Hållet på att sätta smyg runt mina nya fönster men funderar lite på hur man fäster smygen...
Sidorna är ca 6cm och och dom antar jag man borra igenom och skruvar eller spikar i fönstret.
Själva fönsterbrädan är ca 12cm och det är den jag undrar hur man fäster?
Tänkte lägga lite masonit under men det blir ju långa skruv för att skruva den i fönstret.

Vad är sen bäst, skruv eller spik?


20151004_172305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Limma.
Men du ska inte fästa dom mot fönstret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjm5mmjm5m
  • Laddar…
Man spikar ihop smygarna löst. Dvs till en fyrkant lyft sedan in den och lägg erforderliga mellanlägg/masonit mellan smyg och regel. Spika sedan fast smyg i regel. Hoppas det gick att förstå ☺
 
  • Gilla
janmarten73
  • Laddar…
Eftersom du har såpass grunda smygar är det ju inget problem med dold infästning. Förborra hål genom smygen, ta 75mm trallskruv (de har litet huvud) och skruva fast i fönstret. Ställ klossar i botten först så att fönsterbänken har stöd underifrån.
Skruven du har fäst smygen med döljs sedan av fodret.
 
  • Gilla
human highlight film och 3 till
  • Laddar…
Jag säger som övriga.
Skruva/spika/limma i regeln, med erforderlig masonit/mellanlägg bakom. Inte i fönstret.
Spackla och måla därefter.
 
Varför inte i fönstret?

Jag vill ha tätt mellan karm och smygbräda så jag sätter smygbrädan i karmen och monterar sedan fönstret.
Sätter även utvändig bräda och stänkbleck innan allt lyfts in.

Protte
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Undrar också varför man inte ska skruva i fönstret?
Åt sidorna blir inte lätt i ett gammalt hus med plankor som inte sitter det minsta rakt.
Utöver detta så borde man inte fästa även den undre brädan, fönsterbrädan?
 
  • Gilla
Jan Håkan och 1 till
  • Laddar…
Ett annat sätt man kan göra är man sätter skruvar runt om fönstret, i husstommen, skruvarna drar du såpass långt in så att de livar med utsida karm, kolla med vinkelhake. Sen bygger du smygen, smygen skall ha samma utvändiga mått som ditt fönster. Har du nu varit noga med skruvarna så är det perfekt passning med smygen som får stöd av skruvarna du monterat, skruvarna ersätter alltså en massa pallningar av masonit/plywood etc i olika tjocklekar. Sätt en klick PL lim på skruvhuvudena o tryck dit smygen.
Hoppas ni förstod tillvägagångssättet av min beskrivning.
Förstår inte heller varför en del inte vill fästa i fönstret? Så har man gjort i 100 år och gör så fortfarande.
 
  • Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
Min uppfattning är att det är både enklare och bättre att skruva den i fönstret. Även jag är intresserad av att höra vad problemet skulle vara. När det är en för bred bräda att fästa med genomgående skruv som din fönsterbänk är så kan man skruva en list på på den och sedan skruva listen i fönstret. Då kan inte smygen liva med karmens ytterkant, men jag tycker att det kan bli snyggare att inte ha så stort steg mellan smyg och karmens innerkant.
 
Jag brukar fylla upp med monteringsskum under den nedre smygen innan jag ställer dit fyrkanten.
Dagen efter låter det som om det skulle vara massivträ.

Finns även salningslister att köpa som man kan spika i karmen och sen knacka i salningarna, blir alltså som frästa spår
 
  • Gilla
Capt07
  • Laddar…
nino skrev:
Jag brukar fylla upp med monteringsskum under den nedre smygen innan jag ställer dit fyrkanten.
Dagen efter låter det som om det skulle vara massivträ.
Snackar vi vanligt Fogskum eller är det något annat?
Låter ju smidigt att ställa in mina ramar, skruva dom båda på sidorna och den ovanpå för att avsluta med att dra en sträng fogskum under fönsterbrädan...
 
monteringsskum sväller mindre än fogskum har jag fått för mig

Jag har vägt in fönsterbrädan sen sprayat med skum till ca hälften av skruvhöjden sen lyft i allt och ev dragit nån skruv i sidan. Har du långa fönster så kan man ju kila mellan fönsterbrädan och över smygen så det inte blir banan
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
  • Gilla
CD23
  • Laddar…
S
prototypen skrev:
Varför inte i fönstret?

Jag vill ha tätt mellan karm och smygbräda så jag sätter smygbrädan i karmen och monterar sedan fönstret.
Sätter även utvändig bräda och stänkbleck innan allt lyfts in.

Protte
oj. det är att vara tyngdlyftare
 
SBH skrev:
oj. det är att vara tyngdlyftare
Nje, men grannen har tränat en hel del och med förenade krafter.........nja så dramatiskt tungt är det inte.

Protte
 
  • Gilla
Jonatan87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.