9 330 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Ytterpanel utan fas eller lockpanel
Hej!
Håller på att planera för ett bygge av ett fritidshus i havsnära lägen men ej direkt vid vattnet (omgivet av skog). För att spara pengar samt få det utseende jag vill ha på fasaden som skall järnvitrolas, funderar jag om det vore ok att använda enkla fasadbrädor stående (exempel enligt bild) utan att använda lockpanel.
Normalt använder man ju då en bräda med en eller flera falser eller en lockläkt för att få en tät fasad men istället planerar jag att sätta brädorna dikt an mot varandra för att få så liten glipa som möjligt. Den eventuella glipa som ändå blir ger då det estetiska vädet jag är ute efter.

Nu undrar jag hur dumt detta är ur ett hållbarhetsperspektiv för huset i stort? Jag förstår ju att lockläkt samt falser har en funktion förutom det estetiska men samtidigt har man ju en vind och vattenavisade duk innanför panelen som skall ta eventuell genomträngning av vatten. Vidare sitter ju inte panelbrädorna direkt mot väggen utan på en 45x45 mm regel på insidan.
Jag blev inspirerad till denna lösning, då jag nyss var i Tyskland på besök och bodde i ett påkostad nybyggt hus där fasaden medeveten var satt med 1 cm glipor mellan fasadbrädorna.
Jag skulle vara nyfiken på att höra era kommentarer på denna ide`
Håller på att planera för ett bygge av ett fritidshus i havsnära lägen men ej direkt vid vattnet (omgivet av skog). För att spara pengar samt få det utseende jag vill ha på fasaden som skall järnvitrolas, funderar jag om det vore ok att använda enkla fasadbrädor stående (exempel enligt bild) utan att använda lockpanel.
Normalt använder man ju då en bräda med en eller flera falser eller en lockläkt för att få en tät fasad men istället planerar jag att sätta brädorna dikt an mot varandra för att få så liten glipa som möjligt. Den eventuella glipa som ändå blir ger då det estetiska vädet jag är ute efter.

Nu undrar jag hur dumt detta är ur ett hållbarhetsperspektiv för huset i stort? Jag förstår ju att lockläkt samt falser har en funktion förutom det estetiska men samtidigt har man ju en vind och vattenavisade duk innanför panelen som skall ta eventuell genomträngning av vatten. Vidare sitter ju inte panelbrädorna direkt mot väggen utan på en 45x45 mm regel på insidan.
Jag blev inspirerad till denna lösning, då jag nyss var i Tyskland på besök och bodde i ett påkostad nybyggt hus där fasaden medeveten var satt med 1 cm glipor mellan fasadbrädorna.
Jag skulle vara nyfiken på att höra era kommentarer på denna ide`
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag avråder från att bara sätta brädorna kant i kant. Du får visserligen springor mellan dem när virket torkar, men detta sker alltid ojämnt beroende på väderstreck, skärmtak etc. Dessutom är det inte bra med så otäta fasader, bl.a. av det skälet att springorna fungerar som ingångar för möss. Det bästa är att använda någon form av fasspont. Du kan också fräsa spår i kanterna och sedan använda lösa fjädrar. De senare kan tillverkas av tunn (6-7 mm) furuplywood som strimlas. Gör du fjädern tillräckligt bred så kan du från början konstruera en större springa som gör att torkningen märks mindre.
Klicka här för att svara
