S
surfarn: [citat] Hyresgäster sätter nog sin egna bekvämlighet först och i andra hand hjälpa hyresvärden. Men har man persienner som man ställer horisontellt så skapar det ett hinder för kallras mellan fönsterglasen. Detta bör leda till att temperaturen i fönstrets nedre del kommer öka och kanske inte orsaka kondensation. Men som sagt är det nog överkurs för den gemene hyresgästen...
22 svar · 6,7k läst
·
M
mersault: Återigen, tack för alla bra svar! Så här blev det: Jag försökte borra bort skruvarna med metallborr, som Larsa skrev gick det inte, man hade behövt styrning för att borret inte skulle glida av skruven. Möjligt att det hade gått att göra spår med dremel eller få tag i skruvarna med en chuck, men tror ändå det hade varit svårt, de hade så liten diameter och satt så långt in. Så
18 svar · 7,9k läst
·
H
Hexbugare: [citat] Stort tack för svar! MVH Markus
2 svar · 3,5k läst
·
B
Bendish: Vågar inte svara på hur det påverkar skjutdörren med 7kg vikt på men ska du sätta upp den hade jag limmat :) https://www.essve.com/sv/produkter/lim-fog-och-brandtatning/lim/montagelim/ess-tack-easy/
6 svar · 2,1k läst
·
raveper
raveper: Bästa är ju när man går förbi ett hus med spegelfilm i köksfönstret och vinkar varje gång.
4 svar · 1,7k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/inomhusskruvar/karmskruvar-och-tillbehor/karmskruvborr-020261/
18 svar · 3,3k läst
·
1
123abc: [citat] Då kanske du inte behöver byta något om du inte har några problem. De äldre ASSA 2000 låshuset du har går väldigt sällan sönder och de uppfyller kl3. De enda jag funderar över är om vredet fjädrar tillbaka som det ska då det ser ut att sitta i fel läge på bilden men det kan även vara att den är monterad i fel läge, upplåst ska vredet vara lodrätt men det inget som
10 svar · 2,4k läst
·
S
sepani: [citat] Jag skulle säga att lutningen absolut är mindre än 14 (men nog inte minus). Droppnäsan ca 2 cm utanför. Jag tror blecket måste bytas, och för att få till lutningen måste teglet skäras.
19 svar · 9,2k läst
·
1
123abc: Jag har inte något 4249 här nu men vid en snabb titt på bilder så ser det ut som om hålbilden samma som för vred till modullåshus alltså motsvarande vred 560. Jag kan inte minnas att jag någonsin satt dubbla vred till 4249 och till en skjutdörr så önskas ofta försänkt vred. 2st vred till toalettbehör (WC-behör) bör kunna kombineras då det finns en del olika tillverkare/fabrikat
3 svar · 1,3k läst
1
123abc: Jag hade använt en bredare spårskruvmejsel eller 2st mindre och påverkar roddaren tills fönstret är i öppet läge och öppnat fönstret lite och sedan satt dit handtaget. Oftast går det att styra in sprinten i roddaren utan att fönstret öppnas först men om sprinten är i kort så kan det ibland vara lite bökigt. Om spanjoletten sliten så kanske även den bör bytas
11 svar · 2,1k läst
1
123abc: Felet ligger i låshuset och lagningen är att byta låshuset mot ett nytt. Äldre ASSA 2002 var ett sorgebarn med många problem, de nya har en helt annan konstruktion.
4 svar · 2,8k läst
F
fribygg: [citat] Välkommen till forumet @Greblluk! Visst kan man, är du händig och kommer över mtrl med rätt mått kan du förstås sätta innanfönster eller byta de befintliga.
1 svar · 846 läst
Ohchips
Ohchips: Just det! Kom på nu att det var dörrlisten som var problemet! Distans får det nog bli då (y):)
7 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Inåtgående paraltandörr (50/50).
5 svar · 1,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Lärare, du bjuder upp till dans :) Vad har ni för fönster idag och för typ av hus? Typ av fasad ?
1 svar · 703 läst
K
kurlakarl: [citat] Skulle du kunna förklara med ord som alla förstår? Hehe Tröskeluppvik? Underbeslag? Omvik? Vart är "råkant på plåten mot teglet"? Hur vet du att det saknad rätt fogmassa? Vad är den "höga smygen" du pratar om?
