24 162 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Ny altandörr läcker, snickaren lyckas inte få tätt på 3 försök
Hej. Vi köpte vårt hus tidigare i år och flyttade in i somras. Tidigare ägare hade fått en fuktskada vid altandörren som var original från byggår 1999. Dörren byttes ut och fuktskadorna runt dörren åtgärdades, dels skadad gipsskiva i väggen vid dörren samt under golvmattan behövde torkas etc.
Besiktningen bedömde läckage kom från altandörren runt kanterna. Denna samt fönster ovanför byttes också ut. Arbetet skedde jan 2021 och var på entreprenad hos stor fönstertillverkare som i sin tur tog in en lokal liten snickarfirma för arbetet. Sedan dess har dem fått vara här och åtgärda fortsatt läckage 3 gånger nu. Fortsätter dock läcka.
Smygen på båda sidor i nederkant är mättad med fukt cirka 10cm upp från golvet. Har börjat sprida sig lite upp i gipsväggen med samt på golvlisten intill. Fönstergubben på stora firman verkar vara hyfsat tillmötesgående men inför förra gången de var här krävdes nästan övertalning och det var prat om att väggen kan vara otät på något annat ställe så att det läcker in. Jag tycker det låter jättekonstigt att väggen skulle läcka någon annanstans och sedan bara blöta ner smygen vid altandörren för allt annat än snustorrt i syll 15cm från dörren tex. Där är det taget ett inspektionshål.
Jag bifogar bilder nedan. Det syns var smygen har svullat. Samtidigt förstår jag inte hur det kan läcka in så. Men jag kan inget om dörrmontage och har noll koll på hur det ser ut bakom det allra yttersta ögat ser. Har funderar mycket på det här förstås, noteradw här om dagen att det läckte in fortsatt, trots att presenning som täcker är uppsatt som skydd. Såg då att presenningen lossnat lite i nederkant och det var stående vatten på bleckwt utanför dörren. Plåten verkar ju vara uppvikt dock så borde inte läcka in? Vad tror ni om detta?
Besiktningen bedömde läckage kom från altandörren runt kanterna. Denna samt fönster ovanför byttes också ut. Arbetet skedde jan 2021 och var på entreprenad hos stor fönstertillverkare som i sin tur tog in en lokal liten snickarfirma för arbetet. Sedan dess har dem fått vara här och åtgärda fortsatt läckage 3 gånger nu. Fortsätter dock läcka.
Smygen på båda sidor i nederkant är mättad med fukt cirka 10cm upp från golvet. Har börjat sprida sig lite upp i gipsväggen med samt på golvlisten intill. Fönstergubben på stora firman verkar vara hyfsat tillmötesgående men inför förra gången de var här krävdes nästan övertalning och det var prat om att väggen kan vara otät på något annat ställe så att det läcker in. Jag tycker det låter jättekonstigt att väggen skulle läcka någon annanstans och sedan bara blöta ner smygen vid altandörren för allt annat än snustorrt i syll 15cm från dörren tex. Där är det taget ett inspektionshål.
Jag bifogar bilder nedan. Det syns var smygen har svullat. Samtidigt förstår jag inte hur det kan läcka in så. Men jag kan inget om dörrmontage och har noll koll på hur det ser ut bakom det allra yttersta ögat ser. Har funderar mycket på det här förstås, noteradw här om dagen att det läckte in fortsatt, trots att presenning som täcker är uppsatt som skydd. Såg då att presenningen lossnat lite i nederkant och det var stående vatten på bleckwt utanför dörren. Plåten verkar ju vara uppvikt dock så borde inte läcka in? Vad tror ni om detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat av moderator:
Lite svårt att bilda sig en uppfattning pga alla närbilder. Men plåtarbetet ser ut att vara lite B faktiskt.
Har du någon bild från lite längre avstånd?
Ibland kan vatten vandra bakom teglet och rinna ned. Hur ser det ut ovanför fönster/dörr?
Har du någon bild från lite längre avstånd?
Ibland kan vatten vandra bakom teglet och rinna ned. Hur ser det ut ovanför fönster/dörr?
En av bilderna är tagna uppåt, lite knepigt att förstå av bilden kanske. Där dörren tar slut i överkant sitter sedan ett fönster monterat, också med plåtbleck runtom. Hur är själva dörren tätad vanligtvis? Även om vatten passerar förbi plåtblecken borde det väl vara någon tätningslist för att hindra att vatten tar sig in mellan dörr och tegelfasad? Det finns ingen synlig skada av vatten någonstans högre upp utan det är bara i botten av smygen.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Det är inte särskilt många droppar vatten som krävs för att få de där skadorna i formpressat sågspån. Det kryper dessutom med lätthet in om det blir fuktigt när man skurar eller när man går in med blöta skor. Jag har liknande skador i listverk som aldrig varit utsatt för annat vatten än det i trasan vid avtorkning av en bänkyta...
