Har funderat på var man behöver ha insektsnät. Sökt på nätet, forum och frågat en del folk. Men ingen verkar ha ett bra svar.

Håller på att bygga hus nu och i taket har vi luftspalt under råsponten och har satt insektsnät vid takfot och nock. Väggarna har liggande panel (och alltså vertikal läkt) och luftspalten där är skyddad med musband längst ner. Men funderar på hur jag bör göra längst upp. Bör man sätta insektsnät där? Kan inte se någonstans att det behövs och ingen jag pratat med har själv gjort så. Men jag tänker att det borde vara fritt för insekter och getingar att flyga rätt in mellan panel och vindpapp och bygga bo. Och även om jag sätter nät längst upp så kommer säkerligen insekter in längst ner eftersom musbandet inte är så finmaskigt. Är det så att insekter bara gillar tak och möss gillar väggar? :D

Min fråga är alltså behövs insektsnät för att täppa till luftning uppe och/eller nere på ytterväggar? Om inte, varför behövs det inte?

J
Insekter av olika storlekar kan inte hindras att komma in , så det med öppet nertill Tja , klart en geting kan bygga men det är smalt bakom panelen och dom vill gärna ha lite plats att bygga på , och går gärna in via takfoten eller under takpannorna som är ett populärt ställe , där verkar det vara stopp . Inget att fundera på låt det vara
Klart det finns andra med annan uppfattning

• Gilla
villeg
  • Laddar…
Ok. Tack för svar. Då får det bli så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.