7 303 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Energiglas prisskillnad +7,6% (16 000 kr) - värt?
Den största vinsten är mindre kallras inomhus vid mycket låga utomhustemperaturer (<-10 grader).
Effekten av lägre u-värde blir naturligtvis bättre om vi pratar om stora fönster och t ex helglasade altandörrar.
Det som skiljer ca 1,2 och 0,9 från samma tillverkare är Argongas i antingen en av spalterna eller båda.
Effekten av lägre u-värde blir naturligtvis bättre om vi pratar om stora fönster och t ex helglasade altandörrar.
Det som skiljer ca 1,2 och 0,9 från samma tillverkare är Argongas i antingen en av spalterna eller båda.
U-värdet på 0.9 är fortfarande detsamma. Dvs ett fönster med U-värde 0.9 är totalt över 1kvm.A Aunty skrev:så kan du absolut inte räkna.
u-värde är inte 0,9 för varje kvm, det skiljer enormt mellan olika storlekar.
även om du beställer en fönster variant med u-värde 0,9 så kommer olika storlekarna ha enormt olika värden.
ett litet fönster på 0,1 kvm kommer inte ha närheten av samma u-värde som ett på 3 kvm.
För att erhålla ett U-värde på 0.9 på ett litet fönster krävs inte en lika komplicerad konstruktion som för ett fönster på 5kvm.
Detta då träkarmen isolerar bättre än glaset. (Ytan av karm blir större på ett litet fönster)
Då jag arbetar med att ta fram denna typ av beräkningar så får du gärna motbevisa mig istället för att komma med argumentet "så kan du inte räkna".
M MGWL skrev:U-värdet på 0.9 är fortfarande detsamma. Dvs ett fönster med U-värde 0.9 är totalt över 1kvm.
För att erhålla ett U-värde på 0.9 på ett litet fönster krävs inte en lika komplicerad konstruktion som för ett fönster på 5kvm.
Detta då träkarmen isolerar bättre än glaset. (Ytan av karm blir större på ett litet fönster)
Då jag arbetar med att ta fram denna typ av beräkningar så får du gärna motbevisa mig istället för att komma med argumentet "så kan du inte räkna".
U-värden på fönster (1-luft) beräknas på storlek 1230x1480 mm.
I ett fönster med U-värde 0.9 W/m²K sitter ett 3-glas med ett Ug på omkring 0.6-0.7 W/m²K, en normal furukarm+båge ligger på ett Uf kring 1.2 W/m²K.
U-värdet på detta fönster blir bättre ju större det är eftersom andelen glas blir större.
Det är många fel i din text.M MGWL skrev:U-värdet på 0.9 är fortfarande detsamma. Dvs ett fönster med U-värde 0.9 är totalt över 1kvm.
man räknar aldrig u-värde på 0,9 kvm utan snarare på ungefär 1,8kvm.
och dessutom ska man alltid be att få en exakt beräkning på U-värde på sina specifika fönster
Ett litet fönster går aldrig att få lika bra u-värde som ett stort då det tvärtom mot vad du säger är alltid glaset som isolerar mycket bättre än karmen.
Karmen är den svaga länken alltid.
du jobbar inte med att ta fram dessa beräkningar då hade du vetat ovanstående
lite det jag menarL Lasselano skrev:U-värden på fönster (1-luft) beräknas på storlek 1230x1480 mm.
I ett fönster med U-värde 0.9 W/m²K sitter ett 3-glas med ett Ug på omkring 0.6-0.7 W/m²K, en normal furukarm+båge ligger på ett Uf kring 1.2 W/m²K.
U-värdet på detta fönster blir bättre ju större det är eftersom andelen glas blir större.
bara för man köper ett fönster med u-värde 0,9 så betyder inte det att fönstrena man monterar har u-värde 0,9
dom kan snarare ha långt över 1,0 om dom är lite mindre vilket dom ofta är
Helt sant. Arbetar inte med att ta ut U-värden på fönster och karmar utan för hela konstruktioner inom bygg och anläggning.A Aunty skrev:Det är många fel i din text.
man räknar aldrig u-värde på 0,9 kvm utan snarare på ungefär 1,8kvm.
och dessutom ska man alltid be att få en exakt beräkning på U-värde på sina specifika fönster
Ett litet fönster går aldrig att få lika bra u-värde som ett stort då det tvärtom mot vad du säger är alltid glaset som isolerar mycket bättre än karmen.
Karmen är den svaga länken alltid.
du jobbar inte med att ta fram dessa beräkningar då hade du vetat ovanstående
Vilket u-värde ska fönster ha?
När man mäter u-värdet ska man göra det på en kvadratmeter glas, när skillnaden mellan temperaturen inne och ute är en grad. Man kan ange u-värdet för enbart fönstret, eller för hela konstruktionen, vilket är det mest relevanta. Att beräkna u-värdet för hela konstruktionen är det mest relevanta då beslag och annat i fönstret påverkar u-värdet. U-värde uttrycks i W/m2K – watt per kvadratmeter och Kelvin. Vill du göra en långsiktig investering som påverkar miljö och ekonomi positivt så ska du skaffa fönster med lågt U-värde. Vissa riktigt bra fönster får klassas som energifönster, och måste då ha ett U-värde på 1,2 eller lägre.
Problemet kan vara att jag mäter U-värdet på hela fönstret medan ni enbart glaset?
För mig är det dock ointressant vad glasets U-värde är om inte hela konstruktionen beräknas.
(Säkert något fel i hur jag skriver, men formeln enligt tillverkare av fönster verkar hålla med att man mäter U-värde i W/m2k precis som jag skrev ovan)
Redigerat:
Klicka här för att svara