S
sbkenneth: [citat] Det fixade sig, tack så mycket!
2 svar · 1,4k läst
·
G
grundarn84: [citat] vid ytterdörren sitter ett element som luras att det är kallt konstant så det överarbetar ju just nu. Dock har det blivit plusgrader ute nu så det drar inte lika mkt.
6 svar · 1,8k läst
1
123abc: [citat] Vad mer än spanjoletten håller igen dörren? Det enda andra alternativen jag kan tänka mig är att handtaget gått sönder så sprinten inte följer med när handtaget manövreras eller att det finns en brytsäkring som brustit, om en brytsäkring gått av så borde du kunna röra handtaget fritt även förbi öppet läge.
11 svar · 4,0k läst
·
K
Karl.K: Hej! Är på gång att köpa större fönsterpartier i aluminium som lackeras. Välrenommerade leverantörer och tillverkare. Föranodisering finns som tillval med kostar skjortan. Är detta nödvändigt? Hur stor är risken att färgen bubblar sig pga filiformkorossion? Någon som har erfarenhet?
0 svar · 671 läst
H
hempularen: Man ser för lite av omgivningen där. Jag har sett något liknande som håller ihop en "öppningsbar" dörr. Alltså om du har en dörr med putsningsbar mellanruta. I det fallet har jag för mig att man skulle skjuta den till något läge, så gick det att öppna för att putsa "insidan".
1 svar · 700 läst
·
K
Kane: [citat] Vet du att det är en bärande vägg? Har du ritningar på huset?
2 svar · 1,2k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Ah, "underhållsfri". Metallmärkena kan gå att få bort som jag beskrev, men är färgen borta är det väl omlackering på något sätt som gäller och det blir knepigt.
3 svar · 1,0k läst
·
H
Hans G2: [citat] Arbete. Dock inte målat invändigt men smygar och fönsterbrädor.
19 svar · 4,0k läst
·
N
Nygge72: Hej, är det någon som har koll energi/värmeförlust, som kan besvara min fundering tro. Vi har ett hus från -72 med 2 glasfönster. Huset ligger i Söderläge där vi har stora fönster i två rum som vetter mot söder. Det innebär kongovärme sommartid (men hjälp med värme från solen vår/höst) och kyla som strålar in kalla säsongen. vad skulle vara mest lönsamt om man inte byter
0 svar · 869 läst
Sommarstugelivet
Sommarstugelivet: [citat] oj! Sparfönster verkar ha garanti på 15 år iallafall
9 svar · 9,9k läst
E
Eva-Lotta Nordh: Har dubbel ytterdörr . Den med handtag går inte gämt med den andra dörren så en springa uppstår längst hela dörren så kyla kommer in. Går det att fixa eller måste man köpa nya dörrar som vi hoppas på att slippa. En annan sak. Vad är anledningen till detta ? [bild] [bild]
0 svar · 1,7k läst
·
T
Tompafix: [citat] Sedan är det inte ovanligt med sprickor i gipsskarvar, speciellt i hus från förr då de satte skarvarna längs med fönster och dörrar, stället för ovanför dörrar och fönster som de gör idag. Sedan kan ju huset ha satt sig sig lite ovan dörren. Det sattes inte in så stora avväxlingar förr. Det håller men har lite nedböjningar :D
3 svar · 1,3k läst
M
mxjolle: Jag använde en mindre kofot under hela spaltventilen, tror det räckte med Bahco WBMF190. Annars använde jag modellen större, minns inte riktigt. Men visst, lite försiktig behöver man vara så man inte trycker in trät i fönstret med kofoten. Spikarna är räfflade (om det heter så?) Dvs har små gängor typ. Därför de sitter rätt bra..
3 svar · 2,5k läst
·
Okarlsson
Okarlsson: Jag funderar på om det inte ser lustigt ut med spröjs i två färger. Man ser ju sällan spröjsen rakt bakifrån och då kommer du se båda färgerna.
2 svar · 1,2k läst
F
filipstorm: Tackar, fixade verktyget och breddade karmarna. Nu funkar dörren fint!
