Byggahus.se
Jag funderar på hur man skulle kunna göra för att få till putade "foder" runt fönster och dörrar.
Mitt bekymmer är att fasade består av putsad frigolit och därför tror jag det blir svårt med den extra vikten om man ska bygga upp foder bara med puts, eller har jag fel? (Det handlar kanske om ca 10 mm tjocklek)
Lite som runt dörren på bilden men inte fullt så tjockt foder:
Putsad fasad med tjocka, utstickande foder runt en vit ytterdörr och fönster, närbild i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lösning jag funderat på är om man kan fästa tunna frigolitremsor på befintlig puts med lim/skruv, näta och sedan ett tunt lager puts?
Skulle detta funka eller är det bättre att borra och fästa nätet med långa skruv genom frigoliten in i tegel/lecaväggen?
 
Varför foder öht ? Låter som en kraschprojekt :(
 
Vi skulle vilja ha foder av flera skäl, dels för att vi tycker att det är snyggt men det skulle även tillföra en del praktiska nyttoaspekter i vårt fall.

Hittar vi en lämplig metod så vill vi även ha "utputsade" hörn, även här både för att det är snyggt och att det blir praktiskt.

Det praktiska ligger i att vi kommer att byta ett antal fönster de närmsta åren och några till en annan storlek/form. Detta gör att vi även kommer att behöva putsa om fasaden och har man då dessa naturliga "brott" kan man ta en bit i taget utan att det blir fult.
 
Åkaj, jag skulle frågat en målare eller murare. Lite Risky om ni inte fäster det ordentligt i originalfasaden kanske.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Tror att det finns färdiga omfattningar att köpa. Skulle kolla med sto eller caparol.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Tror att det finns färdiga omfattningar att köpa. Skulle kolla med sto eller caparol.
Bra tips! Det ska jag kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.