2 085 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Fönstervred
Min grabb har köpt ett hus och håller på att renovera invändigt. Fönstren är H fönster som öppnas med ett vred som sitter i mitten nedtill, vet inte fabrikat. När han målade dessa så skruvade han loss vredet och drog ut det.
Nu när han skall sätta tillbaka vreden, så skall de först in i ett slags plastlager som sitter ytterst och sedan skall den kvadratiska axeln in i en metallskena som sitter längre in.
Problemet är att metallskenan åker ner en bit när man drar ut vredet, så det är omöjligt att sätta tillbaka vredet.
Någon som varit med om detta??
Nu när han skall sätta tillbaka vreden, så skall de först in i ett slags plastlager som sitter ytterst och sedan skall den kvadratiska axeln in i en metallskena som sitter längre in.
Problemet är att metallskenan åker ner en bit när man drar ut vredet, så det är omöjligt att sätta tillbaka vredet.
Tyvärr inte, vredet var i låst läge när han plockade ut dom.
Går den inte att vrida på själva plastlocket som vredet sitter på?Dom flesta fönstren brukar vara så att när man tar bort vredet så brukar själva plast locket gå att vrida så kommer skruvarna fram.Fabrikaten brukar stå på undersidan av fönstret eller på någon av gavlarna.B Bosse Olsson1 skrev:
Vredet är bortskruvat och fönstret är stängt och låst. För att sätta tillbaka vredet så sticker man in det genom plastlagret och ungefär hålvägs in så skall fyrkantsaxeln genom själva spanjoletten. Där är det stopp eftersom spanjoletten har glidit ner och man kan inte fånga det genom att böja vredet.V växelventil skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 516 inlägg
Du får peta in en lång smal skruvmejsel och peta upp spanjoletten så den kommer i rätt läge, har du tur så "fastnar" den tills du får in axeln. Om inte så borde du kunna köra in lite fett av något slag, då kanske fettet klistrar fast spanjoletten i rätt läge ett ögonblick.
Okej råkade ut för samma som dig att hantaget började gå trögt och till slut gick det inte vrida handtaget(gick inte öppna fönstret) så fick jag loss hantaget men kunde inte öppna fönstret och vred på kåpan till vredet och då kom skruvarna fram till låskistan och kunde skjuta upp låset så jag fick in handtaget och kunde öppna fönstert.Har hört ryckten om att insekter bygger gärna bon i skenorna som axlarna löper i och visst var det mycket skit där trots fönstert var bara 4 år gammalt.B Bosse Olsson1 skrev:Vredet är bortskruvat och fönstret är stängt och låst. För att sätta tillbaka vredet så sticker man in det genom plastlagret och ungefär hålvägs in så skall fyrkantsaxeln genom själva spanjoletten. Där är det stopp eftersom spanjoletten har glidit ner och man kan inte fånga det genom att böja vredet.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 553 inlägg
Hej och välkommen till forumet.B Bosse Olsson1 skrev:Min grabb har köpt ett hus och håller på att renovera invändigt. Fönstren är H fönster som öppnas med ett vred som sitter i mitten nedtill, vet inte fabrikat. När han målade dessa så skruvade han loss vredet och drog ut det.
Hur långt har låskassen(* ramlat ner? Kan du skaffa en roddarpinne med rätt grovlek, och fila den lite spetsig så att den går att sticka in i hålet. På så vis kan du öppna fönstret och kommer åt att trycka upp låskassen medan du trär in handtaget. Det borde sitta någon sorts bleck eller nåt som ska hindra låskassen från att ramla ner på det viset. Kan ju vara läge att åtgärda när ni fått upp fönstret.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...dorrbeslag/dorr-lasbeslag/roddarpinne-316389/
(* det fyrkantiga hålet sitter i "låskassen", som överför den vridande rörelsen du gör med handtaget, till att dra in och ut spanjolettstängerna.
Tack för svaret. När jag läser ditt svar så fick jag en idé som jag skall testa. Skall göra precis som du skriver men även slipa axeln rund en bit, så jag kan vinkla ner den för att fånga låskistan.
Tack för svaret återkommer när jag vet hur det funkade.
Tack för svaret återkommer när jag vet hur det funkade.
mitt tips är att ta en smal liten skruvmejsel och pilla upp vredet. Utan att ta bort skruvmejseln sticker du in en bred flat skruvmejsel på diagonalen och vrider upp låset.B Bosse Olsson1 skrev:Min grabb har köpt ett hus och håller på att renovera invändigt. Fönstren är H fönster som öppnas med ett vred som sitter i mitten nedtill, vet inte fabrikat. När han målade dessa så skruvade han loss vredet och drog ut det.
Tack, tror ha provade det men hade ingen mejsel som funkade.
Skall ha det som alternativ.
Skall ha det som alternativ.
Jag hade använt en bredare spårskruvmejsel eller 2st mindre och påverkar roddaren tills fönstret är i öppet läge och öppnat fönstret lite och sedan satt dit handtaget.
Oftast går det att styra in sprinten i roddaren utan att fönstret öppnas först men om sprinten är i kort så kan det ibland vara lite bökigt.
Om spanjoletten sliten så kanske även den bör bytas
Oftast går det att styra in sprinten i roddaren utan att fönstret öppnas först men om sprinten är i kort så kan det ibland vara lite bökigt.
Om spanjoletten sliten så kanske även den bör bytas
Klicka här för att svara