6 svar · 13,1k läst
·
Singenjören89
Singenjören89: [citat] [citat] Tack! Hittade trycktät på Bauhaus. Inte helt lätt att komma åt med "nosen" på popnitstången, jag använde en liten mutter som spets men kanske finns bättre sätt?
4 svar · 4,7k läst
·
1
123abc: [citat] After you remove the thumbturn you need to check if the two connecting screws for the spindle that also holds the lock cylinder are tighten, you shouldn't just tighten the screws if it's loose you need to make sure that the spindle for the thumbturn and the cylinder connecting bar engage correctly with the lock case (if not the lock case might be damaged). You should also check that the
14 svar · 2,9k läst
·
traceour
traceour: [citat] Yees, fick borra upp några hål och bända upp nedre fästena, länken till den nedre skenan gått av(skitkonstruktion) ersatte med skruv och mutter
2 svar · 1,8k läst
·
F
fribygg: [citat] Jag skulle välja en elhyvel för att ta bort oönskat trä, det är snabbt billigt och går lätt att justera bågarna så de passar i facken.
48 svar · 9,7k läst
·
1
123abc: För rengöring duger ASSA De-icer bra bara att spreja på och torka av. Däremot så låter det som om du har andra bekymmer med att dra igen dörren. Normalt läggs lite fett på fallkolvens anläggningsyta därefter dras dörren igen några gånger sedan dras överblivet fett bort med fingret från fallkolv och slutbleck, kvar blir då en glidyta. Om du har ett 2002 som har några år på
1 svar · 1,6k läst
L
Lasselano: Hej. Monteringsanvisningen ingår i brandcertifikatet så står det euroklass A1 i den så är det det som gäller.
1 svar · 2,4k läst
L
L-L: Ytterdörrbladet i Teak har vitnat trots upprepade behandling av Teakolja. Dörrtillverkarens konsumentombudsman tillstyrkte byte av dörrblad av båda dörrarna. Från det att vi köpte dörrarna med karmar och sidoljus har dörrkarmarna fått nya karmyttermått. Dörrtillverkaren tillverkar nya dörrblad efter det gamla karmmåttet men efter två besök av snickare har man inte lyckats få
0 svar · 917 läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Då är det dags att kitta om fönstren till sommaren, mao! Jag har samma planer.
13 svar · 3,3k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Har också satt in 21 dörrar överallt där det satt 20 förr. Det är en enorm skillnad, 20-dörrar känns som att man kryper in i en liten stuga i jämförelse. Funkar i friggebodar eller liknande kanske, alternativt i gamla hus med väldigt lågt i taket där man vill få en bra proportion. Känns dessutom som att när man går och är precis i steget med ena benet rakt så är man
3 svar · 1,7k läst
L
Lasselano: [citat] Min tanke var att när dörren hängdes tillbaka i karmen kan man av misstag ha kört in "tungan" i karmdelen för långt i dörrdelen. Det är ju en fördjupning i dörrdelens metallbricka som ska klicka in i karmdelens hål men är man lite för ivrig och ovan tänker man kanske inte på det och bara kör på.
7 svar · 6,0k läst
·
fam-lundborg
fam-lundborg: [citat] Visserligen en fråga för färghandeln, om det finns någon färg som funkar på både folien och de nya (presumtiva) fönsterlisterna. Om så, så verkar detta det minst arbetskrävande sättet och ändå få bort småhus-produktions-känslan.
10 svar · 3,1k läst
I
Installation: [citat] Då hamnar kravet förmodligen på väggarna där dörrbladet så fint smiter in mellan.
12 svar · 15,4k läst
·
K
kuntri: Hawa har en lösning: https://www.hawa.com/inspiration/product-inspiration/hawa-junior-acoustics
5 svar · 14,5k läst
1
123abc: [citat] Du använder orderblanketten och fyller i uppgifterna, det krävs en helt ifylld blankett för att kunna skapa ett artikelnummer men orderblanketten är det som används som orderunderlag vid beställning. https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/oem/order/Orderblankett%20Spanjolett%20ASSA%20ABLOY.pdf
11 svar · 35,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.