51 svar · 24,2k läst
·
I
IsabelleH93: [citat] Tack va bra! :ok:
8 svar · 1,9k läst
·
H
Hybro: [citat] Just i detta fallet med tre fönster, så fällde jag in en hanbjälke 2x8" som bl a takstolar fick ligga på. När jag kapade upp för de tre fönstren, såg jag att taket ville ned mitt för fönstren. Pumpade upp med enkla domkrafter och stöttade upp från golvet, mitt för golvbjälkar. La till 5 mm... För jag visste att det skulle bli tryck nedåt. De två ståndarna på var sida
25 svar · 80,6k läst
·
T
Testarn: Då skulle jag tro att luften mellan glasen blev varm och fuktig och att kylan i ytterglaset gjorde att det kondenserades där. Dammlist kommer med största säkerhet lösa problemet. Jag skulle inte vänta om ni vill spara lite energi och slippa kallras. Jag har satt självhäftande dammlist av skumgummi vid både minusgrader och kyliga dagar och det har gått bra. Lycka till!
5 svar · 6,9k läst
·
S
Stuff: Vill du verkligen täcka marmorn då? annars går det ju att sätta en smal fönsterbräda på konsoler utanför, som hamnar i samma nivå som marmor-brädorna. Om väggen under fönstret är duglig att skruva nåt i dvs
6 svar · 7,0k läst
·
M
Maxirati: Har kollat lite på sådant nu, men dels är det svårt att hitta rätt storlek och dels så ser dom ofta ganska skamfilade ut. Skulle helst vilja hitta nya med rätt modulmått (10x11 eller 10x12). Behöver inte vara superkvalité då de som sagt ska sitta inomhus och ej utsättas för väder och vind.
2 svar · 2,8k läst
P
pette: Hej, kollar med dig om du fortfarande hänger här. ? Har lite tanke på dubbla glasbetongblock som vindöga och hittar bara tråkiga block med bra U-värde.. Fick du någonsin problem med damm emellan glasen? Funderar på "stängd" luftspalt emellan glasbetongblocken..
3 svar · 3,1k läst
jarlh
jarlh: Vi har inglasad veranda som vi gärna vill använda även vintertid. Det är isolerglas som verkar vara hyfsat effektiva, men ramarna är i aluminium och iskalla, och det är där det blir en massa kondens. Kan man isolera i ramen så att den inte blir så kall på insidan? Eller är det kört eftersom aluminium leder värme (kyla) alldeles för bra?
0 svar · 899 läst
C
Colafjert: [citat] slutblecket verkar vara en del av karmen, men ska se vad som kan göras. tack för alla tips!
6 svar · 2,9k läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Det där är bara en bråkdel av BHG Group innehav, för komplett lista kan du kika här.
3 svar · 1,4k läst
S
sinuslinus: Karmen är för klen för det gångjärnet. Det går väl förvisso att åtgärdA genom att borra bort material i sidoljuset. En annan tanke är att det kan vara problematiskt med sidoljus på gångjärnssidan. Det blir inte lika stabilt som att fästa direkt i väggen och det går inte att justera karmen. gångjärnen har förvisso lite justering.
1 svar · 972 läst
·
H
Hauba: Oki! Tack för svar. Lutar åt att sätta igen hålet! :)
3 svar · 1,0k läst
·
M
MGWL: [citat] Helt sant. Arbetar inte med att ta ut U-värden på fönster och karmar utan för hela konstruktioner inom bygg och anläggning. Vilket u-värde ska fönster ha? När man mäter u-värdet ska man göra det på en kvadratmeter glas, när skillnaden mellan temperaturen inne och ute är en grad. Man kan ange u-värdet för enbart fönstret, eller för hela konstruktionen, vilket är det mest
20 svar · 7,5k läst
I
InsidersUnited: Om vinden trycker in fukt under tröskelns plåtning så blir ullen blöt.
18 svar · 5,3k läst
·
F
f10l: Rätt svar var: Mockfjärds låsspärr! De skickade reservdelen gratis!
3 svar · 973 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.