PixieEddie
PixieEddie: Om tråden passar bättre under någon annan rubrik så flytta gärna. Innan jag ställer frågor vill jag nämna att de "skönhetsfel" (slarv) jag dokumenterar givetvis ska åtgärdas, ingetdera accepteras! Undrar lite över dörrfoder och trösklar: 1. Visst spacklar man över spikhuvuden, slipar och målar? Hos oss ser det ut som man tagit en näve spik, blundat och kastat dem mot fodret
0 svar · 780 läst
·
prototypen
prototypen: Japp, filar man på spiken så ska den var gul inuti så det är mässing rakt genom. Protte
3 svar · 1,2k läst
·
1
123abc: ASSA 410 har aldrig tillverkats i dorndjup 60mm utan finns endast i 35, 50 och 70mm men nu upptäckte du vad som var fel i mätningen. Kompletterar med en ritning av låshus 410-50 [bild]
1 svar · 1,3k läst
·
K
kedjehus1973: [citat] Det var också vad jag skrev, inte måla/olja nu såklart. Men åtgärd kan också vara något annat…
3 svar · 948 läst
·
BirgitS
BirgitS: Man bör ha tilluft även i vardagsrum även om det räcker med 1 eller 2 oavsett antalet fönster. Detta för en bra ventilation så att man andas in frisk luft i alla rum där man uppehåller sig längre stunder. Om det är varm luft på vissa ställen och kall luft på andra ställen i rummet så får man en bra luftcirkulation vilket minskar risken för att man får kalla och fuktiga
6 svar · 2,6k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Mina ursprungliga väggar lutade en aning. Lät de nya fönstren följa väggen och det ser perfekt ut. Ingen ser ju ens att väggen lutar ett par cm från golv till tak. Blev lätt med invändig salning med samma mått runt om. Är nog större risk att man ser att fönstret inte är plant med väggen eller att salningen är "ojämn".
7 svar · 3,0k läst
S
Småbrukaren: Syftade på dyckert. Då är det limmet som är starkt och dyckert som håller brädan på plats medans limmet torkar.
3 svar · 1,5k läst
·
fubar
fubar: [citat] Tack
2 svar · 689 läst
·
hajof70
hajof70: [citat] Kan nu verifiera att så är fallet. Blev alldeles lysande resultat!
19 svar · 59,5k läst
Samuel Hopstadius
Samuel Hopstadius: Jag har vänt mig till det lokala snickeriet för att få salningslister sågade i exakta mått, väldigt smidigt.
2 svar · 1,4k läst
findus42
findus42: Det är inte meningen att jag skall få uppdrag här. Det strider mot reklamförbudet i forat. Annars är jag Stockholmsbaserad och gör den sortens jobb och andra omöjligheter. Jag får uppdragen från snickerier som av olika anledningar inte kan själva. Såklart skall den gamla porten användas om det går. Självklart för att den hör till husets och för att den troligen är en bra port om
5 svar · 1,2k läst
·
FG
FG: Förmodligen är det inga problem att återanvända plåtarna du har. Om du ska ha aluminiumfönster skulle jag rekommendera att du borrar och fäster plåtarna med popnitar. Att bara använda fog/lim håller nog ett tag, men över tid med sol och vind så börjar det nog läcka. Fönsterblecket kan du förmodligen också återanvända, men om det skulle behöva bytas så verkar det inte vara
2 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Nordhem
1 svar · 669 läst
Jocce81
Jocce81: [citat] Tack. Köper kanske något sådant med mig upp nästa gång och kollar mer noga då. /Jocce
5 svar · 1,7k läst
Annie_78
Annie_78: [citat] Tack för din tips! :)
2 svar · 1,6k läst
·
V
Vante: Många av Swedoors innerdörrar finns som 10 x 23.
1 svar · 601 läst
M
_maldini_: [citat] [citat] Kanon! Tack för hjälpen!! De på länken med avigt nyckelhål verkar passa som hand i handsken! Man ser det inte på bilden jag lade in ovan, men tittar man i nyckelhålet, så är det upp och nervänt jämfört med normalfallet. Mycket bra hittat! Har lagt in en intresseanmälan så får jag se om de är kvar eller ej.
