A
adrianahagerius1: [citat] Ja, jag har förstått att detta sker i många fall just därför jag hellre beställer direkt själv om man kan hitta ett sätt att frakta där det fortfarande lönar sig..
8 svar · 3,0k läst
R
rimasv: [citat] Dörrbladet var tyvärr skadat, det hade vridit sig på något vis av fukten troligtvis så man var tvungen att rycka till dörren för att kunna låsa och därmed också tvungen att skruva fast handtaget med jämna mellanrum.
8 svar · 2,0k läst
·
VLJ
VLJ: Det låter väl ganska orimligt att det ska vara så svårt. Vad tyckte snickarna om själva trögheten? Tyckte de att den var acceptabel/normal? Det räcker ju inte heller att allt är i våg. Hela karmen kan ju sitta för tight t.ex. så då kvittar det om det är rakt.
1 svar · 842 läst
K
Kurtivan: Ingen har alltså erfarenhet av fönster från Hemfint.se?
18 svar · 2,5k läst
·
1
123abc: [citat] Det blir fler gångjärn som delar på vikten samt att tyngre dörrblad kräver kraftigare eller fler gångjärn utöver det så påverkar även gångjärnens placering. Det går inte att svara generellt på om det är bättre med 4st gångjärn än 3st men troligtvis är det inte sämre.
28 svar · 23,1k läst
·
H
Hunnern: [citat] Använd smörjfett, gärna ett mineralsmörjfett till gångjärnen, inte olja.
10 svar · 3,2k läst
·
P
Pekktur: Ja, om det inte medför några uppenbara problem så vore det ju en alldeles utmärkt första åtgärd.
3 svar · 968 läst
·
L
Liljeros: [citat] Om ni gör målningen själva och bara ska ha hjälp med byggdelen så behöver det inte bli jättestor skillnad mot att sätta foder. Det enda material som behövs är ett par gipsskivor och dom är inte dyra och tar inte särskilt lång tid att sätta dit. Räkna på 30-45min per fönster.
11 svar · 3,3k läst
·
O
orangehalsduk: [citat] Utsidan är helt ren, dvs ingenting om du tittar på bild 2, kortsida av dörren. är det enbart cylinder på delen som inte är röd
3 svar · 1,2k läst
·
L
LasseMorin: Postar en bild som är lite tydligare. [bild] Efter lite (mycket lite) googling kommer jag fram till att det inte är vitrost. "Vitblemma eller vitrost uppträder som en vit mjölig beläggning på nyförzinkade, blanka ytor. Detta kan ske när det nyförzinkade godset utsätts för kondens eller regnvatten och då detta inte snabbt torkar upp. Zinkytor som redan har fått ett normalt skyddsskikt
3 svar · 1,4k läst
·
raveper
raveper: Får man inte plats med drev så får det bli fog istället.
9 svar · 5,5k läst
·
J
Jochi: [citat] Kondensen har inget med radiatorn att göra om rumstemperatur är normal. Orsak är att luftfuktigheten är så hög att det blir kondens. Lite kondens på fönstret är inte farligt om det inte är dagligen i veckor. Rummet och förmodligen hela huset har för liten ventilation så öppna fönster och vädra mer. Vanligt fenomen i självdragshus där våningshöjden fungerar som
29 svar · 4,9k läst
·
H
hapazard: Kanske kan du bygga en orangeri/vinterträdgårdsdel i växthuset med kassetterna? Mycket trevligt att kunna övervintra och driva upp plantor. Nordvägg och tak skulle vara isolerade med stort glasparti mot söder för att fånga den lågt liggande vintersolen. På sommaren står solen högt på dagen vilket skulle minska problemet med värme.
3 svar · 1,7k läst
·
A
Alexn72: Fästa fönster med fogskum som nymonteras fungerar utmärkt om man gör rätt. I ditt fall är fogskum en dålig ide
3 svar · 2,4k läst
·
T
Titagurgi: Jag använde utomhusfog.