Nu är det säkert inte det som är problemet, men det är inga stora mängder fukt som lett till de skadorna.
Av egen erfarenhet kan jag också säga att det är nästintill omöjligt att få tätt när det väl läcker, om man inte börjar om från början. Och när man nu monterar ned blecken nästa gång så kan man ju exempelvis krita ytorna så att man ser vart fukten har runnit. Annars så blir det lätt bara en fortsatt gissningslek.
Nu är det säkert inte det som är problemet, men det är inga stora mängder fukt som lett till de skadorna.
Av egen erfarenhet kan jag också säga att det är nästintill omöjligt att få tätt när det väl läcker, om man inte börjar om från början. Och när man nu monterar ned blecken nästa gång så kan man ju exempelvis krita ytorna så att man ser vart fukten har runnit. Annars så blir det lätt bara en fortsatt gissningslek.
Hur ser det ut vid dörren? Har du bak-lut mot dörren? och vad har du för tätskikt? på altanen? Skulle vara intressant och se en bild på dörröppningen utifrån.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Är det ett extremt utsatt läge eller vad? Det är ju ingenting som ser alarmerande dåligt ut på det viset så man får ju nästan för sig att det störtregnar dagligen och vind trycker det mot dörren.
Det är nog tyvärr inte så som du säger, även om jag hoppas det. Fukten har gått upp och missfärgat tapeten precis bredvid också. Även golvlisten är blöt. Har sista dagarna försökt torka ur lite för att begränsa skadan. Så lagt flera lager hushållspapper mot ytan ocg det blir helt mättat på någon eller några timmar, har gjort om detta säkert 7 gånger utan att det slutat blöta ner pappret, dock mindre och mindre varje gång.pacman42 skrev:
Det är inte särskilt många droppar vatten som krävs för att få de där skadorna i formpressat sågspån. Det kryper dessutom med lätthet in om det blir fuktigt när man skurar eller när man går in med blöta skor. Jag har liknande skador i listverk som aldrig varit utsatt för annat vatten än det i trasan vid avtorkning av en bänkyta...
Det där med krita var ju en bra idé!
Det blir ju stående vatten på under blecket som sitter utanför dörren, så verkar inte vara något bra fall i alla fall.Ludde Jakobsson skrev:
Tätskikt vart? vad menar du med "på altanen?"
Det finns bilder tagna utifrån, har smusslatcin kameran bakom presenningen som jag spänt upp för att tikkfälligt få stopp på skadorna.
Det är nog den vägg som får mest väder visserligen. Men är en vanlig villaträdgård runt, lite häckar och omgivande hus 20 meter bort. Så inget fullkomligt blåshål eller så.S Stefan1972 skrev:
Det är svårt att se på bilderna hur det ser ut under och vid blecket som sitter mot tröskeln mot altandörren. Jag skulle titta där först och se om det är så att vatten kan rinna in under blecket alt bakåt på blecket.K kurlakarl skrev:
Frågan är om det är dörrinstallationen eller fasadkonstruktionen som är problemet. Var ska vattnet ta vägen är det tänkt? Det finns ju inget konventionellt överbleck.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
tänker ju mest på om det ändå inte är så att det rinner in någon annanstans. Ibland kan vatten krypa ganska osynligt och blöta ner mest där det landar och annat material suger i sig mer. Är det inte mer utsatt än andra byggnader så låter det ju helt sjukt om det som syns på bilderna skulle läcka så pass.K kurlakarl skrev:
Har du som oss plåt ovanför dörren inne i tegelöppningen? Har du tegelfasad utanpå träregelverk med luftsplt mellan? Vi har så på entredörren och altandörrar. Vet att det kan bli problem att vattnet stannar kvar/rinner fel in i fasaden istället för ut om den plåtbiten inte är bockad så att det kan rinna ut
Vatten kan rinna in ovanför dörren i otäta tegelfogar, hål eller trasigt tegel. Försök täta sådana om du kan. Hos oss rann vatten in i uterummet innan jag tätade så
Vatten kan rinna in ovanför dörren i otäta tegelfogar, hål eller trasigt tegel. Försök täta sådana om du kan. Hos oss rann vatten in i uterummet innan jag tätade så
Logga in
Skapa konto