8 svar · 5,2k läst
·
R
Robert Larsson4: [citat] Element under alla fönster. Altandörren är treglas, men övriga fönster vet jag faktiskt inte. Får kika på det...
4 svar · 1,0k läst
O
[old rusty]: [citat] Helt rätt, fast bara om dom är kalla då.
15 svar · 6,7k läst
·
F
fribygg: [citat] Då kan du rimligtvis inte ha en karm som är bredare än 135 cm, så köp och montera en 13x21 dörr
23 svar · 2,9k läst
·
Jennifer Edman
Jennifer Edman: [citat] Ja men de skulle återkomma inom 5 arbetsdagar Hoppas det!
25 svar · 3,9k läst
·
F
fuentes: Hej! Har hittat 6-8 stycken enkelglasfönster som vi funderar på att sätta upp på en farstu. De har ingen karm. Jag vill inte att farstun ska bli svinkall heller, kanske att jag har den uppvärmd t.o.m. Vad är bäst att göra? Ska man sätta fönsterna "dubbelt", så man får någon form av 2-glas? Ska man köpa helt nya moderna täta fönster och montera de gamla utanpå på något vänster?
0 svar · 765 läst
MickeTyr
MickeTyr: [citat] Tack för tipset. Jag har faktiskt även hämtat in tips på lokala snickare och har fått ett par napp Golvet kommer behållas, att ersätta det med likvärdig ekparkett kommer troligtvis kosta lika mycket som fönstret så vi får hitta på någon finurlig lösning.
3 svar · 1,7k läst
·
K
Kraken3333: [citat] Ja i kontakt med dem nu, hävdar de att all är komplett när man beställer karmset. Dvs precis som du säger så kör man antingen komplett karmset eller karmsidor samt överstycke separat. Kunde dock varit lite tydligare hur karmarna ser ut och vad som ingår när man beställer dem som "set", tex gångjärn. Det är dessutom fel mått som anges när man klickar karmsetten, det står
3 svar · 803 läst
M
Mrmiagi: Hej! Jag har ett par skjutdörrar hemma med måtten 2395 x 570 mm som jag tänkt limma på spegelglas på istället för att köpa helt nya skjutdörrar. Skjutdörrarna är från ett gammalt ikea system från tidigare ägaren och består av ett skivmaterial på ca 12mm i stil med MDF med en stålram runt. Något som jag funderar över är stabiliteten, jag är orolig att skjutdörrarna inte är
0 svar · 2,4k läst
Grussladd
Grussladd: [citat] Tack så mycket! Då ska jag fortsätta mina efterforskningar, som du säger verkar det vara en rätt ovanlig lösning. Huset är från 80-talet, så det kanske är en originaldetalj. Jag hittade den andra tråden också när jag sökte på det du föreslog. Jag ska se om trådskaparen där har hittat något. Tack för tipset!
2 svar · 2,1k läst
·
Grussladd
Grussladd: [citat] Jag har precis samma problem! Har du hittat var man köper sådana ventiler?
11 svar · 2,5k läst
·
S
Senior: Utan att veta hur rummen är placerade inne i huset, tror jag att det blir snyggast och mest harmoniskt om fönstren linjerar med fönstren ovanför. Beroende på väderstreck, se till att du får in mycket ljus. Fasta eller öppningsbara? Fasta torde kunna bli mer inbrottssäkra än öppningsbara.
1 svar · 1,3k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Hallå, Ber om ursäkt för sent svar. Förstår inte riktigt frågan. Jag har inte vindduk utan en fasadskiva av träfiber. Jag tejpade alla fyra sidor utvändigt, mellan karm och fasadskiva. På bilden nedan syns inte tejpen under blecket men den är där. Huset står 30 meter från havet så vädret kan vara väldigt hårt här. Invändigt tejpade jag mellan ångbroms och karm, för
6 svar · 6,3k läst
·
B
Beetleboy: [citat] Haha! Ja det är ju en aspekt! Kommer osökt att att tänka på Kramer när han gör entré hos Seinfeld... Det blev ju en vänsterhängd dörr och gästhuset har varit i bruk ett par år nu och det känns som helt rätt val. Nu bor jag ju inte där själv utan det är gäster som hyr men vi har fått väldigt fina betyg på bokningssajten. Kanske är det på grund av dörren :D
9 svar · 10,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.