Jag håller på att montera en innerdörr i en murad vägg. Aldrig gjort det innan. Karman hade slagit sig och jag har valt att låta den sitta fasttvingad i "rätt" läge i några veckor. Under tiden har jag ägnat mig åt att ha ångest över hur sjutton jag ska kunna borra helt vågrätt rakt in i "mitten" av karmhålet osv. Nåja. Nu har jag borrat och pluggat och dragit i hälften av karmskruvarna. Märks att hålen inte har blivit exakt raka men tror att det kanske är ok.

Nu till frågan. (Som kanske inte påverkas jättemycket av det ovan...)

Senaste karmskruven lyckades jag inte skruva in hela vägen. Den kom bara så långt att en halv cm är kvar utanför karmen. Sedan går den bara runt. Går inte att skruva ur den heller. Vad har hänt? Vad ska jag göra?

De gör så ibland. Det är en av flera orsaker till att jag brukar använda vanliga träskruvar och träkilar i kilmånen bakom karmen. Slå in den en bit med hammare så kanske den får nytt tag i träet längre in i stolpen. Eller dra ut den med kofot med en bit kryssfaner som skydd under kofoten och så drar du dit en grövre träskruv i stället..

H heimlaga skrev:
De gör så ibland. Det är en av flera orsaker till att jag brukar använda vanliga träskruvar och träkilar i kilmånen bakom karmen. Slå in den en bit med hammare så kanske den får nytt tag i träet längre in i stolpen. Eller dra ut den med kofot med en bit kryssfaner som skydd under kofoten och så drar du dit en grövre träskruv i stället..
Oj då...
Vad händer med skruven inne i muren om jag bonkar till? Låter lite våldsamt :) Jag får samla lite mod och fundera. Rädd att jag ska förvärra något...

Det är inte så att du tog fel sida på karmverktyget?

E egge80 skrev:
Det är inte så att du tog fel sida på karmverktyget?
Ha, ha!
Nej då...

För att förtydliga egge. Ena sidan är för att skruva i skruv och hylsa, andra för att justera hylsan.

Larsa Larsa skrev:
För att förtydliga egge. Ena sidan är för att skruva i skruv och hylsa, andra för att justera hylsan.
Jaha....jag tänkte mig en karmskruv av den sorten som inte har någon hylsa.

Vi måste fråga trådstartaren hurudan karmskruv det är?

Hylsa...

Hand håller en dubbeländad skruv eller bult i fokus, verktyg och garagegolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr med ett borrat hål avslöjar mörkt utrymme och dörrkarmens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då hade jag helt fel. Backa ut den så kanske du kommer underfund med varför den stoppar mot någonting. Kan hålet i betongväggen vara för grunt?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Problemet är att jag inte lyckas skruva ut den heller... fattar inte varför.
Tycker också att jag har dubbelkollat djupet i alla hål flera gånger. (Marginal på en cm ung.) Kanske har jag dragit i den aningen snett? (Jämte pluggen.) Det känns dock inte mer snett än någon annanstans.

Är sexkanten på pinnen rund nu det är den som ska ut, justeringshylsan ser ut att vara ute.

Jo... det verkar som om jag inte driver runt den inre sexkanten längre...
Fattar inte att jag sabbat den med handkraft.
Har hela tiden varit trögare/tightare än vad jag är van vid när jag borrar och pluggar i vanliga fall (väggar o d). Vet inte om det mest handlar om att jag har fått för tight rekommendation av byggvaruhuset eller om det är för att jag inte har lyckats borra riktigt rakt.
Den ser fortfarande sexkantig ut. Men drivs alltså inte runt. Svårt att få den vare sig ut eller in då...

Då ställer jag samma fråga igen har du koll på hur den fungerar ? Du skall använda sidan med minst hål , som vrider på både hylsan och skruven , kan vara att du har vridit hylsan nån mm och därför går biter inte den rätta änden i skruven!
Vrid med rätt sida jucka lite så den glider över även skruvdelen

Ytterhylsan är av en aluminiumlegering och går att klippa sönder med en stor avbitare, då kan du få tag i bulten med en polygrip.

EDIT som svaret före, kolla att donet går in ordentligt, den ska in ca 10 mm och du får lirka så det passar med hylsans och bultens sexkanter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.