3 svar · 2,7k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Om det är Biobe ventiler, så finns utbytesfilter att köpa till exempel här https://www.leifarvidsson.se/ventiler/biobe-fonsterventiler/biobe/biobe-dammfilter Jag antar att det filtret passar i alla ventilers spalt, om den är 10 mm. Observera att det finns i olika längder.
1 svar · 3,6k läst
O
olo99: Jag lyckades få loss det till slut! Jag körde tejp över nippeln och sen tryckte jag in en liten mejsel i kanten allt jag kunde medan jag skruvade från andra sidan och då fick jag till slut av båda! Tack för hjälpen! Har lyckats installera hela låset nu och fått allt till att fungera (Nimly Touch Pro). Tack för tipset @123abc Kunde faktiskt behålla förstärkningsbehöret (åtminstone
5 svar · 6,1k läst
·
1
123abc: [citat] Länkarna finns sparade på archive.org vilket är bra när de inte längre fungerar. https://web.archive.org/web/20181114181131/https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/sv/site/oem/produkter/fonster--fonsterdorr/slutbleck/slutbleck-stangstyrning/stangstyrning-5512/
9 svar · 4,0k läst
·
H
Hans G2: Ekstrands kan fixa det men det finns inga färdiga att webshoppa, men om du pratar med dem kan de ordna annan fyllning utifrån vad de har i sitt ytterdörrsortiment. Arlid blir en väldigt fin fyllning för många hus från 40-50-talet som exempel.
4 svar · 2,9k läst
·
nino
nino: [citat] Nej den är nog 160-170 cm kanske sen sitter den på baksidan där den inte syns och ingen är där heller så det känns lite onödigt att beställa en dörr för många pengar
15 svar · 2,6k läst
·
S
Sanneyes: [citat] Är det e glasat eller tvåglasfönster? Försöker se på bilderna om spröjsen går på båda sidor om ytterglaset med innerglas fritt från spröjs? Det ser riktigt bra ut!
31 svar · 64,4k läst
·
Dan1891
Dan1891: [citat] Kanon! Då vet jag vad jag ska använda när det blir aktuellt!
11 svar · 8,9k läst
·
S
steve5432: Vi bor i ett kataloghus med en enplans vinkel. Vinkeldelen har saxtakstolar och har således ganska högt i tak (35 graders takvinkel). När vi var på besök hos bekanta hade de sneda fönster upp till tak. Nu vill frugan ha det hemma också, på detta sätt som i bilden. Ett "problem" kanske är att fasaden på överdelen ligger utanför fasaden på nederdelen? I övrigt är det väl inget
0 svar · 1,1k läst
·
M
mittihanden: Tack för hjälpen!
26 svar · 54,0k läst
·
G
Gabbe1: Byggnaden du beskriver är mycket lik mitt nybyggda fritidshus. Golvvärme, mycket fönster, frånluft via pax i badrummet. När vi inte bor i huset har vi fläkten på lägsta varvtal och värmen på ca 12 grader. Jag har märkt att det är jättestor skillnad på glaset (3-glas) i ytterdörren och glasen i PVC-fönsterna. Trots att även ytterdörren alltså har 3-glas så blir det ofta kondens
10 svar · 3,2k läst
T
thefinger: I denna tråden drar de varför det är problematiskt. Velfac Ribo är en säkerhetsdörr där du behöver lyfta upp handtaget för att kunna låsa. https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-ihop-med-saekerhetsdoerr.352710/
4 svar · 3,3k läst
S
SvanteC: [citat] Tror de håller mer än 5 år =) Men kanske inte 25 år som Traryd borde göra, utan snarare 15 år... Vi får se! Jag är nöjd men som sagt, står man och behöver tokbillig måtbeställd - ja då funkar sparfönster faktiskt =)
4 svar · 5,0k läst
G
Gambino: [citat] Precis, jag visste inte om min reklamation är befogad. + finns det enkel sätt att korrigera det
7 svar · 2,1k läst
·
T
Tompafix: [citat] Löste det sig alltså :D
19 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.