Halloj!

Låset på ytterdörren ser ut som Assa Entré dvs både nyckel och vred på insidan samt sån "inbrottsskyddsknapp" man trycker ner när man går hemifrån. Tror det är ett ASSA 2002. Varken dörren eller låset är särskilt nya och det ligger någonstans på att göra listan att byta men tänkte om man kan göra en tillfällig lagning.
Det är nämligen så att vredet på insidan inte går att använda för att låsa med längre, däremot går det att låsa upp med det. Alla andra funktioner fungerar som det ska. Vad kan ha gått sönder? Kan jag fixa det själv på något sätt?
 
lkn02001 lkn02001 skrev:
Halloj!

Låset på ytterdörren ser ut som Assa Entré dvs både nyckel och vred på insidan samt sån "inbrottsskyddsknapp" man trycker ner när man går hemifrån. Tror det är ett ASSA 2002. Varken dörren eller låset är särskilt nya och det ligger någonstans på att göra listan att byta men tänkte om man kan göra en tillfällig lagning.
Det är nämligen så att vredet på insidan inte går att använda för att låsa med längre, däremot går det att låsa upp med det. Alla andra funktioner fungerar som det ska. Vad kan ha gått sönder? Kan jag fixa det själv på något sätt?
Jo det kan du säkert med lite tid, tålamod och händighet. (saknas något av föregående så kan en låssmed vara ett bättre val)
Så här ser låset ut som du beskriver det, troligen.
https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=47090
 
Det brukar vara någon av smådelarna innanför vredet som har gått sönder. De brukar gå att köpa som reservdel från någon låshandlare. Har man tur kan man rentav hitta begagnade låsdelar på någon rivning.

Sånt där brukar jag reparera ibland.
 
Det är ett vanligt fel på det usla låset assa2002. Har samma fel. Undvik att röra den svarta plastpluppen. Man får ha en nyckel i låset på insidan. Efter ett tag börjar vredet fungera igen tills någon pillar på plastpluppen igen.
Har du t-järn monterat? Annars går de att öppna låset med ett kreditkort. Assa skickade t-järn till alla som anmälde intresse när det kommit ut I media hur lätt de gick att öppna låsen utan nyckel.
 
Felet ligger i låshuset och lagningen är att byta låshuset mot ett nytt.
Äldre ASSA 2002 var ett sorgebarn med många problem, de nya har en helt annan konstruktion.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.