Hej,

Har haft en droppande vattenutkastare som när jag skulle byta upptäckte att det ser oroväckande ut i nederkant bakom fasadvirket.

Har tagit bort ett par plankor som kan ses på bilderna.

Hur bör jag gå vidare?
Bryta bort fler tills det ser bra ut och byta enbart de blöta småbitarna?
Kan virket torka och "lösa sig självt"?
Kan det se ut så här runt hela huset? Normalt?

Tänker på alla ev kommande problem samt om man ska sälja.

• Vägg med fasadvirke borttaget visar fuktskador på reglar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada på träfasad med borttagna plankor och synlig fuktmarkering på underliggande virke.
    Skapa konto
  • Vattenskadat trä och murken nederkant bakom fasadvirke vid en vattenutkastare.
    Skapa konto
Har du golv ute på fler ställen?
Det är ju en risk att lägga trall så nära underkanten på panelen då det riskerar att öka fuktbelastningen, så jag hade nog kollat i första hand där du har liknande montering

• Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
Om det fanns tid när man bygger hus, skulle alla brädor fått stå i olja en stund, och ändträet målats innan panelen monteras. Men då det inte görs, ser det typ ut som hos dig på de flesta hus, ändträet är ju inte möjlig att måla vid tex altaner mm.
Det du visar är inte bra, men ganska normalt.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Jag hade försökt att kapa bort trallvirke så det inte går under panelen, för där har du problemet med regn och snö.
Men det kan ju ligga en bärlina under och då får man fundera ytterliga, kanske en liten inklädnad med plåt längst ned.
Hänger panelen öppen nedtill så brukar det fungera så fokusera på panel med trall under.

• Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om det fanns tid när man bygger hus, skulle alla brädor fått stå i olja en stund, och ändträet målats innan panelen monteras. Men då det inte görs, ser det typ ut som hos dig på de flesta hus, ändträet är ju inte möjlig att måla vid tex altaner mm.
Det du visar är inte bra, men ganska normalt.
Ok tack, det lugnar väl en aning men kan det bli eller vara fråga om dolt fel vid husköp?

• Haha
Jambalaya
  • Laddar…
Men varför sitter den lilla biten där? Utan den hade du nog inte haft något problem, den lilla tar ju effektivt bort venyilatonen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T topmount skrev:
Men varför sitter den lilla biten där? Utan den hade du nog inte haft något problem, den lilla tar ju effektivt bort venyilatonen.
Troligtvis ett "musskydd", men tyvärr kan nog problemen kvarstå även om den tas bort.

• Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
Fasaden är inte ny, det framgår ganska klart att fasaden går för nära trallen samt att den inte går att underhålla under.
Kan aldrig bli ett dolt fel.

Om det sedan leder till lägre pris vid försäljning är svårare att veta.
Alla gamla hus har sina skavanker.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
D Dusty_Roads skrev:
Ok tack, det lugnar väl en aning men kan det bli eller vara fråga om dolt fel vid husköp?
Nja, en 30 år gammal panel som börjar bli lite vissen i ändträet är nog inget dolt fel, det är nått man kan förvänta sig.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
AndersS har ju lösningen. Öppna o kolla på nått ställe där du inte har altandäck, om det är fint där, gör nått utmed trädäcket.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Tack för alla svar, då vet jag vad jag ska göra. Altanen har jag tänkt ta bort långe så det motiverar att verkligen göra det nu.

A AndersS skrev:
Troligtvis ett "musskydd", men tyvärr kan nog problemen kvarstå även om den tas bort.
Men inte brukar man sätta mus skydd på de sättet och täppa till ventilationen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T topmount skrev:
Men inte brukar man sätta mus skydd på de sättet och täppa till ventilationen.
Det är mycket man inte brukar göra men det görs ändå i vår byggahus värld :D

Bort med klotsarna och dit med musband. Byt murket trä.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det största felet är att alla stående brädor saknar droppnäsa!
Alla brädor skall sågas i 15-17º i nederkant så vatten som rinner ner skall droppa från yttre nederkant.
Är dom tvärt avsågade så sugs vattnet upp i träet.
Tyvärr är det en bortglömd kunskap hos unga snickare.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.