Fönster & Dörrar
Kraken3333: [citat] Ja i kontakt med dem nu, hävdar de att all är komplett när man beställer karmset. Dvs precis som du säger så kör man antingen komplett karmset eller karmsidor samt överstycke separat. Kunde dock varit lite tydligare hur karmarna ser ut och vad som ingår när man beställer dem som "set", tex gångjärn. Det är dessutom fel mått som anges när man klickar karmsetten, det står
Mrmiagi: Hej! Jag har ett par skjutdörrar hemma med måtten 2395 x 570 mm som jag tänkt limma på spegelglas på istället för att köpa helt nya skjutdörrar. Skjutdörrarna är från ett gammalt ikea system från tidigare ägaren och består av ett skivmaterial på ca 12mm i stil med MDF med en stålram runt. Något som jag funderar över är stabiliteten, jag är orolig att skjutdörrarna inte är
Grussladd: [citat] Tack så mycket! Då ska jag fortsätta mina efterforskningar, som du säger verkar det vara en rätt ovanlig lösning. Huset är från 80-talet, så det kanske är en originaldetalj. Jag hittade den andra tråden också när jag sökte på det du föreslog. Jag ska se om trådskaparen där har hittat något. Tack för tipset!
Grussladd: [citat] Jag har precis samma problem! Har du hittat var man köper sådana ventiler?
Senior: Utan att veta hur rummen är placerade inne i huset, tror jag att det blir snyggast och mest harmoniskt om fönstren linjerar med fönstren ovanför. Beroende på väderstreck, se till att du får in mycket ljus. Fasta eller öppningsbara? Fasta torde kunna bli mer inbrottssäkra än öppningsbara.
nybyggarn3: [citat] Hallå, Ber om ursäkt för sent svar. Förstår inte riktigt frågan. Jag har inte vindduk utan en fasadskiva av träfiber. Jag tejpade alla fyra sidor utvändigt, mellan karm och fasadskiva. På bilden nedan syns inte tejpen under blecket men den är där. Huset står 30 meter från havet så vädret kan vara väldigt hårt här. Invändigt tejpade jag mellan ångbroms och karm, för
Beetleboy: [citat] Haha! Ja det är ju en aspekt! Kommer osökt att att tänka på Kramer när han gör entré hos Seinfeld... Det blev ju en vänsterhängd dörr och gästhuset har varit i bruk ett par år nu och det känns som helt rätt val. Nu bor jag ju inte där själv utan det är gäster som hyr men vi har fått väldigt fina betyg på bokningssajten. Kanske är det på grund av dörren :D
Småbrukaren: Sök på kemiskt trä för utomhusbruk. Slippapper räcker. Det behövs sen innan du ska måla.
martinv: Hej! Efter ett par dagar med kraftig slagregn och mycket blåst i skåne har det börjat läcka in vid ett av våra fönster (DAKO dpp-70 från 2014). Dels verkar det trängt in mellan båge och karm vilket jag försökt åtgärda genom att spänna åt stängingstrycket. Men det verkar också ha trängt in vid skarvarna mellan karm och vägg. Jag kunde känna hur det droppade längs med
fuentes: [citat] Stort tack för uttömmande svar! Jag löste problemet delvis med golvlister faktiskt, och en lånad bordssåg.
Danne_malt: [citat] Hej, gammal tråd, jag vet. Men chansar på svar. Har samma problem här. Hur vred du spännbandet? Finns bild? Tack.
henrik_1981: Hej Tack för svaren! Tänker mig att en lösning med typ kemiskt trä är lösningen. Har även kollat på yale Linus men den saknar möjlighet att öppna med tagg vilken är ett krav för mig. @Åsa Lund det känns som en bra egenskap med möjlighet att nödöppna med vanlig cylinder. Ska kolla på denna. Henrik
Odi et Amo: Ser ut att kunna vara betsad och oljad, men det ser du enklast om du tittar nära. Borde inte vara omöjligt att slipa bort men nog en hel del jobb att få de lägre delarna snygga.
tomhedstrom: Tack! Bra tanke, men tror att jag kommer behöva behålla befintligt låshus. Dörren är isolerad och ganska tung att stänga eftersom den går in till oisolerat pannrum. Tänker att det fyrkantiga hålet / pinnen är min utgångspunkt.
FrökenKlant: [citat] Japp, jag ville bara ha ett förslag på lösning innan av särskilda skäl. Tack för tips!
TheGame: Ddålig cirkulation när rullgardinen är nere. Lämna en springa kanske hjälper och lämna inte rullgardinen nere under dagen. Sen kan ventilationen i allmänt behöva en tillsyn kansle. Tidigare fönster var så otäta så det blev mer naturlig ventilation då.
johancl: Hej! I vårt fritidshus har vi har ett gammalt uterum där en glasruta har spruckit. Jag undrar om vi kan byta dessa själv och hur de i så fall fäster? Ser ut att sitta i någon form av gummilister? Är helt ny på sådant här! :) Mvh Johan
fixarpelle: [citat] Sitter nu vid datorn och kan se bilderna bättre och du har rätt att det inte sitter något bleck över utan att det är en träkonstruktion. Anledningen till att använda överbleck är för att leda bort vatten som rinner längs fasaden så det inte kan rinna in bakom foder. Det framgår i bild att vatten droppar från brädan så vattnet verkar ledas bort och inte rinna rinna in bakom
Drburr: Behöver du ett extra glas? Man kommer rätt långt på att bara byta inre rutan till 4mm energiglas. Satte in det på övervåningen och kallraset från dessa fönster försvann.
Pandre: [citat] Efter vårt byte har kallraset minskat drastiskt och upplever att kondensen även den minskat. I vårt fall så var det klimatet som var anledningen till bytet och gällande kondensen så upplever jag att efter ngn morgontimme så har kondensen försvunnit medan innan bytet så kunde det kondens/imma dröja kvar innanför de kopplade bågarna hela dagen. Gällande eventuell
Miscela: Här kommer innehållet i offerten [bild] [bild]
Lina Dar: [citat] Tusen tack för hjälp och tips☀️☀️☀️
bobobjorn: Monterade ett v2 nyss, de bör ju vara liknande. Min gissning är att han valt för kort pinne från handtaget in i låset, och kanske missat fjädern så den har åkt ur låsdelen och ligger i handtaget. har han slarvat och inte satt i envägs skruvarna är det rätt lätt att skriva loss låset och kolla. Tyvärr måste du skriva av insidan först för att komma åt att skruva loss utsidan. har
Karask: Hej ni kloka! Vi har byggt ett uterum och funderar på om vi ska montera på borstlist. Vad säger ni? Bra eller onödigt? Var ska det sitta och vilken sort bör man köpa? Mvh Karin
123abc: Det sitter en handtagskoppling eller en speciell fyrkantspinne som brister om det går trögt men på bilden så har handtaget brustit. Då du har nyckel och låst upp så borras de tre nipplarna i centrum med en 4,5-5mm borr så lossnar behören på båda sidor och du kan manövrera spanjoletten med ett handtag eller en stor flat skruvmejsel. En Låssmed fixar det snabbt samt kan återställa
Gooli: Jag har på ett par fönster satt dammlist mellan yttre och inre halvan av fönsterbågen, och lämnat öppningar i listen så att en liten mängd luft kan passera mellan glasen. Vet inte om det är vetenskapligt korrekt, men det har fungerat för mig i alla fall. [bild]
Gustav Hallqvist: [citat] Tack för återkoppling. Får bli nytt vred mm. Ny kista är inte motiverat då dörren ändå ska ut närmaste året.