S sepani skrev:
Gissar att det även kan vara så att mitt bleck har ett ´ganska smalt "bock" i framkant? d v s kunde gärna gå längre ned på tegelväggen?
Det är inget problem,men det borde vara 4cm utanför väggen..

Hur ser det ut under fönstret?
Något uppvik?
Hur är det fäst i fönstret?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur ser det ut under fönstret?
Något uppvik?
Hur är det fäst i fönstret?
Under fönstret finns ett uppvik och jag tror att det "hakas" i fönstret, d v i karmen under fönstret. Därav att jag egentligen inte tycker det skulle kunna tryckas in vatten mellan blecket och fönstret. Men vatten kan förstås ta alla möjliga vägar. Nerviket i framkant är ganska "kort" och kanske kan det därför vid viss vind komma in under blecket....

S sepani skrev:
Absolut, blecket måste bort och tegelstenarna det vilar på fasas av ganska rejält...och sen behöver väggen och bjälklaget öppnas upp. Fogen hjälper till hantverkare har tid, verkar inte enkelt att hitta någon...
Om jag tittar på bilden så ser det ut som om vinkeln är mindre än 90° vilket bör vara 104°.
Om det är mindre än 90° så saknas inte bara avrinning utan det bör även finnas stående vatten (vattenpöl) om det inte rinner bort fel väg.
Vist bör det vara möjligt att foga tills du får tag i en hantverkare men hantverkaren måste skära den fogen vid åtgärd och eventuellt byta hela fönsterblecket.
Det är svårt att se på blid men i änden ser det ut som om droppnäsan ligger ca 2cm utanför tegel fasaden.

1 123abc skrev:
Om jag tittar på bilden så ser det ut som om vinkeln är mindre än 90° vilket bör vara 104°.
Om det är mindre än 90° så saknas inte bara avrinning utan det bör även finnas stående vatten (vattenpöl) om det inte rinner bort fel väg.
Vist bör det vara möjligt att foga tills du får tag i en hantverkare men hantverkaren måste skära den fogen vid åtgärd och eventuellt byta hela fönsterblecket.
Det är svårt att se på blid men i änden ser det ut som om droppnäsan ligger ca 2cm utanför tegel fasaden.
Jag skulle säga att lutningen absolut är mindre än 14 (men nog inte minus). Droppnäsan ca 2 cm utanför. Jag tror blecket måste bytas, och för att få till lutningen måste teglet skäras.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.