Hej

Vi bygger ett nytt hus som levererades 24 aug grubdmålat av fabrik från Vårgårdahus. Råsponten kom upp några dagar senare och taket blev klart i mitten på sep. Vi tog beslutet att måla själva till våren då det skulle kosta runt 90tkr utan färg att få det målat.

Vi har aldrig bott i hus tidigare och säljaren sa att det var ok att måla till våren.

Igår lade jag dock märke till svartmögel på råsponten utomhus. Ev även på regeln som håller i vindskivan. Se bild.

Vad gör vi åt det här? Är det vårt ansvar, husleverantören eller entreprenören som bygger? Går det bra att tvätta med mögelfri och måla över till våren? borde vi oroa oss att möglet tar sig in på vinden?

Mvh
Daniel

• Nybyggt hus med råspont och svartmögel på vägg och under takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av ett hustak med synligt svartmögel på råsponten och en vindskiva mot en mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Bara att tvätta, dock ser det ut att vara lite väl mycket under taket. Kolla att det inte är otät vid gavelbräda. Kan tycka att ni borde ha grundmålat i år åtminstone.

Jag ringde JAPE och frågade vad de rekommenderade och de svarade att jag skulle köpa "prick-fri" och sedan en lågtryck sprej typ deras frisprutan. Sedan fanns det även en lans man kunde sätta på för att nå upp till nock om inte stegen räcker. De sa att det här är bra förebyggande nu över vintern. Sedan till våren göra om behandlingen, vänta 24 timmar och därefter måla med nån målartvätt. Sedan grundmåla så att man inte målar in möglet. Jag skulle göra det någon dag när det inte är minusgrader och tidigt på morgonen om det är låga temperaturer. huvudsaken att det får sitta över dagen. Jag kan hålla med om att vi borde grundmålat. Enklare sagt än gjort. Entreprenaden ville ha 90 000 för att måla hela huset och sa inget om att bara grundmåla utsatta partier. Visst det kunde vi ju ha tänkt på men jag litade på dem.. vilket tydligen inte är ok.

Eller också köper du bensaltensid och späder själv till en bråkdel av priset.

• Gilla
Toblund
  • Laddar…
Ta bara och tvätta enlig din plan och sedan målar du till våren.

Det blir sådär på råspont ibland. Ser likadant ut på förrådet jag byggde härom året. Mitt på en planka, inomhus under tak (ej uppvärmt har det möglat som på din bild. Det sprider sig dock inte och bara är där. Alla brädor kommer från samma hög från sågverket.

Om det finns förutsättningar för mögel att växa på din vind så kommer det göra det, oavsett denna tillväxt utomhus. Är huset byggt korrekt finns ej förutsättningar för mögelpåväxt.

Tack för tipsen! Vad rekommenderar ni att tvätta med till våren? Målartvätt eller fasadtvätt? Jag hittar lite olika. Vissa ska man skölja, andra ska man bara spruta på och låta torka innan målning.

du behöver nog inte tvätta alls..........det är ganska normalt att det blir sådär. Se till att det är torrt när du målar och borsta bort det värsta så kommer det inte påverka någonting. Så där blir det när förutsättningarna är de rätta och det kan det bli i virkeshögar ibland om fukthalten är rätt och det inte torkar snabbt nog. Så fort brädorna används och luftas så försvinner förutsättningarna och det dör ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.