker på att nyckeln ska passa från båda sidor? I så fall kan låscylindrar haverera med tiden med det brukar ske lite smygande allt efter de nöts ut. Men testa med bra låsspray utifall något stift fastnat eller så.
2 svar · 1,4k läst
·
hellborg
hellborg: [citat] Ja precis.
24 svar · 4,5k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Det kan ni väl främst svara på själva. Störs ni mycket idag? Hur många fönster handlar det om? Går det kanske att bara göra det på dom mest "utsatta" fönstren
1 svar · 800 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.