2 783 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Laga lås ytterdörr?
Halloj!
Låset på ytterdörren ser ut som Assa Entré dvs både nyckel och vred på insidan samt sån "inbrottsskyddsknapp" man trycker ner när man går hemifrån. Tror det är ett ASSA 2002. Varken dörren eller låset är särskilt nya och det ligger någonstans på att göra listan att byta men tänkte om man kan göra en tillfällig lagning.
Det är nämligen så att vredet på insidan inte går att använda för att låsa med längre, däremot går det att låsa upp med det. Alla andra funktioner fungerar som det ska. Vad kan ha gått sönder? Kan jag fixa det själv på något sätt?
Låset på ytterdörren ser ut som Assa Entré dvs både nyckel och vred på insidan samt sån "inbrottsskyddsknapp" man trycker ner när man går hemifrån. Tror det är ett ASSA 2002. Varken dörren eller låset är särskilt nya och det ligger någonstans på att göra listan att byta men tänkte om man kan göra en tillfällig lagning.
Det är nämligen så att vredet på insidan inte går att använda för att låsa med längre, däremot går det att låsa upp med det. Alla andra funktioner fungerar som det ska. Vad kan ha gått sönder? Kan jag fixa det själv på något sätt?
Jo det kan du säkert med lite tid, tålamod och händighet. (saknas något av föregående så kan en låssmed vara ett bättre val)lkn02001 skrev:
Halloj!
Låset på ytterdörren ser ut som Assa Entré dvs både nyckel och vred på insidan samt sån "inbrottsskyddsknapp" man trycker ner när man går hemifrån. Tror det är ett ASSA 2002. Varken dörren eller låset är särskilt nya och det ligger någonstans på att göra listan att byta men tänkte om man kan göra en tillfällig lagning.
Det är nämligen så att vredet på insidan inte går att använda för att låsa med längre, däremot går det att låsa upp med det. Alla andra funktioner fungerar som det ska. Vad kan ha gått sönder? Kan jag fixa det själv på något sätt?
Så här ser låset ut som du beskriver det, troligen.
https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=47090
Det brukar vara någon av smådelarna innanför vredet som har gått sönder. De brukar gå att köpa som reservdel från någon låshandlare. Har man tur kan man rentav hitta begagnade låsdelar på någon rivning.
Sånt där brukar jag reparera ibland.
Sånt där brukar jag reparera ibland.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är ett vanligt fel på det usla låset assa2002. Har samma fel. Undvik att röra den svarta plastpluppen. Man får ha en nyckel i låset på insidan. Efter ett tag börjar vredet fungera igen tills någon pillar på plastpluppen igen.
Har du t-järn monterat? Annars går de att öppna låset med ett kreditkort. Assa skickade t-järn till alla som anmälde intresse när det kommit ut I media hur lätt de gick att öppna låsen utan nyckel.
Har du t-järn monterat? Annars går de att öppna låset med ett kreditkort. Assa skickade t-järn till alla som anmälde intresse när det kommit ut I media hur lätt de gick att öppna låsen utan nyckel.
Klicka här för att svara