Om det är så illa tycker jag att det är dags för litet konsummentaktivism i Sverige. Man skall inte behöva godkänna odugligt virke.
Finsågat som är hyvlat på fel sida är totalt odugligt till fasader.

Säkert finns det affärsintressen som försöker få oss att tro att måttnogrannheten på sågade bräder inte duger men det är skräpprat.

Tack så mycket för engagemanget! Det lutar nog åt 170-brädor och hoppas att de inte spricker.

Finns en en relativt stor såg här i närheten som enbart sågar och säljer vidare till hyvlerier. Där köper folk ohyvlat virke till bra pris och använder till sina fasader och annat. Jag valde dock dimensionshyvlat från annat håll och det är inte många brädor som spruckit efter sju år.

/Mats

Bror köpte 170 panel 22mm och spikade 3" i yttersidorna, 4" genom locklisten ner mellan bottenbrädorna.
En del av panelen är nu sprucken, jag tror att en del sprack redan när listen spikades...

Jag ska nu klä mitt hus med 170x28, dvs lite tjockare panel.
Hur tycker ni att jag ska göra för att det inte ska spricka? Är det bäst med en spik i mitten på bottenbrädan?
Inte en i vardera yttersida, dold av locklisten som många förespråkar?

M
Bottenbrädor spikas obönhörligen (;)) med en 3” spik i mitten, 30cm från ändträ. Tycker jag :)
Lockläkten spikas med 4” mellan bottenbrädorna men här räcker det gott med 15-20cm från ändträ.

Typ som heimlaga redan beskrivit :)

När jag klädde om min söder-sida för 6 år sedan så satte jag 170 mm breda och de spikade jag på inrådan i ytterkant, bakom läkten. En spik per spikläkt/rad, växelvis vänster/höger sida av brädan. Jag har inte en enda synlig spricka efter dessa 6 år vilket jag tycker är bra.

Nu bygger jag ett garage och det kommer bli samma lösning där.

QUOTE="Marcussjogren, post: 3108689, member: 154669"]Bottenbrädor spikas obönhörligen (;)) med en 3” spik i mitten, 30cm från ändträ. Tycker jag :)
Lockläkten spikas med 4” mellan bottenbrädorna men här räcker det gott med 15-20cm från ändträ.
:)[/QUOTE]

Varför spika bottenbrädorna 30 cm från ändträ medan lockläkten 15-20 cm från ändträ? Jag gör hellre tvärtom då den smala lockläkten lättare spricker. Men främst är man väl tvungen att spika där spikläkten sitter. Eller har du en spikläkt för bottenbrädan och en för locken?

Jag har även spikat lockläkten med 3 tum och inget har lossnat. Då jag har 28x70 spikläkt tänker jag att även en 75 mm spik går helt igenom spikläkten. 22+22+28=72 mm Har man 34 mm spikläkt fattas det 3 mm till att spiken går helt igenom. Det ska vara för att den är grövre som den sitter bättre men då borde det ju även gälla bottenbrädorna.

/Mats

Att du använder 4 tum för lockläkten är utifrån att panelen spikas i mitten och att sedan lockläkten ska hålla kanterna på panelbrädan. Prova att dra ut 3 tum respektive 4 tum som spikats så märker du skillnad på hur de sitter fast, även om spikläkten bara är 28 mm;) Och att du kan använda 3 tum till bottenbrädorna beror på konstruktion med lockläkten. Generellt teoretiskt skulle du kunna fästa panelbrädan så den enbart hänger kvar i lod, sedan hålls den kvar av lockläckten.

Jo det är nog så tanken är och det stämmer ju att en fyrtum sitter bra mycket hårdare. Det jag märkt är att man ibland råkar på en spiläkt med så dåligt trä att spien inte sitter för den skull.

Annars var det ju en intressant tanke att fästa bottenbrädan med bara en spik. Håller på att spika panel på ett garage. Kanske ska testa på en vägg ☺️

Mats

För övrigt kör jag med 90 mm spik med spipistol nu. Går väldigt snabbt tycker jag. Har minskat islagskraften och gå efter med ett hammarslag där det behövs. Går ändå mycket snabbare och så slipper jag tennisarmbåge.

Mats

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om någon jävel har hyvlat kärnsidan skall man naturligtvis ha pengarna tillbaka. Det skitvirket duger bara till betongformar. Sådant virke sätter man helt enkelt inte upp på en vägg om man har någon sorts rudimentär kvalitetsmedvetenhet eller yrkesstolthet kombinerat med en liten aning yrkeskunskap.
På de sågar som jag känner till hyvlar man först en (vet ej vad den är från början, kanske 50mm tjock) plank runt om för att efter att plankan kommit ut ur hyveln direkt gå till en bandsåg som står efter hyveln där plankan delas i två brädor och då får man alltid en bräda som är hyvlad på fel sida, så varannan bräda ska man lämna kvar på sågen.

S senmathal skrev:
Annars var det ju en intressant tanke att fästa bottenbrädan med bara en spik. Håller på att spika panel på ett garage. Kanske ska testa på en vägg ☺️
Mats
Om du testar så sätt åtminstone två så den fixeras i lod lite anpassat efter längd på panelbrädan, men efter målning, om du gör det, så låser ju även färgen i sidled.

Om ni avsätta 25 min finns en bra film från Svenskt trä om dagens produktion och användning eller så får ni hoppa till avsnitt som kan vara intressanta. Finns ett avsnitt från sågverk.

A AndersS skrev:
Om du testar så sätt åtminstone två så den fixeras i lod lite anpassat efter längd på panelbrädan, men efter målning, om du gör det, så låser ju även färgen i sidled.
Det var väl lite skämt men man skulle ju som experiment kunna testa på fem tio brädor. En spik upptil en nertill och en på mitten så blir det nog perfekt. Jag använder slamfärg och den gissar jag har begränsande låsande effekt.

Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.