Hej,
Jag bor i ett lägenhetshus med säkerhetsdörrar. Flera tätningslister har sett sina bättre dagar och jag har nu bemödat mig med att byta ut de. Eftersom jag är lite bekväm av mig har jag bara tagit de lister som fanns i föreningens förråd (tesa moll e-profile). Har nu tagit bort en och lagt till två (en saknades på dörren. Märker nu att det är en tydlig glipa längst ner, men inte högst upp för där är den tät. Detta är gissningsvis inget jag har skapat här och nu. Är dörren eller karmen felmonterad? Kan det vara något annat? Rycker jag i dörren rör den sig inåt.
Slutligen: hur åtgärdar jag detta?
Jag bor i ett lägenhetshus med säkerhetsdörrar. Flera tätningslister har sett sina bättre dagar och jag har nu bemödat mig med att byta ut de. Eftersom jag är lite bekväm av mig har jag bara tagit de lister som fanns i föreningens förråd (tesa moll e-profile). Har nu tagit bort en och lagt till två (en saknades på dörren. Märker nu att det är en tydlig glipa längst ner, men inte högst upp för där är den tät. Detta är gissningsvis inget jag har skapat här och nu. Är dörren eller karmen felmonterad? Kan det vara något annat? Rycker jag i dörren rör den sig inåt.
Slutligen: hur åtgärdar jag detta?
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Det drar lite, men det är ju mot trapphuset så det är inte kallt direkt. Glipan går gradvis från tät högst upp till kanske 4-5 millimeter längst ner. Finns väl ingen tätningslist som blir gradvis tjockare? Självklart kan jag ha en annan tätningslist i botten, men det är sidorna jag stör mig på. Är det enkelt att justera karm/dörr så gör jag gärna det.Jonatan79 skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden